Web Analytics
Jump to content

Koble jordingskabel.........?

Recommended Posts

Hei. Jeg har en hjemmelaget utgangs-forsterker som mangler jord kabel. Montert i en gammel Tandberg kasse, sammen med en Roland mixer og reverb tank. Kassen er av et slags papp materiale, så den leder ikke.

Kan jeg bare feste jord kabelen til senter/feste bolten til den ene trafoen, videre til trafo nr2 og så til aluminiums dekslet til forsterkeren og til slutt aludekselet til forsterker nr2 ?

Den bør jordes vel?

Edit: Jeg ser nå at mixeren er jordet og det var før, kanskje kontakt mellom chassiet til mixeren og chassiene til forsterkerne, men nå har jeg måttet heve mixeren i kassen, så det er ikke kontakt lenger.

Det sitter to 2200uf/50v kondensatorer i hver av utgangs-forsterkerne. Kan dette si noe om effekten?

Edited by jonta

Hei. Jeg har en hjemmelaget utgangs-forsterker som mangler jord kabel. Montert i en gammel Tandberg kasse, sammen med en Roland mixer og reverb tank. Kassen er av et slags papp materiale, så den leder ikke.

Kan jeg bare feste jord kabelen til senter/feste bolten til den ene trafoen, videre til trafo nr2 og så til aluminiums dekslet til forsterkeren og til slutt aludekselet til forsterker nr2 ?

Den bør jordes vel?

Edit: Jeg ser nå at mixeren er jordet og det var før, kanskje kontakt mellom chassiet til mixeren og chassiene til forsterkerne, men nå har jeg måttet heve mixeren i kassen, så det er ikke kontakt lenger.

Det sitter to 2200uf/50v kondensatorer i hver av utgangs-forsterkerne. Kan dette si noe om effekten?

Hørtes ut som en god idé. Alle chassis og chassislignende deler bør være jordet. Ser ikke helt for meg trafoene, men om det er et festepunkt som ikke har tilkobling til noen av viklingene, så er det nok fornuftig å jorde.

Hva effekten på utgangsforsterkeren angår så sier ikke kondensatorene så mye. Om du kan finne ut om de er serie- eller paralellkoblet, og hvor mye spenning det er over de under drift så er man litt nærmere.

Trafoene er rett og slett to spoler (9 cm diam.) som er skrudd med en senterbolt rett i kasseveggen vedsidenaverandre.

Men er ikke denne enheten på en måte isolert (bortsett fra noen bolter som stiller igjennom kassa) , akkurat som en drill med plastchassi?

Edit: Nå er iallefall kablene på plass. Jeg ble faktisk litt nervøs da jeg hørte på Pils på lørdag. Om ulykker på senen og om hvordan det gikk med lillebroren til Alex Harvey.

Forresten: Det finnes ikke noen jord kabel til tremmen på Hellraser'n min, noen som vet hvorfor?

Edited by jonta

Du sier det er et slags pappchassis, i så fall så har du forsåvidt rett i at det blir som en plastdrill. Sånn sett så er det viktigste at alt bart metall som går gjennom chasses er jordet, festeskruer ol. Det er alikevel alltid en god idé å jorde alt mer eller mindre bart metall som ikke er i kontakt med aktive ledere.

Worst case scenario vil kanskje være noe i denne retningen: Det blir kortslutning mellom den ene strømlederen og chassis (øl, gammelt loddetinn, skrue som plutselig løsnet, you pick). Chassis er ujordet. Gitaren (eller noe annet lurt) kobles til, og får samme potensiale på sitt chassis som forsterkeren, altså kortsluttet mot power. Du holder i gitaren, og får også dette potensialet, for så å ta tak i noe som er jordet. Du vil nå være del av en av sluttet elektrisk krets mellom powerledning og jord, dette er ikke veldig behagelig.