Web Analytics
Jump to content

Hva trengs til gitarinnspilling?

Tell

Recommended Posts

Hallo

Jeg er interessert på å begynne å spille inn litt av riffene mine og slikt på gutterommet.

Spørsmålet mitt er; hva er det helt konkret jeg trenger til å begynne å ta opp musikk på gutterommet (har et større rom tilgjengelig, men ingen PC der)?

Kan hende jeg finner det på andre tråder i forumet, men har lest en stund uten å bli noe klokere. SÅ hvis noen ville være så vennelig å leie en tilbakestående kar gjennom dette på en enkel og forståelig måte hadde det vært meget hyggelig. På forhånd takk.

For å gjøre det VELDIG enkelt; en dynamisk mikrofon, en kabel med XLR i ene enden og jack i andre enden, samt en overgang fra 6,3mm til 3,5mm jack. Koble dette sammen på eneste mulige måte. Putt minijacken inn i mic-inngang på pc. Spill inn med passende software. Den som følger med windows kan brukes. Samme med de som følger med mac osx. Ønskes mer profesjonell software fungerer f.eks Adobe Audition eller Cakewalk Sonar.

Mic'en kan settes i stativ, eller henges ned foran elementet på forsterkeren.

Edit; dette er da enkleste, billigste løsning. Det låter langt ifra profesjonelt, men det låter helt greit. Ønsker man å gjøre det mer profesjonelt så får man eksterne lydkort og tilbehør i bøtter og fleng, men jeg skal ikke bevege meg inn på det feltet.

Edited by Duckling

Skaff deg et lydkort og guitarrig. Da kan du droppe hele forsterkeren. Enkelt, og låter meget brukbart.

Låtene du finner i signaturen min er spilt inn med guitarrig. "Trehjulssykkel" og "no, I shot" er de med best eksempler.

+1

Forhørte meg litt i den lokale musikksjappa, og fikk en anbefaling. Er Line 6 PodStudio GX et brukbart eksternt lydkort?

Faen jeg føler meg grønn :P

GX2 er tommelen opp, imo. Tror jeg må få meg et slikt hjemme nå som pro tools riggen aldri er her hjemme.