Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ulemper ved bestilling av forsterker fra USA?


Sortulv

Anbefalte innlegg

Jeg skrev nettopp et lite innlegg om dette i Dagens Småprat, men kom til at dette emnet fortjente en egen tråd, så det blir lettere for andre å finne frem til det og delta i diskusjonen.

Siterer meg selv:

For de som har erfaringer rundt dette temaet: Er det egentlig anbefalt å bestille en stor og tung rørforsterkertopp fra Amerika?

Dette kan være ideelt for meg på grunn av statenes større bruktmarked og lavere priser, men er skeptisk på grunn av at man nesten må regne med en viss risiko for at forsterkeren kan pådra seg mindre skader underveis. Selve røra er vel det skjøreste i forsterkeren, og disse antar jeg blir tatt ut og sikret spesielt, men likevel har jeg ikke mange erfaringer på dette området.

Regnes det stort sett som trygt å kjøpe forsterker fra USA, eller har det vært observert mange mislykkede tilfeller?

Så om noen selv har vært borte i denne saken på en eller annen måte, f.eks. kjøpt forsterker i USA en gang, eller har en innvending å komme med, takker jeg på forhånd for all informasjon.

- Sortulv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke risikoen for skade under frakt er skremmende. Det går som regel bra.

Men det er et par ting man må tenke på:

1. Total pris: Frakt kan fort bli et par tusenlapper. Så skal det betales mva. både på prisen for ampen og for fraktprisen. I tillegg kommer fortollingsavgift. Og det er heller ikke uvanlig at det kommer noen ekstra gebyrer på topp fra fraktselskapet.

2. Strøm: Om ampen er switchbar fra 110v til 230v så er det som regel ikke noe problem. Men om det er en 110v amp - så er det straks litt verre. Jeg har skrevet om dette i en annen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man først kjøpe fra Junaiten hvorfor ikke bare kjøpe noe av det feteste med en gang, -en Custom Audio topp har universell strømforsyning!

En PT100 hadde vært på vei til meg hadde jeg ikke hatt Axe-FX :)

Ser ingen grunn til å bestille en amp man må dra rundt på en diger trafo for å få til å virke.

Jeg gjorde det med en 110v Mesa MKIV og ble fort lei av å drasse den ekstra klumpen, huff

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk hvordan det er med støm og volt til den aktuelle forsterkeren du vil kjøpe. På min f.eks er det veldig enkelt da det står i en sikring både for det europeiske strømnettet og det amerikanske, man må bare åpne en liten port bak, ta ut en dings og sette den inn igjen andre veien ;)

Hvis den ikke er slik går det evt. an å sende den inn til et eller annet sted og få dem til å lodde om og "fikse" dette ;)

Endret av Arne.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt 3 forsterkere fra USA. 2 Randall som var solid state og en Krank rørforsterker. Rørene var ikke pakket for seg selv da jeg fikk den, men ampen var pakket meget godt så alt fungerte bra. Alle disse ble kjøpt på Ebay.

Jeg kjøpte forøvrig og strømomformer på Ebay og den har fungert utmerket (kosta ca 700 inn til Norge - 1000 W).

På Krank forsterkeren kan man stille om til Norsk strøm. Det er vel en mulighet man har på en del nyere amper.

Jeg har som du skjønner ikke hatt noen negative erfaringer med kjøp fra USA, men det er klart man kan vel sikkert være uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt, takk for alle svar, folkens! Det var en del ting jeg ikke hadde tenkt over før som ble nevnt her...

Det blir nok til at jeg forsøker å få kjøpt forsterker fra litt mer nærliggende regioner, da det spørs hvor mye jeg egentlig kommer til å spare på et kjøp fra USA etter at alle ekstrakostnadene og avgiftene er kommet på. Vi snakker jo om en gjenstand som veier en god del mer enn en elgitar

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.