Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt vs.brukt


Audun

  

106 stemmer

  1. 1. Kjøper du nytt eller brukt utstyr?

    • Jeg kjøper brukt fordi det er masse penger å spare på det.
    • Jeg kjøper nytt fordi jeg liker å være den første eieren
    • Kjøper nytt eller brukt alt etter som


Anbefalte innlegg

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjøper hovedsaklig nytt, da jeg bor nord i landet og ikke har allverdens mulighet til å reise for å prøve utstyr som selges brukt. Jeg har imidlertid ingenting i mot å kjøpe brukt så lenge standen er god. Gitarer kjøper jeg helst nytt, mens amper og slikt vanligvis fungerer slik det skal selv om det er et par skjønnhetsfeil som har blitt opparbeidet gjennom årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere som er forhandlere? Dere skal jo ha noe å leve av også. Hvordan er policyen deres på innbytte f.eks? eller selge for kunder? Evt.kjøpe brukte ting for å selge med en viss avanse?

Jeg er veldig positiv til bruktkjøp og alt som har med innbytte å gjøre. Butikken min har blant annet gjort det på Gibson Custom Shop Es335 ´59 Historic diverse Rickenbacker-gitarer, Skjeldne fender-gitarer, spennende mikrofoner og diverse annet grisefint utstyr. Vi har også gjort det på "kjipe" ting som utgåtte Epiphone, Yamaha etc. Hele poenget er at det må være 1 av 2 - Enten et spennende instrument som man ikke får tak i over alt eller rett og slett en ren tjeneste for den som handler noe nytt hos oss. Bare gode erfaringer med innbytte. :)

Likevel er det en risiko da man kanskje ikke får prøvd det man kjøper først, og man har heller ikke noen garanti for at det man har kjøpt, er det som dukker opp på postkontoret.

Det er jo forsåvidt et poeng. Kjøper man av butikk via internett har man jo 14 dagers fri angrerett og kan sende varen tilbake så lenge den er i god og "salgbar" stand. Kjempetap for butikken, men hvis man har gjort en god jobb med å finne kundens behov på forhånd slipper man jo også disse returene.

De forhandlerne som frekventerer dette forumet virker jo som seriøse, og ikke minst dyktige, folk. Men hva med en forretninger der kundebehandleren som skal selge deg et instrument aldri har spilt instrumentet selv?

Regner med at siden vi ikke er så mange forhandlere her inne får jeg ta det som et kompliment. :blush:

Når det gjelder å ikke selge ting man ikke vet noe om er det jo veldig enkelt å finne ut av. Jeg kommer aldri til å ha et blåseinstrument inne i butikken (med mindre det er blokkfløyte) rett og slett fordi jeg hadde vært ukomfortabel med å selge noe jeg ikke har kompetanse på. Samtidig måtte utvalget i såfall vært så lite at jeg hadde hatt økonomisk interesse av å selge nøyaktig den/de modellen(e) jeg hadde inne til enhver tid og det hadde bare blitt feil. Men det er vel ikke så mange butikker i landet som driver sånn? Noen i mer grisgrente strøk er jo tvunget til å ha mye bredere utvalg fordi det ikke finnes spesialbutikker i nærheten, men da har man jo ogå forståelse for at de ikke kan alt om alt?

Jeg mener det stort sett er trygt å kjøpe brukt hvis man har noenlunde peiling på hva man skal se etter, og en ekstra trygghet er det å handle på et forum som dette da man på en måte "kjenner" hverandre. Men man vil aldri få den samme service og garantier ved en brukthandel som ved å kjøpe nytt i butikk. Så hva tenker dere? Eller er dette egentlig bare tull å diskutere?

Det som er dilemmaet er at jo mer du kan, jo tryggere er det å kjøpe brukt, og jo mindre får du forhåpentligvis bruk for en del av de ekstra godene et nytt kjøp gir. Samtidig blir man jo mer kresen og mer interessert i å ikke kjøpe i blinde, nettopp fordi man gjerne vet nøyaktig hva man skal ha, og da får man jo pirket seg frem til riktig instrument ved å prøve i butikker. Min konklusjon er vel stort sett at hvis du har lite kompetanse er det i de fleste tilfellene best å kjøpe nytt fordi du kommer til å trenge den hjelpen og ekstra servicen du bør få i butikken, og du kan være sikrere på å ikke kjøpe katta i sekken (avhengig av butikken selvfølgelig, men de fleste har relativt høy integritet). Når du får mer kompetanse blir det mye mer en vurderingssak fra gang til gang om man setter fordelene ved nytt kjøp over den ene ulempen som vanligvis er litt høyere pris (se nedenfor). Men om det er tull å diskutere? På ingen måte... Dette er en skikkelig nyttig diskusjon og både vi som driver butikk med flest nye instrumenter, og de som er bastante på at brukt alltid er best, kan vel lære seg å prøve å være nyanserte og se an den enkelte situasjonen.

I mange tilfeller er det et godt råd å kjøpe brukt, men synes det er litt trist/frustrerende når dette fremstilles som det eneste riktige, og at folk som kjøper nytt er idioter (noen går veldig langt i å insinuere dette).

