Web Analytics
Jump to content

Jazz?


Kossoff
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har i det siste fått en seriøs interesse for jazzmusikk, og da selvfølgelig jazz gitar!

Jeg er ikke så god å øve, men tenker jeg faktisk skal gjøre dette nå, har ikke øvet på å lære en sjanger grunnleggende på mange år. Det blir litt mye blues og rock.

Jeg er veldig glad i Robben Ford!

Så det jeg lurer på:

- Hva skalaer er kul? (hvis noen hadde giddet å ta seg bryet med å tabbe ut noen skalaer?)

- Standardlåter, hva ser jeg etter?

- Viktige teknikker?

Jeg vet det er MANGE gode gitarister her så håper noen kan hjelpe!

Mvh JE

Edited by Kossoff
Link to comment
Share on other sites

- Hva skalaer er kul? (hvis noen hadde giddet å ta seg bryet med å tabbe ut noen skalaer?)

En ting som kjennetegner jazz er at det improviseres på akkorder heller en skalaer (det finnes self untak - som modal jazz). Jeg fiksa aldri dette den tiden jeg hadde det for meg at jeg skulle lære meg jazz :P

F.eks be-bopperne improviserte gjerne på 9., 11. og 13. på underliggende akkorder, og når akkordene skifter hyppig, opptil flere ganger i en takt så skal du ha hodet med deg, i tillegg til fingrene - og samtidig skal det høres melodiøst ut :blink:

Jeg holdt meg til modal jazzen jeg :)

Da er Kind of Blue plata med Miles Davies et godt utgangspunkt

Nå finnes det en "billiard" stilarter innen jazz da - men den "klassiske" jazzen funker i stor grad slik jeg beskrev over.

Disclaimer: Jeg har ikke veldig god peiling på jazz :)

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg The real jazz book.

Lær deg akkorder som er mye brukt i jazz og lær deg å spille jazzstandarder med melodi og akkorder.

Et godt utgangspunkt kan være å lære seg disse låtene her:

Autumn Leaves

Blue Bossa

Stella By Starlight

All the Things you are

Satin Doll

Misty

Polka Dots and Moonbeams

There Will Never Be Another You

Just Friends

Beautiful Love

Lær deg litt om akkord og skalaforhold.

Lær deg kirketoneartene.

Lær deg arpeggioer som passer over forskjellige akkorder.

Lær deg litt om spenning og oppløsning i musikk.

Bygg opp en liten hær av rytmiske og melodiske motiver.

Da har du et godt grunnlag for å lære deg å spille og improvisere jazz.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg The real jazz book.

Lær deg akkorder som er mye brukt i jazz og lær deg å spille jazzstandarder med melodi og akkorder.

Et godt utgangspunkt kan være å lære seg disse låtene her:

Autumn Leaves

Blue Bossa

Stella By Starlight

All the Things you are

Satin Doll

Misty

Polka Dots and Moonbeams

There Will Never Be Another You

Just Friends

Beautiful Love

Lær deg litt om akkord og skalaforhold.

Lær deg kirketoneartene.

Lær deg arpeggioer som passer over forskjellige akkorder.

Lær deg litt om spenning og oppløsning i musikk.

Bygg opp en liten hær av rytmiske og melodiske motiver.

Da har du et godt grunnlag for å lære deg å spille og improvisere jazz.

Takk Erfalas! Det var akkuratt noe slikt ventet på!

Håper jeg blir like dykig som deg en dag!

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter Earfalas' innlegg 100, og vil føye til noen få punkter:

- Lær deg å spille jazz over et standard bluesskjema.

- Lær deg forenkling av akkorder - hvilke toner som kan sløyfes i en akkord.

- Lær deg "fat chords"/"shell chords", en spillemåte som er utrolig nyttig når det går fort unna med akkordene.

----------

En herlig nettside med haugevis av leksjoner, akkorder, tips og triks, og alt mulig annet: Jazz Guitar Online: Free Online Jazz Guitar Lessons, Tabs, Chords, Guitar Chord Charts & Guitar Tuner.

Anbefalte bøker:

- "The Jazz Theory Book" av Mark Levine - jazzteoribibelen!

- "A Guide to Chords, Scales and Arpeggios" av Al di Meola.

- "Jazzteori - Grunnleggende prinsipper" av Bjørn Kruse.

Forutsetter selvfølgelig at du kan lese noter noenlunde.

Link to comment
Share on other sites

Mange fine råd her, men virker som folk har glemt det viktigste av alt, som er å plukke soloer. Det er uten tvil den beste måten å få inn språket, og du trener opp gehøret ditt, teknikk osvosv. Å plukke soloer osv er helt sinnsykt undervurdert av alt for mange. Hvis man bare tenker på folk som Charlie Parker var det ikke slik at disse folka lærte seg mye ved hjelp av teori, mest av alt var det folk som møttes, hørte på hverandre og gamle mestere, og klarte på denne måten å integrere dette inn i spillet sitt.

Link to comment
Share on other sites

Mange fine råd her, men virker som folk har glemt det viktigste av alt, som er å plukke soloer. Det er uten tvil den beste måten å få inn språket, og du trener opp gehøret ditt, teknikk osvosv. Å plukke soloer osv er helt sinnsykt undervurdert av alt for mange. Hvis man bare tenker på folk som Charlie Parker var det ikke slik at disse folka lærte seg mye ved hjelp av teori, mest av alt var det folk som møttes, hørte på hverandre og gamle mestere, og klarte på denne måten å integrere dette inn i spillet sitt.

Jeg skjønner hva du sier, og er helt enig. Men dette er veldig lite verdt for en som ikke kan noe om jazz, da man må ha så så mye oversikt før man ser sammenhengen mellom forskjellige fraser og akkorder/progresjoner. Dette trenger ikke Kossoff å tenke på før han kan spille en helt ålreit solo improvisert på egne evner. Såvidt jeg vet er det snakk om hvordan man begynner med jazz her :)

Men, du sa det viktigste av alt var å plukke soloer - jeg sier heller at det viktigste er å høre mye på jazz :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.