Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

leslie.. hva er best?


Thorris

Anbefalte innlegg

se på linkene på toppen.. det var slike jeg mente, de er laget for gitar..

Er klar over det, men ingen av dem er Leslie. ;)

Ut over det har jeg ingen erfaring med noen av dem. De få gangene jeg har brukt en sånn effekt (på gitar), har det vært digitalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du jo gjerne mene så mye du vil, men for meg er Leslie et merke, en produsent av roterende høyttalere, og som var såvidt enerådende at merkenavnet etter hvert ble "navnet" på typen høyttaler. For de som ikke så forskjell på Hammond, Farfisa eller Phillips, kalte muligens alt for "leslie".

For meg er Leslie 760, veldig helst med rørforsterker, den beste roterende høyttaleren. Det er ikke noe problem å mate den med gitarsignal, tvert i mot, det låter skikkelig tøft.

Blir omtrent som "Hammondorgel". Mange skiller ikke mellom merket Hammond og alle de andre produsentene. Jeg har alltid gjort det, og tror det er relativt vanlig blant musikere.

Et litt nyere eksempel- mange kaller PC-en sin for harddisken. Jeg må innrømme at jeg sliter med å skjønne hva de snakker om.

Nok om det. Jeg tror man skal være veldig ivrig hvis man skal dra med seg noe slikt på spilling, har snakket med flere som har en variant, men de blir stående hjemme etter at den første forelskelsen går over. Det er store og relativt tunge beist, så det skal litt til for at man drar det med for å spille en par låter med den. Publikum hører stort sett ikke forskjell på en slik og en simulator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du jo gjerne mene så mye du vil, men for meg er Leslie et merke, en produsent av roterende høyttalere, og som var såvidt enerådende at merkenavnet etter hvert ble "navnet" på typen høyttaler. For de som ikke så forskjell på Hammond, Farfisa eller Phillips, kalte muligens alt for "leslie".

For meg er Leslie 760, veldig helst med rørforsterker, den beste roterende høyttaleren. Det er ikke noe problem å mate den med gitarsignal, tvert i mot, det låter skikkelig tøft.

Blir omtrent som "Hammondorgel". Mange skiller ikke mellom merket Hammond og alle de andre produsentene. Jeg har alltid gjort det, og tror det er relativt vanlig blant musikere.

Et litt nyere eksempel- mange kaller PC-en sin for harddisken. Jeg må innrømme at jeg sliter med å skjønne hva de snakker om.

Nok om det. Jeg tror man skal være veldig ivrig hvis man skal dra med seg noe slikt på spilling, har snakket med flere som har en variant, men de blir stående hjemme etter at den første forelskelsen går over. Det er store og relativt tunge beist, så det skal litt til for at man drar det med for å spille en par låter med den. Publikum hører stort sett ikke forskjell på en slik og en simulator.

Nettopp....

Bar forresten regelmessig Leslie 760 noen år til keyboardisten ikke gidda å drasse på det lenger. Jeg syntes det ble litt trist uten... ;) Han har nå forresten et Hammond B3 i stua (Ja, jeg mener HAMMOND) med tilhørende roto-speaker. Lurer på om det også er Hammond. 760'en ble i hvert fall solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Ser det er lenge side sist noen var inne og meldte noe her, og tenkte å melde noe om Mesa sin Revolver - det er en sjelden fugl, i min tid som Mesa importør tok jeg inn 3 stk. og vet hele "reisen" til to av dem. Vet om en kar som har tatt inn et par 110voltere, og jeg vet at Mesa bare har laget 22 stykker av dem til sammen, så Norge er ganske godt representert der. Forskjellen å den og en annen roterende høyttaler (som oftest "trommel" i bass og roterende horn) er at i en Revolver er det selve 12-tommeren som går rundt, med et lodd i front. "kulelageret" er flytende kvikksølv - som også leder pluss og minus til høyttaleren. Nasa-produkt, faktisk. Kvikksølv er ikke så populært lenger som byggemateriale, så derfor sluttet de ganske fort å lage slike (selv om nasa-teknologien burde holde for jordiske forhold) Jeg har en selv, og ikke pokker om jeg selger den, med mindre noen betaler så bra at jeg glemmer at jeg har hatt en. Det finnes ingenting som er likt... selv om det av naturlige årsaker ikke er så mange som bruker dem. Har spilt med roterende høyttaler siden 70-tallet, Vibratone (Fender's "trekkspill-leslie" - noen bærer også Leslie logo) har jeg hatt et par stykker av, 760 med bypassa amp har jeg brukt en stund, dog kort - den er diger... låt tøfft det. Også var det Rayhorn-vifta som bare var et kraftig horn som låt drit-tøfft, synes jeg - det var Junipher Greene's Bent Aaserud som viste meg en slik tidlig på 70-tallet. Siden har jeg vært addict. Blir vel svimmel hvis jeg skrur den av, tenker jeg, denne roterende lyden. Men jeg er redd det ikke er mange Revolvere å velge i... 110volt versjonene er laget for 60Hz lysnett, og vi har 50Hz, så amerikanerne går saktere, med mindre man retter på nettfrekvensen også (det finnes dingser som ordner det) Det gjelder forresten alle el-motorer, den problematikken der. Også Leslie-kabinetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig. Lærte masse her.

Jeg må bare innrømme at jeg synes at dette passer best på et tonehjulsorgel, og at hvis man fortsatt kan få oppleve en dyktig "traktør" med en slik, uten at det er mikket opp, i et passende lokale- ja, da er det bare nirvana. Det er så stilig, og en så fantastisk lydopplevelse at det kiler helt ned til halebeinet. Uansett hvor bra PA man har, og hvor dyktig lydmannen er, så er en som spiller på et B3, L100 eller lignende gjennom en slik en opplevelse de fleste burde unne seg. På gitar- nei, beklager, blir ikke det samme. Blir som Lasagne med Tacosmak. :)

Har forresten sett et bilde av to 4x12 Marshallkasser, montert i et stativ som visstnok kunne sveive rundt, men aner ikke om det var ekte eller juks. Det vet man aldri i disse photoshop- tider.-

Uansett- for meg er magien størrelsen, og karakteren på lyden man får via disse boksene. Via en PA, forflatet til at man kan kjenne igjen effekten, greit nok. Men ekte vare er og blir ekte vare i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.