Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt vs.brukt


Audun

  

106 stemmer

  1. 1. Kjøper du nytt eller brukt utstyr?

    • Jeg kjøper brukt fordi det er masse penger å spare på det.
    • Jeg kjøper nytt fordi jeg liker å være den første eieren
    • Kjøper nytt eller brukt alt etter som


Anbefalte innlegg

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I mange tilfeller er det et godt råd å kjøpe brukt, men synes det er litt trist/frustrerende når dette fremstilles som det eneste riktige, og at folk som kjøper nytt er idioter (noen går veldig langt i å insinuere dette). Dessuten er det noen som gir råd om å bruke butikker for å prøve mye utstyr - og samtidig sier at man aldri må kjøpe noe i disse butikkene. Jeg lurer jo på om disse forstår at om alle skulle kjøpe brukt, så ville ikke disse "prøverommene" eksistere. Kunne dere tenke dere et samfunn der det ikke er musikkbutikker, men kun finn.no og e-bay. Og bør da alle som produserer musikkutstyr legge ned?

Noen? he he......

Tror det er endel nyanser som forsvant i den diskusjonen. Men i mine øyne var det eneste gode argumentet som kom opp for en nybegynner å ikke handle brukt at de kanskje har litt problemer å navigere i bruktmarkedet på egenhånd. Økonomisk sett får man stort sett alltid omtrent dobbelt så bra utstyr for pengene ved å handle brukt og jeg kan ikke se at det kom frem noen tungtveiende argumenter for å handle nytt annet en at mange gjerne vil ha seg nytt utstyr og det er jo greit.

Jeg er ikke spesielt bekymret for fremtiden til norske musikkbutikker, de overlever på godt lønnede foreldre som svir av kroner på egen eller barnas hobby og de er mest opptatt av å gjenfinne tapte følelser fra en ungdomstid long gone eller kompensere økonomisk for dårlig samvittighet i forhold til manglende oppfølging av barna og er skjelden de mest opplyste eller kostnadsbevisste forbrukerne. Den største trusselen mot norske musikkbutikker er nok ikke de få som kommer innom å prøver utstyr og så kjøper på finn, men at bransjen er strukturert så varene går fra produsent gjennom en norske/nordiske importører til butikkene, noe som gir helt sinnsyke priser. Samtidig er jeg usikker på om butikkene tjener all verden.

Det er også endel grunnlegende problemer forbundet med det å søke råd hos folk som prøver å selge deg ting. Nybegynnere er kanskje ikke spesielt bevisst på det når de går inn i en butikk. For en nybegynner er folk som jobber i musikkbutikker ofte automatisk "kule" gjennom bransjetilknytningen og mange tror det at de jobber i musikkbutikk automatisk betyr at de har peiling på utstyr. Gå tilbake til nybegynner tråden å se Morten Larsen namedroppe Bruce Kulick så ser du godt eksempel på hvordan mekanismene fungerer. Det er også problemer for et internettforum knyttet til det at butikker og også produsenter for den saks skyld poster på forumet, fordi man utvanner forumets verdi som en "nøytral" diskusjonsplass når det blir brukt til å drive butikk. Det er selvfølgelig opp til de som driver forumet å bestemme hvor de setter grensene og hva de tillater.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen? he he......

Hadde vel en viss diskusjon friskt i minne ;)

Men har sett det mange ganger fra forskjellige personer.

...men at bransjen er strukturert så varene går fra produsent gjennom en norske/nordiske importører til butikkene, noe som gir helt sinnsyke priser. Samtidig er jeg usikker på om butikkene tjener all verden.

En av grunnene til at ideen om PowerGuitar.no ble født var nettopp dette. Jeg prøver så langt det er mulig å prise slik at det matcher prisene man må ut med om man bestiller fra Statene etc.

