Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Holde liv i en Vintage/reissue strat.. tips?


Thorris

Anbefalte innlegg

Tja... det hjelper MYE med en godt filt nut.

Denne kan "smøres" med grafitt (olje m/grafitt, blyant etc etc).

Sporene i nuten skal være en vid U, ikke en V. (gjelder uansett om gitaren har trem eller ikke)

Finn "the sweet spot" for strengetrærne, man trenger ikke mer enn akkurat riktig vinkel over nut, er vinkelen for skarp risikerer man at strengen "henger" i sporet på nut.

Løsne de to ytterste skruene som fester tremoloen til kroppen litt (1/4 - 1/2 omdreining), og fjern de fire midterste skruene (dette forhindrer at trem'en "henger" på skruene.

Gå over sadlene på trem'en - finpoler sporene og bruk grafitt også her.

Gjør det samme med strengehullene bak sadlene.

Bestem deg om du vil ha en semi-floating trem.

Hvis du vil ha litt spillerom jfr punktet over må du bare eksperimentere med spenning av fjærene, og sette av noen timer til stemming.

(selv har jeg ca 1,5mm "float" i bakkant av trem'en)

Jeg bruker tre standard-fjærer, to plassert ytterst til venstre (sett bakfra) og en nest ytterst til høyre)

Hvis mulig, skaff deg locking tuners, så minimaliserer du evt strengestrekk ved tunerne (uansett gjør LT's strengeskift til en lek).

Hvis du ikke kan eller vil ha locking tuners, streng opp med færrest mulig runder rundt tuner-posten.

Tips til slutt: Er du plaget av at armen slenger vilt og er vanskelig å få tak i? Stjel litt bomull fra søstra eller mora di, rull sammen en bitteliten ball og putt den nedi hullet hvor armen skrues nedi. (forutsatt at trem-blocken ikke har gjennomgående hull for arma) Dette gjør at du får mer kontroll over hvor armen er til enhver tid.

Armen: Mange synes at armen på vintage/ri trems er for lang. Jeg plukka av tuppen, kappa arma til ønsket lengde og la inn ønsket bøy.

Det var det jeg kom på i farten...

Edit: rakk ikke å se videoen postet før meg, tar høyde for evt gjentagelser.

Endret av Gubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestem deg om du vil ha en semi-floating trem.

burde kansje ta med at jo hardere tremen ligger klistra inntil kroppen jo bedre sjanse har du for bedre sustain og tone. på grunn av vibrasjon i treverket.

for min egen del, liker jeg ikke floating nettop på grunn av det skrevet over.. og fordi hvis jeg ryker strenger på en gig, blir det alltid tull med stemminga, når fjærene mister motstand.

Endret av Thorris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibrasjon i treverket ja..... det er en diskusjon for en annen tråd, tror jeg nok.

Men bakdelen med en semi-floating trem er som du sier: Ryker du en streng, må du plukke opp reservegitaren.

En semi-floater tar litt ekstra tid å stemme opp, og verken band eller publikum vil se eller høre på det.

Det er vel derfor Telecasteren fremdeles eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 4 months later...

Jeg har akkurat fått satt opp to CS 50's Stratter hos Øivin Fjeld,

og har prøvd å følge med så godt jeg kan.

Nå har jeg en Strat som jeg kan dra opp tre bånd på G-strengen med vibratoen,

og det stemmer også med 2 bånd på H-strengen, og med 1 bånd på lys E.

Gitaren holder seg i stemming med vintage Fender tremolo.

Noen tips er:

1. Bakkant av tremoloen mot treverket skal være 1/8 tomme avstand.

2. Bruk tre tremolo fjærer i "bend over and spread them" fasong.

3. Sett en trekile inn fra baksiden slik at tremoloblokken blir stående slik at avstanden er 1/8 tomme som i pkt1.

4. Stem gitaren.

5. Slakk tremoloskruene slik at trekilen løsner.

6: Finstem gitaren og tremoloskruene.

7. Sett strengehøyde og inntoner gitaren.

8. Bruk nøttesaus eller blyant på nøtta.

9. Bruk symaskinolje på alle steder der det er metall mot metall, og bevegelse. Begge fjærfester, strenger mot stemmeskruer,

og alle skruer, og kontaktpunkter for strengene, i tremoloen.

