Web Analytics
Jump to content

ekkokammer til et øvingslokale


tomsti
 Share

Recommended Posts

vi har fått anskaffet oss et nytt øvingslokale. Det er et ganske stort rom som ikke er lagd for musikk. Og det er en helt vanvittig ekko inni der. Det er ikke optimale lydforhold i det hele tatt. Vi tenkte og lydisolere rommet med å sette opp egg- og melkekartonger i hele rommet. Vil det hjelpe? evnt andre forslag?

Link to comment
Share on other sites

Noen kompiser og jeg leide engang et lokale med uegnet akustikk (les ekkokammer). Vi fikk tak i masse eggpapp av typen som det går et snes(?) egg i. Vi dekket vegger og tak så å si fullstendig med disse. Mulig vi bare var heldige med kombinasjonen av rom og demping, m.a.o. vet jeg ikke om eggpapp funker spesielt bra i alle tilfeller - men der og da gjorde susen, og lyden ble ganske så bra.

DJ

--

Link to comment
Share on other sites

Eggekartong er et gammelt triks, men vær klar over at det kun demper refleksjoner, ikke lyd som "tyter ut" av lokalet. Det er heller ikke velegnet til å dempe bass, så et par bassfeller i hjørnene kan være lurt. Ikke kle alt i første runde, det går an å få det for dødt. Sats på "sjakkmønster" i første runde. Det pleier å bli brukbart. Noen tepper, hengt opp sånn fem cm unna veggen er også veldig effektivt.

Link to comment
Share on other sites

åssen fungerte det sjakkmønstre sa du? :) Blei faktisk et større poblem enn det vi trodde.

forresten så har vi hengt opp 4 store madrasser i hvert hjørne. Uten at det gav stor effekt, fortsatt ekkokammer.

Edited by tomsti
Link to comment
Share on other sites

Heng opp eggekartonger i "sjakkmønster" i første runde. Altså, hopp over annenhvert eggebrett. Blir det for lite demping da, fyll på fra hjørnene til det blir passe. Veldig dumt å kle hele greia med eggepapp, masse jobb, og så blir rommet så dødt at det ikke går an å synge der. Det har jeg opplevd. Føles dumt å måtte røske ned eggebrett man har slitt for å få montert.

Stikk også på et eller annet teppeland og få tak i noen tepperester, noen kan dere legge på gulvet, og andre kan henges opp. Mye raskere å montere, og minst like effektivt.

Link to comment
Share on other sites

Eggkartonger er diffusorer ikke dempere.. Et rom med livlig akustikk må først og fremst dempes. Hvis rommets lengder er svært like (høyde, bredde, dybde) kan man løse mye ved å bryte en av hoved-dimensjonene med isolerende skjermbrett eller hengende dempeplater i taket.

Få tak i et par pakker med rockwool lydisoleringsplater i grei tykkelse (stive plater med tapet på den ene siden) disse kan "rammes inn" med lekter/lister og henges både i tak og festes på vegger. De kan også monteres på en ramme/plate og settes på hjul, slik at de kan fungere som flyttbare skillevegger.

Lag flere sett med ruller av myke isolasjonsmatter, kle disse med en tøystrømpe eller putt de inn i et fullstendig perforert (ulike hullstørrelser) papprør av solid dimensjon og plasser disse i rommets hjørner. (gulv til tak) Man kan også plassere plater mot hjørnene fra gulv til tak slik at hjørnene "forsvinner"

Skumplast og tepper er greit nok, men du skal opp i betydelige dimensjoner og mengder for å gjøre samme jobb som noen rockwool plater.

For å dempe de laveste frekvensene effektivt må man bruke ganske tykke plater på en stor flate hvor man plasserer platene slik at det oppstår en luftlomme mellom plate og veggen eller taket. alt fra 5-30cm avhengig av hvor effektivt og ved vilke frekvenser man ønsker mest effektiv demping.

Skal rommet dempes effektivt i forhold til omverdenen er det ingen annen effektiv løsning enn å fore ut og dempe tak og eventuelt vegger permanent.

Link to comment
Share on other sites

Slettes ikke uenig, men mine forslag er kanskje litt billigere.. Kan du utdype noe rundt forskjellen på diffusor og demper?

Det aller mest effektive i forhold til effekt og pris er vel å lekte ut veggene med lekting i forskjellig dimensjon, slik at man "knekker opp" veggen, legge på glassvatt/rockwool, og kle med billig filt. Men da begynner det å koste litt penger.