Det er også endel grunnlegende problemer forbundet med det å søke råd hos folk som prøver å selge deg ting. Nybegynnere er kanskje ikke spesielt bevisst på det når de går inn i en butikk. For en nybegynner er folk som jobber i musikkbutikker ofte automatisk "kule" gjennom bransjetilknytningen og mange tror det at de jobber i musikkbutikk automatisk betyr at de har peiling på utstyr. Gå tilbake til nybegynner tråden å se Morten Larsen namedroppe Bruce Kulick så ser du godt eksempel på hvordan mekanismene fungerer. Det er også problemer for et internettforum knyttet til det at butikker og også produsenter for den saks skyld poster på forumet, fordi man utvanner forumets verdi som en "nøytral" diskusjonsplass når det blir brukt til å drive butikk. Det er selvfølgelig opp til de som driver forumet å bestemme hvor de setter grensene og hva de tillater.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har vært aktiv medlem av forumet siden før jeg begynte med sjappe, og prøver å gi samme råd nå som før. Jeg har flere ganger sagt at folk må gjerne reagerer på innspill jeg kommer med siden jeg nå da driver litt butikk. Greit at jeg nok nevner noen av produktene jeg selger i tråder der jeg synes det produktet er et fullverdig allternativ i hennhold til hva det spørres om - og da i langt mindre grad en hva jeg ville gjort om jeg ikke drev butikk. Jeg har, bruker og digger Bare Knuckle pickups - og jeg hadde nok i mye større grad nevnt disse i all verdens pickuptråder hadde det ikke vært for at jeg nå også selger dem. Og jeg gir også råd om helt andre ting en det jeg selv selger der jeg finner det riktig. Tror faktisk jeg er mere "nøytral" en hva mange andre "fantaster" er.

Om du mener at min tilstedeværelse på forumet utvanner forumets verdi så synes jeg det er trist, men må da bare oppfordre til å gi meg en smekk på fingrene eller varsle moderatorene de gangene du måtte mene jeg ikke er nøytral nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effektpedaler nytt? Det er jo ran!

Enig der. Synes det virker som det er et kunstig høyt prisnivå hos norske forhandlere. Ta en MXR Caarbon Copy. Selges for 2000 raske hos Myhrbraaten. Eventuelt kan man gå på ebay og bestille en ny for halve prisen. F.eks. denne: New MXR Carbon Copy Analog Delay Pedal M 169 - eBay (item 260522780133 end time Dec-22-09 17:37:39 PST)

Med dagens kurser blir det ganske nøyaktig 1050,- innkludert frakt og moms. Så med mindre det er snakk om gode tilbud eller lignende tror jeg igrunn at jeg holder meg til brukt eller utland når det skal handles pedalerer og slikt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har vært aktiv medlem av forumet siden før jeg begynte med sjappe, og prøver å gi samme råd nå som før. Jeg har flere ganger sagt at folk må gjerne reagerer på innspill jeg kommer med siden jeg nå da driver litt butikk. Greit at jeg nok nevner noen av produktene jeg selger i tråder der jeg synes det produktet er et fullverdig allternativ i hennhold til hva det spørres om - og da i langt mindre grad en hva jeg ville gjort om jeg ikke drev butikk. Jeg har, bruker og digger Bare Knuckle pickups - og jeg hadde nok i mye større grad nevnt disse i all verdens pickuptråder hadde det ikke vært for at jeg nå også selger dem. Og jeg gir også råd om helt andre ting en det jeg selv selger der jeg finner det riktig. Tror faktisk jeg er mere "nøytral" en hva mange andre "fantaster" er.

Om du mener at min tilstedeværelse på forumet utvanner forumets verdi så synes jeg det er trist, men må da bare oppfordre til å gi meg en smekk på fingrene eller varsle moderatorene de gangene du måtte mene jeg ikke er nøytral nok.

Det var på ingen måte ment som noe angrep på noen bestemte og ihvertfall ikke deg, men som et innspill. Det er heller ikke ment som noe for eller imot deg og Morten eller andre som prodiserer/kjøper/selger. Jeg driver jo selv litt med forum og Marius og jeg har fått jævlig mye pepper opp gjennom åra fordi vi lar Suhr og gutta poste omtrent hva de vil. I tillegg har vi endel "konkurrerende" medlemmer så jeg har en viss personlig kjennskap til dilemmaer som kommer opp.

Det er jo et faktum at mannen posta at han skulle svi av 10000 kr på utstyr og Marit Larsen stoppa innom og sa "stikk innom sjappa så hook'er jeg deg opp med no fett" og det var det. Det kan jo godt hende at det f.eks var andre her som hadde brukte ting til salgs i tilsalgsforumet eller på finn som hadde passet mye bedre og sånn sett gikk glipp av salget fordi Larsen "kuppa" kunden i den tråden. Så som forhandler eller produsent syntes jeg personlig man skal trå ganske så varsomt når det gjelder å blande generell utstyrsinteresse og reklame, og det er f.eks relativt tett med reklame i Larsen sitt innlegg på forrige side i denne tråden. Hvis folk syntes det er helt greit skal jeg holde kjeft.

