Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt vs.brukt


Audun

  

106 stemmer

  1. 1. Kjøper du nytt eller brukt utstyr?

    • Jeg kjøper brukt fordi det er masse penger å spare på det.
    • Jeg kjøper nytt fordi jeg liker å være den første eieren
    • Kjøper nytt eller brukt alt etter som


Anbefalte innlegg

I og med en masse tråder her på forumet med spm om hvilket utstyr man skal kjøpe og ikke. De fleste er enig i at man får mer for pengene ved å kjøpe brukt da man stort sett får ting til ca halv pris av nypris.

For min del er det meste jeg kjøper brukt av den enkle grunn at jeg etter hvert sikter mot gitarer og annet utstyr i høyere prisklasse, og da er det masse penger å spare på å kjøpe brukt, i tillegg risikerer man ikke å tape så mye da man får igjen det samme skulle man ikke bli fornøyd med det man har kjøpt. Likevel er det en risiko da man kanskje ikke får prøvd det man kjøper først, og man har heller ikke noen garanti for at det man har kjøpt, er det som dukker opp på postkontoret.

Jeg har også kjøpt nytt, og ser helt klart stasen med å få et instrument som ingen har hatt før deg og i tillegg nyte godt av servicen ved å få prøve forskjellige instrumenter og få de satt opp av profesjonelle. Men skulle du da likevel ikke bli fornøyd etter ei stund, har man tapt halvparten av kjøpesummen. Likevel så må noen kjøpe nytt for at det i det hele tatt skal være et bruktmarked!

Hva mener dere som er forhandlere? Dere skal jo ha noe å leve av også. Hvordan er policyen deres på innbytte f.eks? eller selge for kunder? Evt.kjøpe brukte ting for å selge med en viss avanse?

De forhandlerne som frekventerer dette forumet virker jo som seriøse, og ikke minst dyktige, folk. Men hva med en forretninger der kundebehandleren som skal selge deg et instrument aldri har spilt instrumentet selv?

Jeg mener det stort sett er trygt å kjøpe brukt hvis man har noenlunde peiling på hva man skal se etter, og en ekstra trygghet er det å handle på et forum som dette da man på en måte "kjenner" hverandre. Men man vil aldri få den samme service og garantier ved en brukthandel som ved å kjøpe nytt i butikk.

Så hva tenker dere? Eller er dette egentlig bare tull å diskutere?

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har ingenting imot bruktmarkedet, og har selv en stratocaster kjøpt second hand. Problemet for meg er derimot at mesteparten av utstyret jeg ser på er så sært at mye av det aldri når det norske bruktmarkedet. Jeg er også sykelig perfeksjonistisk og behandler utstyret mitt svært ømfintlig. Dessverre gjør ikke alle dette, så mye av utstyret man finner second hand har visuelle skader. Ellers er det for meg et bonus å få varen intakt med manualer, ekstrautstyr og eske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henvender meg først og fremst mot bruktmarkedet. På grunn av pengene man sparer, men jeg syns også det har sin sjarm at gjenstanden har blitt spilt litt på, og ikke kommer direkte fra en fabrikk. En god gitar holder seg i mange år, og for meg gjør det ikke så mye om den har litt riper i lakken, for å si det sånn. Soloisten min ble også kjøpt brukt, og den hadde knapt riper eller skrammer det er verdt å nevne, heller. Det er også verdt å tenke over at selv om en gitar er helt kosmetisk glatt og perfekt når du kjøper den ny, vil det ikke vare mange ukene før den får sine første småskrammer, om du bruker den aktivt. Om du kjøper nytt, og bestemmer deg for å selge gitaren igjen, kommer du til å måtte gå ned temmelig mye i pris da gjenstanden er blitt "brukt", mens om du skal selge en gitar du allerede hadde kjøpt på bruktmarkedet, vil du sannsynligvis få igjen mesteparten av de pengene du la ut.

Så eneste ulempene jeg kan se ved å kjøpe brukt, er at du eventuelt mister diverse garantier du ofte får ved kjøp av nye instrumenter. Dette tror jeg ikke spiller noen rolle for meg, men for andre kan kanskje dette være viktig...

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper kun brukt. Kjøper stort sett gitarer i relativt høy prisklasse, og da er det mye å spare på å kjøpe brukt. I tillegg så er jeg da ikke redd for å evt. kjøpe noe som ikke passer meg, selger bare igjen til ca. samme pris. På den måten kan man til enhver tid ha f.eks. 20000 kr. investert i gitar men vha. kjøp og salg av brukt utstyr få prøve mye gromt, helt til man finner noe man faller pladask for! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjøper nytt, og bestemmer deg for å selge gitaren igjen, kommer du til å måtte gå ned temmelig mye i pris da gjenstanden er blitt "brukt", mens om du skal selge en gitar du allerede hadde kjøpt på bruktmarkedet, vil du sannsynligvis få igjen mesteparten av de pengene du la ut.

Gjør man forarbeidet riktig vil man aldri noen sinne behøve å selge en gitar, sett bort ifra økonomiske årsaker. Jeg må nok en gang understreke at jeg ikke har noe som helst imot bruktmarkedet, og at jeg selv benytter meg av dette da dette er en fantastisk mulighet til å oppdrive mye sært utstyr. Poenget mitt er bare at markedet har en begrensning i utvalg. Det sagt mener jeg at skal man ha tak i det grommeste utstyret, må man oppsøke bruktmarkedet. Det finnes nemlig ikke i butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør man forarbeidet riktig vil man aldri noen sinne behøve å selge en gitar, sett bort ifra økonomiske årsaker. Jeg må nok en gang understreke at jeg ikke har noe som helst imot bruktmarkedet, og at jeg selv benytter meg av dette da dette er en fantastisk mulighet til å oppdrive mye sært utstyr. Poenget mitt er bare at markedet har en begrensning i utvalg. Det sagt mener jeg at skal man ha tak i det grommeste utstyret, må man oppsøke bruktmarkedet. Det finnes nemlig ikke i butikker.

