Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Holde liv i en Vintage/reissue strat.. tips?


Thorris

Anbefalte innlegg

Har aldri hørt at noen har gjort dette. Når man løsner skruene vil draget fra strengene forsøke å dra halsen 1) ut av halslommen og 2) nærmere stolen. Når man drar til skruene igjen vil halsen sitte der den gjorde før. Nok en "gitaristmyte" uten teknisk fundament...? Blir glad hvis noen viser at jeg tar feil med en teknisk begrunnelse, da har jeg lært noe nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan funke bra, og kanskje også være til god hjelp for riktig sideveis justering.

Har vært borti gitarer hvor halsen kan ha ganske variabel posisjon hvis bare skruene skrus i.

Da kan det være greit i stramme skruene når man vet at strengene og halsen er i optimal posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt at noen har gjort dette. Når man løsner skruene vil draget fra strengene forsøke å dra halsen 1) ut av halslommen og 2) nærmere stolen. Når man drar til skruene igjen vil halsen sitte der den gjorde før. Nok en "gitaristmyte" uten teknisk fundament...? Blir glad hvis noen viser at jeg tar feil med en teknisk begrunnelse, da har jeg lært noe nytt :)

Du har "aldri" hørt at noen har gjort dette nei.... har du prøvd selv? Det er ikke snakk om å løsne halsskruene mer enn ca 1/2 omdreining. Du holder selvsagt halsen i forsiktig motspenn når du gjør dette (en tohåndsoperasjon mao) Og det å få dratt halsen nærmere stolen er jo litt av poenget med operasjonen. Ofte/som regel trengs en liten justering av intonasjon etterpå.

Dette har jeg gjort på diverse bolt-on gitarer siden 1990, og har opplevd nok positive endringer i sustain til at jeg kan begrunne det med en slags empiri, om du vil. NB: ikke alle bolt-on gitarer "profiterer" på dette, og det har jeg heller aldri påstått.

Vet ikke hva du ønsker av teknisk begrunnelse utover det som er forklart...?

Og jeg gjentar at det er nok "play" i halsfestet på mange bolt-on gitarer til at man kan foreta små justeringer selv UTEN å løsne skruene. Tro meg, hvis du ikke tør å prøve selv.

Edit: Dette blir kanskje litt for generelt og dermed off topic ifht tråd-tittel? En moderator kan jo..... moderere...

Endret av Gubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrudd halser av og på strats i ca 25 år uten å merke noen forskjell i sustain. Jeg tror rett og slett ikke denne metoden har noe som helst og si for sustain, og jeg ser ikke noen grunn til at den skal ha det. Hvis det er det minste slingringsmonn i halslomma vil all kraftoverføring skje over den flaten skruehullene sitter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg skal ikke forsøke å tvinge deg til å tro på dette.

Men siden du har din erfaring gjennom 25 år og har gjort deg opp din mening ut fra det, kan jeg muligens få lov til å legge mine 20 år i bransjen til grunn og påstå det motsatte. No worries?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi lar det stå. Det er jo tross alt snakk om gitar, og ikke et eller annet vissvas som ikke har noe med gitar å gjøre. Har heller aldri tenkt over dette, men ser ikke bort fra at det kanskje kan ha litt for seg. Det at halslommeslark kan gjøre en gitar til noe som gjør at man kan få god trening i å stemme gitaren, det er jeg helt enig i. Derfor ser jeg ikke bort fra at det kan ha litt innvirkning på noen gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg gjentar at det er nok "play" i halsfestet på mange bolt-on gitarer til at man kan foreta små justeringer selv UTEN å løsne skruene. Tro meg, hvis du ikke tør å prøve selv.

Hmm, høres litt optimistisk ut i mine ører, men jeg skal "la tvilen komme tiltalte til gode" :D og faktisk prøve dette trikset hvis anledningen byr seg. Jeg pleier vanligvis å demontere halsen, shimme sideveis e.l. og/eller presse halsen i ønsket vinkel/retning hvis det er såpass slakke, men hvis en slik enkel justering kan utgjøre noen forskjell virker det jo smart nok det.

"Taes til etteretning" - er det ikke det de sier? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.