Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Baritongitar som bass


Thunderbird_V

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge gått og GASet etter en Fender Jaguar Bass VI

bassVI.jpg

- men siden lommeboken er tynn som et plekter, og disse bassene ikke akkurat vokser på trær, har jeg tenkt på om det kanskje kan være en mulighet å bruke en "vanlig" baritongitar, og stemme den ned til bassleie. Det vil utvilsomt være mye rimeligere, men hva tror folket her om en slik løsning?

Er det helt på jordet? Eller er dette en vanlig ting å gjøre?

Endret av Bukowski
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge gått og GASet etter en Fender Jaguar Bass VI

bassVI.jpg

- men siden lommeboken er tynn som et plekter, og disse bassene ikke akkurat vokser på trær, har jeg tenkt på om det kanskje kan være en mulighet å bruke en "vanlig" baritongitar, og stemme den ned til bassleie. Det vil utvilsomt være mye rimeligere, men hva tror folket her om en slik løsning?

Er det helt på jordet? Eller er dette en vanlig ting å gjøre?

Hey! Dette har vært min aktuelle problemstilling det siste halve året også :-)

Jeg har kjøpt en Gretsch Jet Black Baritone, som er stemt E-E. Den ligger en oktav under toneleiet til en vanlig gitar, og er altså stemt likt som Fender VI. Så vidt jeg vet så produseres ikke denne Fenderen lenger, bare en som heter Jaguar HH (eller noe i den duren) som da ligger i et lysere register, som en ren baritone.

Som påpekt i tråden finnes det også andre baritone gitarer fra Danelectro som er stemt HH eller AA som kan stemmes ned til EE stemming, om du skifter strenger. Det du skal være påpasselig med når du evt. kjøper en baritone og strenger den ned til EE er at halsen må være lang nok til å gi deg nok spenn i de nye strengene. Om du finner ut hvor lang Fender VI eller Gretch Baritone halsen er, vil dette gi en pekepinn på hva du bør se etter. Fenderen er 30” / 762mm, og Gretschen er 29.75" /756mm. Så vet du det.

En annen gitar du bør ta en kikk på er Schecter Hellcat som også er en baritone stemt i samme toneleie. Den ligner ganske mye på Fender VI og har som den 3 singlecoils. Gretsch kjører to humbuckere (som ikke er veldig sterke i output, ref min siste tråd her).

Og så - lager den skikkelig basslyd? Ja, den lager en dyp og fin tone. Og den har mange fine toner du ikke finner i en standard 4 strenger, siden den har 2 ekstra lysere strenger, og generelt så er strengene tynnere i de øvre registerne enn på en vanlig bass. Mikrofonene mine gir ganske forskjellige lydmuligheter, med en switch som velger mellom 1, 1+2 og 2 konfigurasjon. I tillegg så har den en bigsby vibrato, som kan være morsom innimellom.

Men, det er ikke en standard bass. Den er så godt som ubrukelig å slappe på, og strengene sitter tett og er slappere enn på en bass, så jeg foretrekker å utelukkende spille med plekter. Sustainen er god, og dette tror jeg kan tilskrives Bigsbyen i stor grad.

Oppsummert vil jeg si at den største fordelen er at du får med et nytt og spennende register som ligger i de lyseste 4 strengene. Og følge gitarstemmer en oktav under gir et mørkt og spennende lydbilde. Det er lettere å jobbe med komponering av låter, ettersom akkorder er mer tilgjengelig enn på en vanlig bass (subjektiv påstand). Og, du kan bruke alle standard akkorder rett fra boka, ettersom den ikke er stemt i rene kvarter, slik f.eks en vanlig seks strenger vil være.

Ulempen er den samme som fordelen; den ikke gir deg det samme lydspekteret og opplevelsen som en "vanlig" bass. Den er en baritone, selv om lyden går like dypt som bassen du har i dag (så fremt den ikke har en H streng).

post-6908-125913657263_thumb.jpg

post-6908-125913661909_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.