Web Analytics
Jump to content

Line6 Spider IV Head/compo..?

Neros

Recommended Posts

Vet at dette blir noe sprikende da det trolig blir stor forskjell mellom Head og Combo.

Men er det noen der ute som har erfaring med disse nyere Spider ampene fra Line6.

(Vær vennlig å dropp sammenligningen opp mot røramper til 3 ganger prisen)

Har lest noe reviews ute på nettet, men der spriker det fra helt fantastisk til helt ræva,

mao ikke til å bli klok på.

Bruken av ampen er tiltenkt som en litt kraftig øvingsamp i garasjen, primært spilles det tygre saker der ute, hvor jeg kan parkere min Boss GT-6 permanent. Har kikket på modellene Spider IV 150HD og 120W Combo..

Hva tror dere.. Er dette bra saker..?

Har hørt mye bra om hvor fantastisk Spider IV-serien er, og igrunn ikke hørt så mye negativt når man tar i betraktning at det er en modelleringsamp med transistor i. Har også prøvd en mindre variant av en av de tidligere seriene selv, og til tyngre musikk låt den faktisk overraskende bra.

Men. En slik tråd, der trådstarter spør om en bestemt forsterker, kan jo ikke slippe unna UTEN at trådstarter får masse andre tips. Vurdert en Diezel? Svindyr, men bare sååååå verdt det!

Uhm. Nei, fra spøk til revolver; en seriøs anbefaling fra min side er dog også å sjekke ut Line6 Flextone III XL, om du finner den til en pris du er komfortabel med. Ligger på i underkant av 7k ny (6,3k hos sound1), vet ikke hva Spider IV ligger på til sammenlikning. Flextone er hvertfall en av de mest imponerende modelleringsforsterkere jeg har spilt på, og jeg hadde lett byttet ut min egen Valveking rørforsterker mot en slik en. Jeg spilte på nettopp XL-varianten, 100W og 2x12". Den hadde godlyd og trøkk som bare det, selv på høyt volum som er mange slike forsterkere sin akilleshel.

Bruken av ampen er tiltenkt som en litt kraftig øvingsamp i garasjen, primært spilles det tygre saker der ute, hvor jeg kan parkere min Boss GT-6 permanent.

Hva mener du forresten med dette? At du skal ha GT-6'n i garasjen permanent for å bruke den sammen med den nyanskaffede forsterkeren, eller at du ikke skal bruke GT-6'en lenger?

Om du skal kutte ut GT-6'en så ser jeg at du er ute etter en modelleringsamp. Dersom du har planer om å fortsette å bruke alle effektene fra GT-6'en på den nye ampen så kan det hende at du heller er ute etter en litt kraftig, men enkel rørforsterker?

Hva mener du forresten med dette? At du skal ha GT-6'n i garasjen permanent for å bruke den sammen med den nyanskaffede forsterkeren, eller at du ikke skal bruke GT-6'en lenger?

Om du skal kutte ut GT-6'en så ser jeg at du er ute etter en modelleringsamp. Dersom du har planer om å fortsette å bruke alle effektene fra GT-6'en på den nye ampen så kan det hende at du heller er ute etter en litt kraftig, men enkel rørforsterker?

Primært skal ampen brukes av min eldste sønn, og liker vi lyd/funskjonalitet på Line6 så blir det å skaffe enda en, til min andre gitarspillende sønn :-) GT-6`ene har vi hatt mye glede av, men de blir noe knotete å styre med for en 13 og 11 åring. Liten enkel røramp har vi fra før, men denne skal etterhvert byttes ut til noe fint fra Engl :D Den blir til Far sjøl..

Etter litt fintenking tror jeg det er Combo som er mest aktuelt når det gjelder Line6 utstyr..

Gutta hjemme spiller for tiden på hver sin Cube 30X, men savner litt på trøkk og bedre muligheter til å styre effekter/kanaler..

Så det skal være en forsterker med god clean, god vreng og litt effekter i ampen slik at man kan koble gitar rett i amp og kose seg med alt man trenger?

Isåfall vil jeg på det varmeste anbefale å sjekke ut Line6 Flextone III-forsterkerne som nevnt tidligere. Enten 1x12" 60W-versjonen eller 2x12" 100W-versjonen. Jeg har som nevnt spilt på sistnevnte, og den hadde alt man kunne trenge! Låt helt kanonbra!

Hvertfall verdt å sjekke ut om du har muligheten. Kan godt hende du foretrekker Spider IV, men uansett verdt å prøve ut.

