Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strengskifte med floyd rose


Timmeeh

Anbefalte innlegg

Heisann, e-strengen røyk her om dagen. Så er det ganske langt til nærmeste musikkforretning.. Må bestille.. Jeg har en LTD mh-250 med sånn licenced floyd rose. Og er litt usikker på dimensjonen på strengene som er på (de var på når jeg kjøpte). Og som jeg har forstått blir det feil hvis man har forskjellig streng dimensjon i forhold til fjærene under.. Er ganske sikker på at den minste er 009, men det var vist 2 å velge i.. Så jeg lurer på om det er noen måte å måle seg frem til dimensjonene, med skyvelerre eller noe sånnt? :P Eller er det ikke så mye forskjell på disse 2 kanskje, at det går fint uansett? 009-046 og 009-042...

Sound1.com - Skull Strings STD 946

Sound1.com - Skull Strings STD 942

Mvh, Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det er 42 som er vanlig for floyd rose. Hvis du kjøper noe som er tjukkere eller tynnere enn det det originalt var, så er det ikke noe spesielt stress å justere en floyd. Jeg kjøpte meg en gitar med floyd for ikke alt for lenge siden, og jeg kjøpte tynnere strenger enn det som satt på. Det er bare et par skruer å skru på, så er den riktig justert igjen.

Nå veit ikke jeg om du er helt blank på dette med floyd, men hvis du ikke har skiftet strenger før, så husk og skift en og en streng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan stemme at det er 42 ja. for jeg tror jeg hadde 010-046 på en annen gitar før, og her kjennes det tynnere ut..

Er ikke helt blank, men har ikke prøvd å justert noe (fungerer det? ja. hold deg langt unna!) hehe. Fant ut at det var ganske mange vinninger på strengen som røyk, og den røk helt nede ved bridgen. så jeg bare trakk den tilbake liksom, helt til jeg fikk festet den :) så det fungerer fint det.

Prøver på et par sett med 009-042 jeg da, så får jeg heller spørre om hjelp hvis det trengs justering :) Har dere noen merker å anbefale? Her var jo en del å velge i...

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg 009 er litt tynnt, smak og behag, lett å bende, Floyd'n blir lett og fin. Men, når jeg demper med håndbaken, har jeg en tendens til å ta i litt så det kan bli litt surt. Med 010 blir den mer stabil.

Floyd'n justerer du lett med de to treskruene som holder fjærbraketten. Da jeg skiftet fra 009 til 010, justerte jeg ca to og en kvart omdr inn. Floyd'n skal ligge paralellt med gitarkroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg 009 er litt tynnt, smak og behag, lett å bende, Floyd'n blir lett og fin. Men, når jeg demper med håndbaken, har jeg en tendens til å ta i litt så det kan bli litt surt. Med 010 blir den mer stabil.

Floyd'n justerer du lett med de to treskruene som holder fjærbraketten. Da jeg skiftet fra 009 til 010, justerte jeg ca to og en kvart omdr inn. Floyd'n skal ligge paralellt med gitarkroppen.

Ja jeg synes og det blir litt tynt.. lett og tappe og slikt, men det å spille fort er ikke like lett. har og en tendens til å ta i litt når jeg holder grepene og da blir det veldig surt... :P

Aha, jeg trodde man måtte bytte fjærer ved strengskifte jeg... var en kompis som snakket om det, mulig jeg missforsto men. Da tror jeg at jeg går for 010.. har skrudd av dekselet under nå, og studert litt.. Skjønner mere nå, det er jo bare å stramme inn de 2 skruene så strammes jo fjærene mere og kompenserer for de tykkere strengene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.