Gode poenger her. Uenig i at man aldri selger en gitar hvis man gjør ordentlig forarbeid. Personlige preferanser kan forandre seg i løpet av et gitarliv, og gjøre at ting du syntes var helt rått og noe du aldri kom til å kvitte deg med, likevel ikke passer etter hvert.

Blant mange gitarister er det jo slik at vintage utstyr er det man trakter etter, og DET MÅ man på bruktmarkedet å kjøpe. Regner med det at det kanskje er det du mener med grommeste utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poenger her. Uenig i at man aldri selger en gitar hvis man gjør ordentlig forarbeid. Personlige preferanser kan forandre seg i løpet av et gitarliv, og gjøre at ting du syntes var helt rått og noe du aldri kom til å kvitte deg med, likevel ikke passer etter hvert.

Blant mange gitarister er det jo slik at vintage utstyr er det man trakter etter, og DET MÅ man på bruktmarkedet å kjøpe. Regner med det at det kanskje er det du mener med grommeste utstyr?

Hehe, ja. Hvis man for eksempelets skyld ikke forholder seg til økonomi, må du jo være enig i at ingen gidder å lete etter gode stratkopier og plexikloner lenger hvis man kan få en 1954 strat og en original plexi marshall? ;)

Jeg har en liten edit til meg selv. Med dagens teknologi kan man simulere mye gitarutstyr rimelig bra. Hvis man f.eks ser på en tape-echo er det jo helt klart at det er mest hensiktsmessig og praktisk å ha denne digital (så sant lyden er tilnærmet lik). Ikke bare vil denne ta langt mindre plass, men også adskillig være mer forutsigbar. Så etter hvert som teknologien klarer å simulere effekter og utstyr bedre, vil nok behovet for originalt utstyr gradvis avta. Gitarer derimot.

Endret av Petter Pan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja. Hvis man for eksempelets skyld ikke forholder seg til økonomi, må du jo være enig i at ingen gidder å lete etter gode stratkopier og plexikloner lenger hvis man kan få en 1954 strat og en original plexi marshall? ;)

Jeg har en liten edit til meg selv. Med dagens teknologi kan man simulere mye gitarutstyr rimelig bra. Hvis man f.eks ser på en tape-echo er det jo helt klart at det er mest hensiktsmessig og praktisk å ha denne digital (så sant lyden er tilnærmet lik). Ikke bare vil denne ta langt mindre plass, men også adskillig være mer forutsigbar. Så etter hvert som teknologien klarer å simulere effekter og utstyr bedre, vil nok behovet for originalt utstyr gradvis avta. Gitarer derimot.

Var det jeg mente ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt nytt, men bare på ebay, bør kunne selge igjen uten nevneverdig tap. Ellers kjøper jeg det meste brukt, hvis det er å få tak i.

Eneste jeg Må kjøpe nytt er Custom gitarer, også har jeg vel handla de fleste pedalene nye, mest fordi de ikke er så dyre i utgangspunktet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere som er forhandlere? Dere skal jo ha noe å leve av også.

Som med de fleste ting er det ett sammensatt marked, og begge deler avhengiger av hverandre. Alt brukt er kjøpt nytt en eller annen gang. Så uten nykjøp ville det ikke vært noe bruktmarked. Og grunnen til at mange selger noe brukt, er for å finansiere noe nytt. Så dermed ville det nok vært mye mindre nysalg uten bruktsalg.

I mange tilfeller er det et godt råd å kjøpe brukt, men synes det er litt trist/frustrerende når dette fremstilles som det eneste riktige, og at folk som kjøper nytt er idioter (noen går veldig langt i å insinuere dette). Dessuten er det noen som gir råd om å bruke butikker for å prøve mye utstyr - og samtidig sier at man aldri må kjøpe noe i disse butikkene. Jeg lurer jo på om disse forstår at om alle skulle kjøpe brukt, så ville ikke disse "prøverommene" eksistere. Kunne dere tenke dere et samfunn der det ikke er musikkbutikker, men kun finn.no og e-bay. Og bør da alle som produserer musikkutstyr legge ned?

Hvordan er policyen deres på innbytte f.eks? eller selge for kunder? Evt.kjøpe brukte ting for å selge med en viss avanse?

Foreløpig tar jeg ikke innbytte, men det er fordi jeg er så nystartet at jeg ikke har økonomi til det. Jeg selger gladelig for kunder. Ser ikke bort i fra at jeg etter hvert kan kjøpe inn noe brukt for å selge med avanse - men det blir ikke noen hovedsatsing.

De forhandlerne som frekventerer dette forumet virker jo som seriøse, og ikke minst dyktige, folk.

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjöper stort sett brukt, men det er fordi de gitarene jeg har värt interessert i ble produsert for flere år siden. Har dog kjöpt brukt via forhandler noen ganger. Ökonomi er også en viktig grunn. Av og til kan man gjöre godkjöp som man lettere kan akseptere, selv om det bare er snakk om å spare litt penger.

Litt uenig i at ingen ville gått for "billigere" varianter om ökonomi ikke var et spörsmål. Det finnes mange nok av oss som aldri vil spille på en Fender/Gibson/Ibanez kun pga "idealistiske" årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.