Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Yndlingsteknikk?


FenderBender

Teknikk  

67 stemmer

  1. 1. Hvilken spesifikk teknikk bruker du mest?



Anbefalte innlegg

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

teknikken er vel bare en måte å få ut notene på...

Nja, der er vi litt uenige. Jeg vil våge å påstå at teknikken du bruker har litt å si i forhold til hvilken måte notene blir formidlet på. F. eks. i legato er målet at det skal flyte, at det skal høres smooth ut. I chicken-picking er poenget å spille alternate hele tiden, men å mute mange toner, slik at det høres ut som en kylling, osv. For meg er det litt samme konsept som ordmaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, der er vi litt uenige. Jeg vil våge å påstå at teknikken du bruker har litt å si i forhold til hvilken måte notene blir formidlet på. F. eks. i legato er målet at det skal flyte, at det skal høres smooth ut. I chicken-picking er poenget å spille alternate hele tiden, men å mute mange toner, slik at det høres ut som en kylling, osv. For meg er det litt samme konsept som ordmaling.

Der er vi uenige. Jeg er enig med Kjutte.

Alt er verktøy vi bruker for å spille det vi hører inne i hodet vårt. Med mindre du spiller musikk som bare fokuserer på teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er vi uenige. Jeg er enig med Kjutte.

Alt er verktøy vi bruker for å spille det vi hører inne i hodet vårt. Med mindre du spiller musikk som bare fokuserer på teknikk.

Mener du "musikk som bare fokuserer på teknikk" som i shredding og rask spilling?

For selv om teknikk (for mange gitarister) er sterkt relatert med shredding, så er det ikke nødvendigvis bare det det kan brukes til.

Se på f. eks. Frank Gambale, han inkorporerer mye sweeping i sjangre hvor det ikke er så mye fokus på slikt, eksempelvis blues og jazz.

Det er bare et spørsmål om hva du vil bruke det til.

Jeg er enig at det er et verktøy, men det kommer jo også litt an på hva du hører inne i hodet ditt, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var satt litt på spissen. Jeg får heller si det på en annen måte.

Frank Gambale og Allan Holdsworth er to av mine favorittgitarister, de er utstyrt med en utrolig teknikk, men det er ikke det som er fokuset i spillingen.

De spiller ikke 32-deler fordi di kan, de spiller det som et virkemiddel for å bygge opp klimaks i soloene sine.

Grunnen til at disse har blitt så store er nettopp deres evne til å kombinere rytmiske og melodiske motiver, kontur, kontrast og spenning og oppløsning i spillingen sin.

Teknikkene de bruker er bare verktøy for å gjøre det som er nevnt over.

Dragonforce er et godt eksempel på det motsatte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var satt litt på spissen. Jeg får heller si det på en annen måte.

Frank Gambale og Allan Holdsworth er to av mine favorittgitarister, de er utstyrt med en utrolig teknikk, men det er ikke det som er fokuset i spillingen.

De spiller ikke 32-deler fordi di kan, de spiller det som et virkemiddel for å bygge opp klimaks i soloene sine.

Grunnen til at disse har blitt så store er nettopp deres evne til å kombinere rytmiske og melodiske motiver, kontur, kontrast og spenning og oppløsning i spillingen sin.

Teknikkene de bruker er bare verktøy for å gjøre det som er nevnt over.

Dragonforce er et godt eksempel på det motsatte :)

Det var jo det som var poenget mitt, jo! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å begrense det til bare en spesifikk teknikk synes jeg :P

Men ca 90% av tiden spiller jeg jo rytme, så da bruker jeg vel en eller annen form for alternate eller economy picking.

På soloer blir det fort en kombinasjon av alternate, economy, legato, sweeping og slides, mens tapping brukes veldig sjeldent :P

Synes for øvrig det mangler et alternativ nemlig string-skipping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.