10. Det hjelper også med låste strenger, og med minst mulig viklinger rundt stemmeskruene.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat fått satt opp to CS 50's Stratter hos Øivin Fjeld,

og har prøvd å følge med så godt jeg kan.

Nå har jeg en Strat som jeg kan dra opp tre bånd på G-strengen med vibratoen,

og det stemmer også med 2 bånd på H-strengen, og med 1 bånd på lys E.

Gitaren holder seg i stemming med vintage Fender tremolo.

Noen tips er:

1. Bakkant av tremoloen mot treverket skal være 1/8 tomme avstand.

2. Bruk tre tremolo fjærer i "bend over and spread them" fasong.

3. Sett en trekile inn fra baksiden slik at tremoloblokken blir stående slik at avstanden er 1/8 tomme som i pkt1.

4. Stem gitaren.

5. Slakk tremoloskruene slik at trekilen løsner.

6: Finstem gitaren og tremoloskruene.

7. Sett strengehøyde og inntoner gitaren.

8. Bruk nøttesaus eller blyant på nøtta.

9. Bruk symaskinolje på alle steder der det er metall mot metall, og bevegelse. Begge fjærfester, strenger mot stemmeskruer,

og alle skruer, og kontaktpunkter for strengene, i tremoloen.

10. Det hjelper også med låste strenger, og med minst mulig viklinger rundt stemmeskruene.

Hvordan justerer du tremoloen til å dra opp ulike intervaller på forskjellige strenger (slik du sier du har gjort), og hvordan sørger du samtidig for at tremoloen holder 1/8 tomme avstand fra treverket?

Jeg justerte nemlig tremoloen min i går, og nå drar den opp 2 bånd på de tre lyseste strengene, men avstanden fra tremoloen til treverket er nok bittelitt mer enn 1/8 tomme. Litt ny i gamet, kan man si, og derfor trenger jeg litt veiledning. Straten min er riktignok ikke 'vintage' (bare fra '96), men det her kan vel overføres til standard stratocastere også?

Endret av Mortius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Kan hjelpe litt på sustain:

1. Slakk strengene på gitaren

2. løsne LITT på skruene til halsen(bak altså) og stem opp gitaren, for så å stramme hals skruene.

Om du hørte en liten knakelyd, så kom det av at halsen "falt" ned i neckpocketen...dvs, fikk bedre kontakt med kroppen.

Har hørt at dette er triks som alle bruker å gjøre med stratocastere(og bolt-on gitarer generelt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. det eneste tilfellet hvor det trikset vil gjøre noe som helst er jo i utgangspunktet hvis halsen ikke er skrudd fast skikkelig i utgangspunktet da. Hvis man er usikker på det, kan man heller slakke strenger, løsne skruene litt, klemme halsen inn i halslommen og ned mot kroppen samtidig som man skrur inn skruene igjen.

I det hele tatt er da jevnt over Fendere og Squiere for den saks skyld såpass godt skrudd sammen, at halsen sitter helt greit i halslommen. Hvis den ikke skulle gjøre det, kreves det som oftest et større inngrep med tetting og oppborring av nye hull osv for å kunne korrigere noe slikt, man kan ikke "bøye" skruer eller få de til å endre trekkvinkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det hele tatt er da jevnt over Fendere og Squiere for den saks skyld såpass godt skrudd sammen, at halsen sitter helt greit i halslommen. Hvis den ikke skulle gjøre det, kreves det som oftest et større inngrep med tetting og oppborring av nye hull osv for å kunne korrigere noe slikt, man kan ikke "bøye" skruer eller få de til å endre trekkvinkel.

Njah.... det er nok "play" til å foreta små justeringer uten å gå bananas med borring og plugging. Veldig lite som skal til for å feks endre hvordan halsen ligger ifht strengene. (sideveis justering)

Den kjappe metoden Jonathan beskriver benytter seg av draget fra strengene for å "sette" halsen i tettere posisjon. I mange tilfeller funker dette gulle godt, men som du sier finnes det enkelte prakteksemplarer hvor halsen er perfekt montert, og denne prosessen vil ikke gjøre noen forskjell. Der det gjør det er effekten faktisk ganske så merkbar. (anbefaler deg å prøve det, du kan bli positivt overrasket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.