Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rør i akustisk fortsterker?


metalfrog

Anbefalte innlegg

Rør i vanlige gitaramper tilfører en hel del farging av lyden (forvrengning, gjelder også på den typen lyd som vi oppfatter som «clean»). Denne fargingen er med på å skape den lyden vi helst vil ha på elektrisk gitar, men når det gjelder forsterking av akustisk gitar er det vel heller ønskelig med noe som er så lineært/transparent som mulig :)

Prøv en kassegitar gjennom cleankanalen på en gitaramp, så skjønner du hva jeg mener.

Men ja, det kan godt være at det eksisterer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

99.9% sikker på at det ikke finnes.

Skjønner ikke hva vitsen skulle være isåfall.

Blir vel litt som å finne ny rør-PA i dag :)

Uansett lager Trace, SWR og AER fine comboer til akustisk gitar ellers er vel det

enkleste en DI boks(rør DI`er finnes jo..)/preamp ment for ak gitar rett i bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins noen få rørforsterkere til (el)gitar med egen høy-impedanseinngang for piezo-transducere. De jeg kjenner til bruker transistorer i et eget impedansetilpasningstrinn (for eksempel Dumble ODS), men det kan gjøres med rør.

De fleste piezo-gitarer har uansett aktiv elektronikk ombord i gitaren, så da er det ikke noe stort poeng å ha det i gitarampen eller å "kaste bort" et eget rørtrinn til dette.

Skjønner ikke hva vitsen skulle være isåfall.

Blir vel litt som å finne ny rør-PA i dag :)

Eller en hifi-rørforsterker? Eller en rørkompressor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins noen få rørforsterkere til (el)gitar med egen høy-impedanseinngang for piezo-transducere. De jeg kjenner til bruker transistorer i et eget impedansetilpasningstrinn (for eksempel Dumble ODS), men det kan gjøres med rør.

De fleste piezo-gitarer har uansett aktiv elektronikk ombord i gitaren, så da er det ikke noe stort poeng å ha det i gitarampen eller å "kaste bort" et eget rørtrinn til dette.

Eller en hifi-rørforsterker? Eller en rørkompressor?

Hatt begge deler, ikke så uvanlig. Prøver du å si at rørPA ikke er så uvanlig eller noe?Kan jo ikke akurat sammenligne rørprosessering og HIFI/studiolytting med moderne PA systemer...Aktive flydde kasser med rør..? I don`t think so :)

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rør i vanlige gitaramper tilfører en hel del farging av lyden (forvrengning, gjelder også på den typen lyd som vi oppfatter som «clean»). Denne fargingen er med på å skape den lyden vi helst vil ha på elektrisk gitar, men når det gjelder forsterking av akustisk gitar er det vel heller ønskelig med noe som er så lineært/transparent som mulig :)

Prøv en kassegitar gjennom cleankanalen på en gitaramp, så skjønner du hva jeg mener.

Men ja, det kan godt være at det eksisterer :)

Det er helt sant, men det er fordi gitarforsterkere i stor grad er voicet til å booste mye mellomtone, når man gjerne ønsker lineær forsterkning i stort sett alle andre tilfeller. Faren min har en rørforforsterker til sitt hifi-annlegg som er basert på 12AU-7 rør, som er en versjon av det kjente 12AX-7 røret bare med litt mindre gain. Det finnes også mange eksempler på mikrofonforsterkere som er basert på rør av forskjellig slag. Det er definitivt ikke transparent, men fungerer på mange måter som en sonisk fargestift for de som vil bruke det. Det er ingen sammenheng mellom drittlyd og rør andre steder enn til el-gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.