Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pads og trommeprogram


Torh

Anbefalte innlegg

Spørs jo hvor du har latencyen? Hvis du ikke har latency ellers, kan det være MIDI latency. Det bør være justering for dette et eller annet sted, sånn sync mellom audio og MIDI.

Nei, lite med latency ellers.. Jeg bruker egentlig et lite Lexicon interface mellom instrument og PCen, og det er jo USB mellom interfacet og PCen. Tenkte det ikke skulle være noe problem med USB-tilkobling mellom PC og PADen, men det er det jo.. Synes allikevel det er litt snodig at vi snakker om MIDI når signalet overføres per USB-kabel, men dette er litt black box for meg, så jeg spør sikkert dumt.. Men jeg får se om jeg kan finne noe justeringsparameter inni her som kan gjøre susen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innrømmer gjerne at jeg er på meget tynn is selv, også, men har surret litt med MIDI latency selv, uten at jeg har noen god oppskrift.

Historisk sett har jo MIDI latency sammenheng med at man koblet en laang lenke mellom synther, og da opplevde at enhetene "ytterst" i koblingen mellom MIDI in og Through ga forsinkelser.

Men jeg har opplevd at MIDI sendere har blitt registrert litt etter i tid, uten at denne lange lenken har vært tilstede, og uten at jeg har en forklaring. Det jeg har slitt med med mitt oppsett, er at dette har forandret seg uten at det har blitt foretatt endringer i enheter jeg har koblet til.. Mystisk :)

Ville bare tipse, i tilfelle det er noe å hente på slike endringer.

Den verste feilfiksen jeg kjenner til, er "trykkefortpånoenknapper", og så er det plutselig i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må da være bedre å bare bruke tastatur og mus? Høres ut som et ork.

Problemet med tastatur og mus er at museklikk og tastetrykk er enten av eller på. En trommepad eller evt et midiklaviatur er trykkfølsomt og skiller mellom harde og myke slag. Og gode programmer bruker ulike samples for ulik "hardhet" i slagene også på samme tromme. Man kan selvfølgelig justere noe på med parametre i sequencer-programmene etterpå, men det er ikke bare snakk om volumforskjeller for samme sample dersom man vil ha en realistisk trommelyd.

Jeg vil (nok en gang) anbefale boka "Guerrilla Home Recording: How to Get Great Sound from Any Studio (No Matter How Weird or Cheap Your Gear Is)" som dekker mye på en god måte. For akkurat dette emnet er det et helt kapittel som heter "Humanizing Drum Patterns and Sequences" som beskriver hvordan man får trommer til å låte som de er spilt av en person heller enn via en trommemaskin.

(Men jeg vil være forsiktig med å lese kapitlet "Mixing and Mastering" uten å ta det som står om mastering med en spade salt. Her ender man fort opp med for mye dynamikkomprimering dersom man følger rådene slavisk.)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innrømmer gjerne at jeg er på meget tynn is selv, også, men har surret litt med MIDI latency selv, uten at jeg har noen god oppskrift.

Historisk sett har jo MIDI latency sammenheng med at man koblet en laang lenke mellom synther, og da opplevde at enhetene "ytterst" i koblingen mellom MIDI in og Through ga forsinkelser.

Men jeg har opplevd at MIDI sendere har blitt registrert litt etter i tid, uten at denne lange lenken har vært tilstede, og uten at jeg har en forklaring. Det jeg har slitt med med mitt oppsett, er at dette har forandret seg uten at det har blitt foretatt endringer i enheter jeg har koblet til.. Mystisk :)

Ville bare tipse, i tilfelle det er noe å hente på slike endringer.

Den verste feilfiksen jeg kjenner til, er "trykkefortpånoenknapper", og så er det plutselig i orden.

Hehe. ;)

Får prøve litt først, men siste utvei er vel kanskje Roars metode.. Hvordan setter man opp keyboardet så man kan "spille" inn trommene real time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.