Vel-vel.. Da dukker det opp en Line6 IV 150HD (Head) om en ukes tid.. Sikkert mange som rister på hodet, og tenker for en gjøk. Men jeg trenger en amp som spiller med et bredt lydbilde, uten eksterne pedaler, OG som evner dette på volumnivå som gjør at jeg fortsatt kan være på talefot med naboene... Head`n skal kobles i stereo til en 4x12 med V30 elementer..

Håper den svarer til forventningene, noe den sikkert gjør da jeg kun forventer en bedring fra ungenes Cube 30.. Kan jo ikke bli feil da... :)

Har spilt mye på både spider III og Spider IV-serien.

Spider IV er jo en betegnelse på en haug med forskjellige amper med forskjellig funksjonalitet, så det er vanskelig å skjære alle over en kam. Fra 75w-versjonen og oppover låter det helt rått, mens på mindre forsterkerne låter det faktisk bra, men det blir ganske store begrensninger i funksjonalitet og på de aller minste også lydkvalitet og volum.

Jeg tror de aller fleste vil være mest fornøyd med 75w-varianten etter en stund med bruk, og det er den som er mest for pengene slik jeg ser det. 150HD har jeg faktisk ikke hørt i levende live, men den er jo sikkert bra (litt mindre pr krone du bruker, men allikevel ikke å kjøpe katta i sekken med de ønskene du har til forsterkeren din). :) Jeg tror du blir happy camper, og det er jo det viktigste

Har spilt mye på både spider III og Spider IV-serien.

Spider IV er jo en betegnelse på en haug med forskjellige amper med forskjellig funksjonalitet, så det er vanskelig å skjære alle over en kam. Fra 75w-versjonen og oppover låter det helt rått, mens på mindre forsterkerne låter det faktisk bra, men det blir ganske store begrensninger i funksjonalitet og på de aller minste også lydkvalitet og volum.

Jeg tror de aller fleste vil være mest fornøyd med 75w-varianten etter en stund med bruk, og det er den som er mest for pengene slik jeg ser det. 150HD har jeg faktisk ikke hørt i levende live, men den er jo sikkert bra (litt mindre pr krone du bruker, men allikevel ikke å kjøpe katta i sekken med de ønskene du har til forsterkeren din). :) Jeg tror du blir happy camper, og det er jo det viktigste

Kan være enig i at en 75W nok hadde vært det mest ideelle med tanke på "bang for the buck", men Head`n + Shortboard fikk jeg til en særdeles hyggelig pris og jeg har et kabinett som står å kjeder seg. Liker vi det vi hører blir det nok en 75W combo i tilleg.. Røramper venter vi med til ungene skal på større spillejobber, og vet hvilken type musikk/lydbilde de ønsker.. Ref: Lystig lesestoff i Gitartips tråden som har vært litt varm den siste uken :D

Kan være enig i at en 75W nok hadde vært det mest ideelle med tanke på "bang for the buck", men Head`n + Shortboard fikk jeg til en særdeles hyggelig pris og jeg har et kabinett som står å kjeder seg. Liker vi det vi hører blir det nok en 75W combo i tilleg.. Røramper venter vi med til ungene skal på større spillejobber, og vet hvilken type musikk/lydbilde de ønsker.. Ref: Lystig lesestoff i Gitartips tråden som har vært litt varm den siste uken :D

Tror du har gjort et lurt valg (særlig når du hadde kabinett fra før), og jeg skulle gjerne hørt riggen før jeg uttalte meg, men kan ikke se at du har gått feil noe sted. Jo høyere du skal i kvalitet, jo mindre bang for the buck blir det av helt naturlige årsaker. Jeg tror du har fått høyere kvalitet pr krone du har brukt enn det jeg har med min nye forsterker til 23.000,- :) Og garantert et bredere spenn i mulige lyder og effekter (uten å måtte ekspandere med pedalbrett på størrelse med en middels flytebrygge)

Og for å være helt ærlig har jeg sett mange som spiller fantastisk bra konserter med betydelig "kjipere" amp enn det du har skaffet deg, så er jo overhodet ikke noe problem å bruke den til konsert frem til man har funnet den ene ampen man MÅ ha som virkelig stikker seg ut...

Gratulerer og lykke til!

Edited by Morten Larsen

• 2 weeks later...

