Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jazz?


Kossoff

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i det siste fått en seriøs interesse for jazzmusikk, og da selvfølgelig jazz gitar!

Jeg er ikke så god å øve, men tenker jeg faktisk skal gjøre dette nå, har ikke øvet på å lære en sjanger grunnleggende på mange år. Det blir litt mye blues og rock.

Jeg er veldig glad i Robben Ford!

Så det jeg lurer på:

- Hva skalaer er kul? (hvis noen hadde giddet å ta seg bryet med å tabbe ut noen skalaer?)

- Standardlåter, hva ser jeg etter?

- Viktige teknikker?

Jeg vet det er MANGE gode gitarister her så håper noen kan hjelpe!

Mvh JE

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hva skalaer er kul? (hvis noen hadde giddet å ta seg bryet med å tabbe ut noen skalaer?)

En ting som kjennetegner jazz er at det improviseres på akkorder heller en skalaer (det finnes self untak - som modal jazz). Jeg fiksa aldri dette den tiden jeg hadde det for meg at jeg skulle lære meg jazz :P

F.eks be-bopperne improviserte gjerne på 9., 11. og 13. på underliggende akkorder, og når akkordene skifter hyppig, opptil flere ganger i en takt så skal du ha hodet med deg, i tillegg til fingrene - og samtidig skal det høres melodiøst ut :blink:

Jeg holdt meg til modal jazzen jeg :)

Da er Kind of Blue plata med Miles Davies et godt utgangspunkt

Nå finnes det en "billiard" stilarter innen jazz da - men den "klassiske" jazzen funker i stor grad slik jeg beskrev over.

Disclaimer: Jeg har ikke veldig god peiling på jazz :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg The real jazz book.

Lær deg akkorder som er mye brukt i jazz og lær deg å spille jazzstandarder med melodi og akkorder.

Et godt utgangspunkt kan være å lære seg disse låtene her:

Autumn Leaves

Blue Bossa

Stella By Starlight

All the Things you are

Satin Doll

Misty

Polka Dots and Moonbeams

There Will Never Be Another You

Just Friends

Beautiful Love

Lær deg litt om akkord og skalaforhold.

Lær deg kirketoneartene.

Lær deg arpeggioer som passer over forskjellige akkorder.

Lær deg litt om spenning og oppløsning i musikk.

Bygg opp en liten hær av rytmiske og melodiske motiver.

Da har du et godt grunnlag for å lære deg å spille og improvisere jazz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg The real jazz book.

Lær deg akkorder som er mye brukt i jazz og lær deg å spille jazzstandarder med melodi og akkorder.

Et godt utgangspunkt kan være å lære seg disse låtene her:

Autumn Leaves

Blue Bossa

Stella By Starlight

All the Things you are

Satin Doll

Misty

Polka Dots and Moonbeams

There Will Never Be Another You

Just Friends

Beautiful Love

Lær deg litt om akkord og skalaforhold.

Lær deg kirketoneartene.

Lær deg arpeggioer som passer over forskjellige akkorder.

Lær deg litt om spenning og oppløsning i musikk.

Bygg opp en liten hær av rytmiske og melodiske motiver.

Da har du et godt grunnlag for å lære deg å spille og improvisere jazz.

Takk Erfalas! Det var akkuratt noe slikt ventet på!

Håper jeg blir like dykig som deg en dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter Earfalas' innlegg 100, og vil føye til noen få punkter:

- Lær deg å spille jazz over et standard bluesskjema.

- Lær deg forenkling av akkorder - hvilke toner som kan sløyfes i en akkord.

- Lær deg "fat chords"/"shell chords", en spillemåte som er utrolig nyttig når det går fort unna med akkordene.

----------

En herlig nettside med haugevis av leksjoner, akkorder, tips og triks, og alt mulig annet: Jazz Guitar Online: Free Online Jazz Guitar Lessons, Tabs, Chords, Guitar Chord Charts & Guitar Tuner.

Anbefalte bøker:

- "The Jazz Theory Book" av Mark Levine - jazzteoribibelen!

- "A Guide to Chords, Scales and Arpeggios" av Al di Meola.

- "Jazzteori - Grunnleggende prinsipper" av Bjørn Kruse.

Forutsetter selvfølgelig at du kan lese noter noenlunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine råd her, men virker som folk har glemt det viktigste av alt, som er å plukke soloer. Det er uten tvil den beste måten å få inn språket, og du trener opp gehøret ditt, teknikk osvosv. Å plukke soloer osv er helt sinnsykt undervurdert av alt for mange. Hvis man bare tenker på folk som Charlie Parker var det ikke slik at disse folka lærte seg mye ved hjelp av teori, mest av alt var det folk som møttes, hørte på hverandre og gamle mestere, og klarte på denne måten å integrere dette inn i spillet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine råd her, men virker som folk har glemt det viktigste av alt, som er å plukke soloer. Det er uten tvil den beste måten å få inn språket, og du trener opp gehøret ditt, teknikk osvosv. Å plukke soloer osv er helt sinnsykt undervurdert av alt for mange. Hvis man bare tenker på folk som Charlie Parker var det ikke slik at disse folka lærte seg mye ved hjelp av teori, mest av alt var det folk som møttes, hørte på hverandre og gamle mestere, og klarte på denne måten å integrere dette inn i spillet sitt.

Jeg skjønner hva du sier, og er helt enig. Men dette er veldig lite verdt for en som ikke kan noe om jazz, da man må ha så så mye oversikt før man ser sammenhengen mellom forskjellige fraser og akkorder/progresjoner. Dette trenger ikke Kossoff å tenke på før han kan spille en helt ålreit solo improvisert på egne evner. Såvidt jeg vet er det snakk om hvordan man begynner med jazz her :)

Men, du sa det viktigste av alt var å plukke soloer - jeg sier heller at det viktigste er å høre mye på jazz :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.