Det handler sånn sett heller ikke om du prøver å være nøytral eller ikke, for som selger er du per definisjon aldri nøytral hvis diskusjonen omfatter ting du selger. Det er selvfølgelig også en forskjell på å svar på generelle spørsmål angående de tingene du selger og det å gå inn i en "Jeg skal kjøpe meg gitar" tråd å komme med "Kjøp hos meg" svar eller "hva er den feteset pickupen?" og svare "Bare Knuckels" (visste ikke at du solgte de forresten, damn har GAS'a litt på de......). Og ikke misforstå hva jeg mener med utvanning og det har ingen ting med deg å gjøre, men et forum fullt av produsenter/forhandlere vil aldri være nøytralt på samme måte som et forum hvor kun utstyrsbrukere diskuterer sine preferanser. Jeg har sett på vårt eget forum hva som skjer når relativt mange produsenter etc. dukker opp og det er en hengemyr av interessekonflikter.

Nå er jeg sikkert waaay off topic igjen også, mopeder anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Hører hva du sier og tar det til etterretning (som det så fint heter)...

Må innrømme at jeg er ganske uenig i en del av det, bortsett fra delen om at man sparer penger på å kjøpe brukt, men det diskuterer vi ikke her. Viktig å få innspill fra deg når du opplever det sånn, for da kan jeg unngå det neste gang.

Forøvrig litt søtt at du presterte å kalle meg Marit Larsen. Ikke ofte jeg blir forvekslet med henne, men tar jo det som et kompliment. Veldig bra dame. :)

Og ang det med at butikkene i Norge får reduserte marginer som følge av nasjonale importører så er det noe man kan se på på to måter. På den ene siden blir det lavere marginer, men på den andre siden slipper hver enkelt butikk å kjøpe hele containere med instrumenter i slengen. Det fører til at man kan ha et bredere utvalg og større uavhengighet i forhold til merke, samt at man står friere til å bestille opp enkeltvarer for kunder. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg ville foretrukket i den saken. Men det blir jo også en annen diskusjon...

Ha en bra kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig litt søtt at du presterte å kalle meg Marit Larsen.

Hahaha!!!

Hadde så klart reklamert for mitt om jeg drev eget firma, akkurat som deg.

Synes gluke drar litt i her. Folk må jo klare å lukte lunta litt, og ikke minst

være i stand til å bestemme seg for hva de vil ha. Noen digger nytt foran brukt, uansett pris, viser jo pollen her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde så klart reklamert for mitt om jeg drev eget firma, akkurat som deg.

Som jeg skrev sånt er helt opp til de som driver forumet. Men jeg er ganske overrasket at du tar det for gitt at det er i orden for dem.

Jeg har forlengst notert meg at modereringen her er ganske annerledes enn på mange andre forum og retter meg så godt jeg kan etter dette, men det betyr ikke at jeg må si meg enig i det. Jeg syntes forumet her har en overdreven streng holdning til småprat, samtidig er det en ingen moderering overhodet i forhold til spamming fra medlemmer som kjøper/selger. Det er litt overraskende men så lenge de som driver forumet syntes det er greit så er det greit. Jeg har hatt særdeles få samtaler IRL som ikke inneholder masse småprat, det er oftest sånn jeg blir kjent med folk, men det ser ut som man her er veldig veldig opptatt av at tråder skal være OT og fri for småprat. Da finner jeg det litt merkelig at man samtidig tillater hvem som helst med økonomiske interesser å bruke trådene fritt til å reklamere for seg og sitt. I mine øyne er det mer forsøplende for en tråd enn småprat for da blir jeg ihvertfall kjent med folk. Hva folk ønsker/prøver å selge interessere meg stort sett mitt i ræva. Hvis jeg vil vite det går jeg på kjøp/salg delen av forumet, trodde det var det denne delen var til og på de fleste andre forum så henvises alt som har med kjøp og salg å gjøre rett til denne delen.

Jeg har mitt eget forum og der setter jeg selvfølgelig grensene som det passer meg, så for all del det er opp til de som driver forumet hva og hvordan forumet det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev sånt er helt opp til de som driver forumet. Men jeg er ganske overrasket at du tar det for gitt at det er i orden for dem.

