Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Universal Mic"


kis32

Anbefalte innlegg

hei og hopp.

Har akuratt begynt smått med studio. Dvs Mixer, lydkort og de greiene. Har også 2 kondensator micer av typen Behringer C-2. disse bruker jeg til å henge over trommesett for å få lyd, og jeg synes det funker veldig bra!

Nå kommer greia... Jeg har brukt en vanlig Vokal mic til stortromma. Den har helt Ok lyd, men er ikke nok lyd, bass, trøkk eller noe. Leter nå etter en mic som funker til det meste. Dvs Vokal, stortromme og andre instrumenter som ikke bruker forsterkere så mye...

Så litt på http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=611377&artno=222513 og http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=544538&artno=74831

Lurer på om en av disse kan få jobben gjort.. Ha i tankene at jeg bruker kun 3 micer, der 2 av dem koster 500 kroner i et sett og den andre er til vokal, og jeg synes det låter Ok.. Jeg trenger ikke det beste av det beste, i hvertfall ikke nå i starten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen begrensninger på hvor mange mic'er du KAN ha i forhold til kanaler på mixer/lydkort e.l?

Vil nok anbefale en dedikert mic til stortromme som er beregnet for dette formålet. Sound1 har en Samson Q-kick til 550kr som antakeligvis gjør jobben helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vel kanskje ikke én mic utgjør den helt store forskjellen på hva man må bære med seg. I en live-setting kan du jo ikke bruke samme mic'en til basstromme og andre ting uansett, og du bærer vel ikke så mye rundt på tingene i studio? ;)

Men som sagt tror jeg en dedikert basstrommemic er veien å gå. Tenk på at en basstromme trenger en mic med ganske forskjellig frekvensrespons enn en vokalmic. Hva slags vokalmic har du brukt til nå forresten?

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt konkrete tips: Du har en vokalmic. Den duger greit til vokal, sant? Da har du den til vokal. Kjøp så en basstrommemic. Enten nevnte Samson Q-kick eller en litt dyrere shure-variant, eller kanskje en billigere fra Behringer e.l. Putt den på basstromma. Fjern så den ene kondensatormic'en fra trommesettet. Det holder faktisk med én om man ikke har så altfor store krav. Sist jeg spilte live brukte jeg kun én kondis som overhead og en på basstromma, og hele trommesettet høres godt på opptaket.

Nå har du altså én kondensatormic igjen. Denne brukes ved behov til forsterkerløse instrumenter. Når du ikke trenger den til det så kan du bruke den på trommesettet eller til å mic'e opp forsterkere.

VOILA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke en vokal mic til egen disposisjon, nei.. Det ligger en i øvings lokalet vi bruker.

Greia er at den micen jeg linka til i starten her kan brukes som en standard "Room mic" og de skriver at den passer bra til å ta opp en hel blåserekke osv.. Så jeg tengte at det er jo fysisk mulig å ha den micen forran basstromma? Og det blir vell bedre en vanlige hånd micer som vokal skal bruke (Typen 150-200 kroner mic)

Jeg vill ha en som kan det bedre en den jeg har nå.. for vi fikk til et opptak med den crappye vokal micen forran tromma, men jeg ville gjerne ha hatt litt mere bass og trøkk.. ikke mye, men litt..

Hadde også vert praktisk med en sånn man kan bruke til litt av hvert.. Akustisk gitar, vokal, andre merkelige instrumenter, og bass tromme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sett.

Jeg vil nok likevel anbefale å kjøpe en basstrommemic. Rett og slett fordi basstromme har så mye lavere frekvens enn det meste annet.

Da kan du heller bruke en av de mic'ene du alt har (C-2) til vokal, kassegitar og rare instrumenter, og gå ned til én mic over trommene som nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.