Web Analytics
Gå til innhold
scarcarous

Fender Stratocaster med Floyd Rose

Anbefalte innlegg

Hei, hei!

Jeg har noen deler liggende. En Fender hals og en fender kropp. Også selvfølgelig en Floyd Rose (Pro).

Jeg fikk beskjed om at det ikke gikk å sette locking nut på fender halsen av noen "proffe" gitarmekkere.

Men i det siste har jeg begynt å lure fordi Steve Vai har jo The Sticker Strat Vai.com > The Machines > Steve's Guitars > Fender Stratocaster

Og den er vel en helt vanlig Strat med en ettermontert floyd?

Jeg har også funnet mange eksempler på google og sånt, med bilder av vanlige strats med ettermontert lockingnut og floyd.

Det som da var problemet med halsen sånn at de ikke monterte var jo, som de fleste sikkert vet, det her: http://www.standardvalue.com.sg/forumpic/nutjob/2.jpg

At en Fender hals ikke er rett vet nuten.

Da spør jeg dere, er det virkelig umulig å sette på lockingnut på en vanlig strat uten at den blir sur/ustemt på løse strenger?

Hvis det er mulig å sette på lockingnut, hva må man da gjøre? Jeg skal ikke gjøre det selv, jeg skal få en proff til å gjøre det, men er det noen veldig store inngrep man må gjøre eller er det bare å ta bort litt tre, borre og så skru inn lockingnuten?

Mvh.

Ossy ^_^

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sannheten er heller at strathalsen er blant de enkleste å sette floyd nut på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skriver "proffe" gitarmekkere. Hvorfor setter du ordet proffe i anførselstegn - har du snakka med to kompiser som har lært seg å justere intonasjon, eller har du faktisk spurt noen som driver med dette?

Uansett skal det ikke være noe problem å sette en locking nut på en strat-hals. Finnes mange løsninger for dette, ingen av dem medfører stort annet enn en smule fresing og boring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg ville ha sagt at Fender halser nødvendigvis er de enkleste å ettermontere strengelås på, men at det er gjort en uendelighet av ganger er det ingen tvil om.

Problemet kan derimot være f.eks at mange Fender halser har et svært avrundet gripebrett (7 3/4" radius) noe som er en litt dårlig kombinasjon med de fleste Floyd Rose systemer som gjerne er ment for halser med en radius fra 10" og opp mot 16-20"

På enkelte nyere USA halser vil man også få problemer med at strengeavstanden blir litt for bred, da disse halsene har en kraftig avrundet kant/bånd, men dette kan løses ved å benytte en nut/trem med smalere strengeavstand (2-1/16")

Jeg vet ikke hvem du har snakket med og hvor godt du har informert den personen om hva du ønsker å gjøre og eksakt hvilke deler du allerede har, men det er i alle fall en forutsetning for i det hele tatt kunne svare på spørsmålet ditt. - Altså nøyaktig hvilken hals (gripebrett radius) hvilken floyd (bredde og radi på nut, samt strengeavstand på broen)

Når det er sagt, så kan du likegodt bare kjøpe en hals som er ferdig freset for locking nut for den prisen du vil måtte betale for å få ettermontert en i Norge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet kan derimot være f.eks at mange Fender halser har et svært avrundet gripebrett (7 3/4" radius) noe som er en litt dårlig kombinasjon med de fleste Floyd Rose systemer som gjerne er ment for halser med en radius fra 10" og opp mot 16-20"

Radiusen kan manipuleres ved å file strengesporene, alltså endre høyden på de aktuelle sporene. Og eventuellt, shimse opp sadlen. Eller man kan få tak i en av de feilproduserte, koreanske sadlene, som tydligvis er montert på endel 07 Schecter Hellrasere :blink: Husk bare å planslip den på undersiden :ninja:

Endret av jonta

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

And why is that?

Hvis det er det så skjønner jeg ikke hva problemet til gitarmekkerne var ...

Rett og slett fordi at de etter nøtta har forhøyninga som bare kan files ned, og ikke som f.eks gibson style der headstocken begynner å skråne med en gang.

(Ser jeg heller burde skrevet blandt de enkleste ikke de enkleste) <_<

Floyd nøttene kan fås i forskjellig radius, hvilken som er den rette for standard strat vet jeg ikke.

Endret av hkurt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rett og slett fordi at de etter nøtta har forhøyninga som bare kan files ned, og ikke som f.eks gibson style der headstocken begynner å skråne med en gang.

(Ser jeg heller burde skrevet blandt de enkleste ikke de enkleste) <_<

Floyd nøttene kan fås i forskjellig radius, hvilken som er den rette for standard strat vet jeg ikke.

Etter et kjapp titt, ser jeg at 9,5" er den med minste radius. Det er en Speedloader nut.

Ellers, som sagt filing, eller feilprod.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skriver "proffe" gitarmekkere. Hvorfor setter du ordet proffe i anførselstegn - har du snakka med to kompiser som har lært seg å justere intonasjon, eller har du faktisk spurt noen som driver med dette?

Uansett skal det ikke være noe problem å sette en locking nut på en strat-hals. Finnes mange løsninger for dette, ingen av dem medfører stort annet enn en smule fresing og boring.

Altså det var en butikk (husker ikke hvilken, var en god stund tilbake) og de skrøt av at de hadde de beste gitarmekkerne i landet. Derfor :P

Takk for svar folkens!

Radiusen er 9.5 eller 12, men den føles og ser ikke anderledes ut enn den ene Fendern min som er en 2008 eller 2009. Det er i hvertfall ikke en 7 3/4.

Men jeg takker for all hjelpen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.