Web Analytics
Jump to content

Playback på konsert. Hjelp?

Vindfal

Recommended Posts

Jeg skal snart spille min første konsert med soloporsjektet mitt snart. For å få akkurat den spesielle lyden jeg ønsker, har jeg valgt å ha alle instrumentene playback untatt vokalen og gitarene. Hva må jeg gjøre for få keyboardet, trommene, og bassen playback? :)

Takker for all hjelp :D

Takk. Si f.eks. at jeg fjerner gitar- og vokal lydsporene til sangen i cubase. Og brenner resten ut på en egen cd? Og gir den til lydmannen? På måte en "live" cd! biggrin.gif

Du kan gjøre det sånn, ja. Men husk at miksen må være bra om det skal låte bra på et stort P.A. Du bør også ha opptelling før låta, og den bør lydmann helst kjøre bare i monitor. Det krever ellers også veldig god monitoring når du skal ha noe playback og noe live. F.eks. partier uten trommebeat krever et click som går, og da bare i monitor.

Vanligvis har vel de som bruker ferdiginnspilte ting med seg en datamaskin som man "spiller"fra. Da med eget clicktrack som kan legges bare i monitor f.eks.

Jeg ville nesten sagt: Enten spiller dere alt live, eller bruk singback. Dvs at alt annet enn vokalen er ferdig innspilt. Det gjør det hele mye lettere.