Vel. Da var et stykk Line6 Spider IV 150 Head ankommet garasjen. Den er koblet opp mot et

4x12 med v30 elementer, og koblet i stereo. Førsteinntrykket er kun basert på presets, og

her er det bare å smile fra øre-til-øre.. Det ligger inne en bøtte med presets som skal være generert for å simulere kjente sanger fra 50-tallet frem til i dag.. Her var det lite som stemmer føler jeg, noen er nærme mens de fleste var milevis fra originalen. Tror mye av grunnen til dette ligger i mitt kabinett.. Dette var jeg forberedt på, så det spiler ingen rolle for min del. Fant lett knallgode distorsion presets, fantastiske cleans, herlige lead toner.. Ampen er allsidig til tusan, og svært enkel å betjene.. (Jeg kommer fra Boss sin serie med multieffekter GT-6, GT-8 GT-10) At denne ampen kan trylle frem rent ut glimrende toner er jeg allerede overbevist om, men for å komme dit må det noe småjusteringer til, men det gjelder jo alle amper. :) Jeg er ganske overrasket over "responsen" i ampen, de fleste andre trans-amper, pod og GT-brett lider under mangel av rør-ampenes "spille-feel-good" responsen. Spider`n har også sine mangler i denne avdelingen, men er slettes ikke så gæli..

Min motivasjon for å gå for en slik moduleringsamp ligger i at jeg har et par gutter hjemme som (etter påtrykk fra sin gitarlærer) spiller alt fra Prøysen-jazz-blues-Metal, og i den alderen er det viktig å ha et verktøy som dekker alle ommråder. Man kan vel si at Spideren er knallgod til det meste, men ikke perfekt til noe sjanger. Noen husker kanskje den litt opphetet debatten som var i "gitar tips"HER tråden for en tid tilbake, hvor Morten Larsen forsvaret den enkle modulerings ampen (cube) mot røramper. Mortens argumenterte med at en yngre\nubegynner ikke kjenner til hvilken rettning\lydbilde han vil søke i fremtiden, og at en røramp vil kunne være en begrensning i jakten på "sin" egen lyd og sjanger. Motargumentet var at en moduleringsamp ville, pga sin manglende "respons", være hemmende for en gitarist sin utvikling. Denne diskusjonen fikk meg til å ta et steg tilbake og tenke gjennom behovet vi hadde på amper i vår familie ( far sjøl + 3 gutter). Jeg var fast bestemt på å kjøpe inn røramper fra Engl (screamer og Power\Fireball). Jeg vet hva JEG ville ha, men var det det mest fornuftige med tanke på ungene..? Jeg er og vil alltid være et metallhue, men jeg legger merke til at ungene er mer ute og søker i andre sjangere. Hva er da mest hemmende for deres utvikling, en amp som har et bredt spekter, eller en røramp som har en bedre respons, men er mer snever i sjanger..? (vet det finne mer allsidig amper enn Engl :) ) Vel for min del ble det enkelt, og ettersom denne ampen er i stand til å levere såpass godt som den gjør, kan Far sjøl godt leve med "digital jukseamp" samtidig som jeg ser guttene søke sin egen vei i lydbilde.. Vil vel egentlig med dette sende en takk til Morten som tok den diskusjonen, og fikk meg på bedre tanker.. Andre må gjerne ha sin egen mening om dette, men for meg står det er ganske klart at en nybegynner bør kikke på de litt dyrer moduleringsampene før de blir geleidet til nærmeste røramp av de mer erfarne gitaristene..

Vil bare nevne et par fordeler med Spider ampen.

-Den er HELT stille når man ikke spiller. NULL susing, selv på high-gain.

-Enkel betjening med tanke på hvor mange muligheter den har.

-Låter kanon fra laveste volum til relativt høyt (høyt er da volum over en normal trommis)

-Innhar de fleste effekter man bruker til daglig, og de låter mer enn greit nok.

-Enkel praktisk håndtering\oppkobling. Et fotbrett og en gitar og du er "ready to go"

Noen ulemper..

-Prisen ligger farlig nær en brukt god røramp, ref min konklusjon over :)

-Uten fotbrett er bruksgleden redusert, og brettet driver prisen opp.

-God lyden faller av når man spiller virkelig høyt.

-mangler eff-loop..

-Mangler rørampens gode "spille respons"

-Man blir disset fordi man ikke spiller på en "ekte" amp :lol:

-Lyden blir veldig kabinett-avhengi..

-krever et stereo kabinett, eve 2 stk kabinetter.

Når det gjelder prisen, så blir en Head dyr da man må ha et akseptabelt bra kabinett.

Og presets er nok justert inn med tanke på Line6 sitt eget kabinett. Hadde jeg ikke fått en spesielt god pris på utstyret, ville jeg garantert gått for en combo.. Mye bedre økonomi i denne løsningen vil jeg tro..

Vel, jeg og gutta er Happy Campers med denne ampen, og er nå på jakt etter en til.. :D

Så om ikke "løp og kjøp" så prøv de ut med et åpent sinn og et bredt lydbilde i tankene..

Og som alt annet, intet låter fantastisk uten litt kreativ justering.. Selv ikke røramper :lol:

Edited by Neros