Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Svake pickups


Dubsoil

Anbefalte innlegg

Jeg har en gretsch jet black baritone som er stemt E-E, en oktav under gitar. Poster derfor på bassforumet.

Holder på å spille inn litt musikk, og har merket at pickupene på gitaren er ganske svake. Sliter med å få nok gain på softwaret jeg bruker, uten at det starter å vrenge.

Så lurer jeg på om jeg skal gjøre ett av tre; kjøpe nye pickups/kjøpe en liten (rimelig men støyfri) preamp/eller kjøpe en ny gitar (schecter hellcat f.eks)

Jeg aner ikke hva nye pickuper kan koste, og heller ikke om det er enkelt å få tak i til den type bass jeg har.

Noen tips?

post-6908-125904821411_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mye... En liten pad kan skape stor hodebry under opptak. Hvordan preamp er i bruk? Om du smeller gitaren rett i DAW uten preamp (hard- eller software) kan du få problemer med lyden (avhengig av lydkort og DAW), den blir svært klinisk og matt. Mikker du opp gitarforsterkeren, line fra multieffekt, line direkte fra gitaren ? Gi gjerne litt mer info om situasjonen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mye... En liten pad kan skape stor hodebry under opptak. Hvordan preamp er i bruk? Om du smeller gitaren rett i DAW uten preamp (hard- eller software) kan du få problemer med lyden (avhengig av lydkort og DAW), den blir svært klinisk og matt. Mikker du opp gitarforsterkeren, line fra multieffekt, line direkte fra gitaren ? Gi gjerne litt mer info om situasjonen :D

Ja, klønete og ikke si det innledningsvis :-)

Jeg kjører gitaren rett inn i en PodStudio UX1.

Den skal så vidt jeg har skjønt fungere best slik.

Men, det er ingen line inn volumkontroll på den....Kun mic volum (som er balansert xlr inngang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt ikke en line-inngang du bruker, men en instrumentinngang. Da skal det ikke være noe problem med volumet... Hvordan preamp bruker du? plug-in eller pre-daw-standalone?

Altså, på UX1 så er det to innganger i front, instrument og mic. Jeg bruker instrument inngangen.

På laptoppen kjører jeg den så inn i podfarm softwaret, før jeg spiller inn videre i f.eks riffworks.

Og jeg får skrudd lyden høyt nok opp i riffworks f.eks, men jeg sliter med å få skikkelig trøkk inn i podfarmen. Lyden skal helst ligge oppe i det gule sjiktet (grønt - gult -rødt/vrengt), men kommer sjeldent lenger enn det høyeste på grønt. Om det gir noen mening for dere.

Synes det er litt pussig at det ikke er en egen kontroll for volumjustering på enten ux1 boksen, eller i softwaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.