Veldig sant. Det virker som om det er noen som tenker at det alltid for alle mennesker er slik at f.eks 40% besparelse er verdt å ikke ha noen av følgende goder: Reklamasjonsreett, ingen angrerett ved fjernkjøp, ingen ekstra service (livslang gratis setup som f.eks vi har på alle gitarer), være sikker på å få varen du har bedt om, få et helt nytt og ubrukt instrument, det å ha muligheten til å både prøvespille det eksakte instrumentet samt konkurrerende produkter i samme rom samtidig og velge fritt mellom modeller. Jeg skal være den første til å innrømme at penger har verdi, og penger er alltid viktig, men stort sett vil pris vs rettigheter, muligheter og fleksibilitet bli et regnestykke som går opp i opp, og det er slettes ikke alltid slik at et instrument faller så dramatisk i verdi som alle skal ha det til heller.

Dessuten er det noen som gir råd om å bruke butikker for å prøve mye utstyr - og samtidig sier at man aldri må kjøpe noe i disse butikkene. Jeg lurer jo på om disse forstår at om alle skulle kjøpe brukt, så ville ikke disse "prøverommene" eksistere. Kunne dere tenke dere et samfunn der det ikke er musikkbutikker, men kun finn.no og e-bay?

Her må jeg jo si meg helt enig. Det er en evig frustrasjon. Det er kanskje bedre hvis man er en butikk hvor man ikke yter noen særlig service, men hvis en kunde kommer inn i butikken min og er interessert i noe utstyr kan jeg finne på å bruke noen timer på den kunden. Hvis man da på forhånd har bestemt seg for å kjøpe brukt eller et annet sted kunne jeg brukt den samme tiden på å hjelpe noen andre som setter mer pris på det. Jeg mener for all del ikke at man bør binde seg opp til å kjøpe noe der man prøver det, for all del. Men hvis man har bestemt seg for å ikke kjøpe noe et sted, men allikevel kommer dit for å prøve det bør man i det minste gjøre det klart på forhånd for personen som prøver å hjelpe deg så han/hun slipper å nedprioritere andre kunder til fordel for en som bare leker prøverom. Jeg lar folk som ikke har noen intensjon om å kjøpe noe prøve gitarer og utstyr (hvis de er forsiktige), men da vil jeg vite det på forhånd fremfor å kaste bort timesvis på bekostning av de personene jeg faktisk lever av å hjelpe... [/ moralsk pekefinger] :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøper alltid nytt..ikke på grunn av at jeg liker å være første eieren..vel,ikke bare på grunn av det,men rett og slett fordi jeg ikke tør å kjøpe brukt.

er så typisk meg å treffe skikkelig bom å ende opp med noe som ikke funker eller høres elendig ut.

sikkert mange som tenker hva f... nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har handlet brukt siden jeg begynte å spille gitar, spurte bare den lokale gitarhelten om råd og tips.

Skjønte det lønte seg når jeg og en kompis hadde brukt samme summen på gitar og han havnet opp med en ny dårlig no-name plywoodstrat

og jeg med en brukt USA Fender hehe

Har vel kun handlet nytt utstyr i Norge de åra jeg jobba i musikkforretning selv.

Har kjøpt noe nytt fra utlandet senere år rett fra forhandlere.

Folk er forskjellige og jeg kjenner noen som stort sett bare kjøper nytt og så butikkene kommer nok ikke til å dø ut med det første :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil lage en liste :P

Kjøpt Brukt:

*Peavey 6505 og ENGL 4x12 V60 (sparte tusner)

*Peavey Wolfgang special

*Caparison TAT

*Fender USA Strat (yngwie-signatur)/ som jeg og bytta bort med Fleskefinn for å få TAT`en :P

*Ibanez Tubescreamer 808

*SD Dimebucker

*Yamaha trommesett med ganske store dimensjoner på trommene generelt, gromt. (var fattern som skaffa)

*Ibanez akustisk et eller anna (fattern kjøpte den og)

Kjøpt Nytt:

*Ibanez RG2570 Prestige

*Vox ad15vt

*fender fm65

*Krank dist pedal

*Dunlop Crybaby (Fikk den i julegave faktisk) :)

*Tanglewood Rebel 4k (rimelig bass jeg skaffa til konfirmasjon)

Andre gitarer har forsåvidt vært i familien en stund, med en del historie jeg ikke kjenner helt til.

(som f.eks ukjent nylonstreng gitar, Harmony Rocket, Ibanez thinline Tele`n.. etc.)

Endret av xshorteyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper gjerne brukt,eneste problemet er at de fleste kjøpene mine er impulskjøp,skjedd et par ganger at jeg bare skal ned å kjøpe strenger for så å komme hjem med ny gitar eller noe annet snacks :blush: Så har begynt å kjøpe strenger fra nettet,lønner seg i lengden for meg.hehe

Har en forsterker fra en gang på 80 tallet som sikkert har hatt x antall eiere som jeg er grisefornøyd med,så kjøper gjerne brukt også.

Men er litt sånn at hvis jeg først skal ha noe eller har lyst på noe så må jeg gjerne ha det fortest mulig,og da er det lettere å kjøre de 10 min til sjappa enn å vente på posten gitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjøper nytt hvis det er satt ned nok i pris eller mye billigere over dammen. Alltid stas å holde et nytt instrument i henda.

Så det du sier er at det er viktigere å "spare" penger en å se på hva du faktisk får igjen for pengene. Hmm - da bør jo jeg sette en kunstig høy veiledende pris og så ha en fast nedsatt pris på alle varene jeg selger, så kanskje jeg får solgt til deg også ;)

(Ok - jeg misforstår deg litt med vilje her :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.