Jeg har forlengst notert meg at modereringen her er ganske annerledes enn på mange andre forum og retter meg så godt jeg kan etter dette, men det betyr ikke at jeg må si meg enig i det. Jeg syntes forumet her har en overdreven streng holdning til småprat, samtidig er det en ingen moderering overhodet i forhold til spamming fra medlemmer som kjøper/selger. Det er litt overraskende men så lenge de som driver forumet syntes det er greit så er det greit. Jeg har hatt særdeles få samtaler IRL som ikke inneholder masse småprat, det er oftest sånn jeg blir kjent med folk, men det ser ut som man her er veldig veldig opptatt av at tråder skal være OT og fri for småprat. Da finner jeg det litt merkelig at man samtidig tillater hvem som helst med økonomiske interesser å bruke trådene fritt til å reklamere for seg og sitt. I mine øyne er det mer forsøplende for en tråd enn småprat for da blir jeg ihvertfall kjent med folk. Hva folk ønsker/prøver å selge interessere meg stort sett mitt i ræva. Hvis jeg vil vite det går jeg på kjøp/salg delen av forumet, trodde det var det denne delen var til og på de fleste andre forum så henvises alt som har med kjøp og salg å gjøre rett til denne delen.

Jeg har mitt eget forum og der setter jeg selvfølgelig grensene som det passer meg, så for all del det er opp til de som driver forumet hva og hvordan forumet det skal være.

Vi har et genereltforum der småpraten hører hjemme. Trådene i gitarforumet feks skal kun benyttes til gitarrelatert og on topic prat.

Angående det å tipse folk om utstyr man selger ser jeg ikke på som noe problem så lenge det ikke er 100% økonomisk begrunnet.

Jeg har sett flere gode tips på utstyr fra kjøp og salg forumet, både fra medlemmene som selger, og medlemmer som har lagt merke til utstyret.

Om noen tipser om utstyret sitt bare for å fremme salget blir innlegget slettet. Så enkelt er det :)

Men, igjen - denne tråden handler om nytt vs brukt, ikke hvorvidt forumet her blir moderert for strengt, eller om medlemmene spammer :)

-MOD-

Endret av Earfalas
Misforstod tidligere post,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Har ikke all verdens økonomi, og ser stort sett etter brukte gitarer da brukt medfører at jeg får en mye bedre gitar til lavere pris enn en ny. Synes også at brukte instrumenter føles bedre og ofte har litt sjel. Men hovedsakelig er det økonomien som bestemmer. Føler også at jeg klarer å fikse det meste selv på en gitar, men forsterkere kjøper jeg stort sett nye pga at jeg ikke har særlig kunnskap om reparasjoner etc( Er heller ikke ofte jeg bytter/kjøper forsterkere. Men det er klart at jeg kan kjøpe brukt der også om jeg kan spare mye og selgeren virker seriøs.

Har forøvrig mange ganger lyst til å handle hos de nærmeste gitarsjappene for å støtte de, men det blir oftest i jobbsammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper brukt rett og slett fordi man får mye for pengene. Er det noe jeg har veldig lyst på som jeg ikke får tak i, så søker jeg etter billigeste forhandleren i landet ved å sammenligne priser.

Sånn ellers, så syns jeg at det er greit at enkelte vil kvitte seg med noe utstyr, mens andre trenger det man kvitter seg med.

Alt går i rullering.. Hvis alle skal kjøpe nytt, så vil blir så mye utstyr her i verden til slutt.. Og de som har utstyr de ikke trenger, vil sitte igjen med for mye utstyr uten å ha råd til noe mer.

Når prisene er så banale her i landet, så forsyner jeg meg at bruktmarkedet. Men som sagt.. Alt etter behov.

Småtteri som strenger og lignendes gidder jeg ikke stresse med å kjøpe utenlands. Det er alltid noen her i landet som klarer å presse prisene ganske langt ned. Som f.eks Strenger.no

Da er det helt greit. Har sikkert brukt mer penger på forhandlere i landet enn å kjøpe brukt da, hvis det er en trøst for noen.

Men mye av det utstyret har jeg solgt videre til andre og kjøpt andre ting via bruktmarkedet.

Så det går opp i opp. Det gjelder jo alt.. Har man lyst på et nytt hus og har et fra før, så trenger du ikke bygge et helt nytt hus og beholde det gamle. Logisk å selge det videre og så enten kjøpe seg et annet hus eller bygge nytt.. Med mindre mann er stinn i gryn. Samme gjelder bilmarkedet og alt annet.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.