Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tuscany Guitars


El_Aba

Anbefalte innlegg

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Altså et veldig tynt lag med flammelønn limt på selve toppen etter det jeg kan se? Har ikke vært borti dette uttrykket før. Noen gitar-byggere som kan utfylle denne? Er det en vanlig metode f.eks?

Sakset fra Gibson sin hjemmeside

There’s something about playing a guitar with perfect tone, balance, and weight. One of the ways the expert craftsmen at Gibson USA achieve this equilibrium is by carving carefully mapped-out chambers in the Les Paul’s solid mahogany back using a Computer Numeric Controlled (CNC) router before the maple top is glued on. The positioning of the routes was established after careful examination of the resonant characteristics of the Les Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra Gibson sin hjemmeside

Hva har det der med saken å gjøre? Det der handler jo om hvordan Gibson ruter ut Mahognyen før de limer på lønnetoppen for å gjøre gitarene lettere.

Om toppen har flammer eller ikke, kommer an på treverket. En "veneer" top har et tynt lag med flammelønn limet på toppen igjen. Altså ikke en "ekte" flammelønnstopp. Om det i det hele tatt har noe å si for lyd osv, vet jeg ikke, men jeg vil tro at det er billigere enn å ha hele toppen i flammelønn. Dessuten trenger man kanskje heller ikke å være så nøye på utvelgelsen av topper når den ikke vises under det tynne laget uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
  • 3 months later...

Sjekk GeMusikk så har du prisene uten noe problem

Bare for å presisere litt så har de ikke akkurat begynt å selge til kunder. De er jo en importør som selger videre til butikker. Jeg har faktisk ikke hørt Tuscany-gitarene selv, men kommer til å ha test-sessions med dem i nærmeste fremtid og gleder meg. Utseendet på instrumentene er jo kort fortalt litt kjedelig (bare standard-formene, men for all del god finish), men alt jeg har av inntrykk og tilbakemeldinger fra andre som har spilt på dem er positivt. For å få slengt på det som en tilleggsopplysning har butikken min nettopp begynt å selge dem, men siden jeg ikke har spilt på dem selv har vi dem ikke inne i butikken for prøving i skrivende stund (men det kan ordnes hvis noen kunder ønsker det). Tar rett og slett ikke inn ting på lager før jeg har tatt i det selv (med noen helt spesielle unntak). Det fine med at det er Ge musikk som har Tuscany-agenturet er at de er de desidert raskeste i bransjen på levering. F.eks i Oslo-området er standarden at man få en levering på ettermiddagen dersom man bestiller tidlig om morgenen. Så for alle som ønsker å prøve Tuscany er det stort sett en kjapp epost og en dag unna...

Lang bump, men fikk du til slutt testet? Har dere noen inne i sjappa? GASer temmelig hardt på Arrow her.

http://www.tuscanyguitars.com/tuscany_arrow.html

--Gunnar, innrømmer å kjøpe gitarer etter utseende.

Endret av Fremmed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarene er vel laget på samme fabrikk som 100 andre merker, og har antakelig akkurat samme kvalitet på treverk som de andre 100 merkene.

Hva er det egentlig som er så spennende med navnet som står på headstocken da?

Ingen verdens ting. Det var bare den kremhvite lakken sammen med gull-hardware og "riktig" headstock, som gjorde susen.

--Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis er ikke disse gitarene all verden. Noe som vel ante meg....

Til 3000 kroner hadde jeg vel heller ikke regnet med noe annet. Spørsmålet er vel bare om den er verd de 3000. Hvis halsen eller kroppen er bæsj, så er jo hele gitaren verdiløs. Mens dersom halsen og kroppen er bra, men all hardwaren er bæsj, så kan det fort være verd det.

--Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.