Link to comment
Share on other sites

Greener har selvfølgelig rett i att egg- papp/brett/kartong fungerer som diffusorer. Således er de rimelig gode til å bryte opp refleksjoner av høyere frekvenser, som ekkoene du hører når du klapper i hendene. "Grove" tepper hjelper også her; de gode gamle filleryene kan være ganske effektive. Bassromling hjelper eggpappen overhodet ikke mot, der må det andre midler til - viktig å få med. Har man penger å bruke finnes det naturligvis bedre metoder en gratis papp fra Prior...

DJ

--

Link to comment
Share on other sites

Slettes ikke uenig, men mine forslag er kanskje litt billigere.. Kan du utdype noe rundt forskjellen på diffusor og demper?

Det aller mest effektive i forhold til effekt og pris er vel å lekte ut veggene med lekting i forskjellig dimensjon, slik at man "knekker opp" veggen, legge på glassvatt/rockwool, og kle med billig filt. Men da begynner det å koste litt penger.

Vel en diffusor "bryter opp refleksjonsmønsteret" altså kan man fjerne noe av ekko effekten ved høye frekvenser. En demper "kveler" refleksjonene/lydbølgene og lar deg dermed dempe hele frekvensområdet. Spesielt mellomtoneområdet er det vanskelig å få noe skikk på uten en viss andel demping. Kombinasjonen av demping og diffusorer er det som gir best resultat som oftest.

Et litt stort rom med glatte flater kan gjøres levelig for ganske få kroner med noen isolasjonsmatter/plater. Jeg vet ikke hva en pakke Rockwool akustikkplater koster lenger, men sist jeg kjøpte var de overraskende rimelige, spesielt hvis du velger den typen som bare har en tynn filtduk som dekkmateriale. Dette er altså ikke små kvadratisk plater, men standard store rockwool plater til bygg o.l.

Link to comment
Share on other sites

jaja altså. Vi er litt på eggkartonger i sjakkmønster. Men Castor nevner tepper? tepper til å legge under trommesett? Og amper?

et anna spørsmål: Andregitaristen i bandet mitt har satt topp + 4x12 oppå på en bruskasse. Aldri sett noen gjøre det, og det er kanskje en grunn til det?

:blush:

Link to comment
Share on other sites

kunne du ha forklart begrepet diffusor? :)

Vel en diffusor "bryter opp refleksjonsmønsteret" altså kan man fjerne noe av ekko effekten ved høye frekvenser. En demper "kveler" refleksjonene/lydbølgene og lar deg dermed dempe hele frekvensområdet. Spesielt mellomtoneområdet er det vanskelig å få noe skikk på uten en viss andel demping. Kombinasjonen av demping og diffusorer er det som gir best resultat som oftest.

Du vet hva ekko er ikke sant ? en lydbølge slynges mellom to flater (vegger) En diffusor får lydbølgene til å skifte retning og demper noe. Fungerer absolutt best om man har diffusorer på flere (eller alle) vegger fremfor bare 1

En dempeplate e.l. dreper lydenergien helt (den omsettes til varme) Dermed kan man "fjerne" en eller flere vegger helt og dermed gjøre et rom nesten helt klangdødt om man vil.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Dagens ble LTD EC1000T. Fikk renset halsen med leomon oil, justert litt og testet et GHS David Gilmour 50-10.5 sett jeg hadde liggende. Veldig crispy og fin lyd.   
    • det behøver ikke å bety at de ikke får solgt mye likevel. hvis du tenker over det; passer ikke den beskrivelsen (idiot) på skremmende mange folk? tipper qanon-bevegelsen har en del slike i sine rekker..... og bassister.... bruktbilselgere......påvirkere.....fanatikere av alle slag....folk som trives i dress.......personen som fant opp begrepet "supermåling" i forbindelse med meningsmålinger.....kommunikasjonskonsulenter......folk som gleder seg til neste the fast and the furious  - film .....prosjektledere for veiprosjekter i bergen.....folk som ikke kjører motorsykkel.... og mange, mange flere. faktisk tar jeg meg selv i å tenke "er JEG en idiot?" en gang i blant. svaret der er riktignok alltid nei, men jeg slutter aldri å spørre likevel. viktig å ta en selvevaluering en gang i blant. regner med de fleste innser at det meste av dette jeg har skrevet bare er tull, designet for å skape litt latter (forhåpentligvis). men det første poenget står likevel: det finnes overraskende mange som går på slike ting som Audun sikter til. en del fabrikanter av ubrukelige produkter skor seg på slike folk. det eneste man kan gjøre i møte med slikt, er å prøve å sørge for at man selv, og folk man bryr seg om, ikke går i fellen. å prøve å skåne en stor gruppe mennesker for slikt, er ikke enkelt. jakten på gode tilbud sørger for det, og er sterkere enn mange tror.
    • HB eller ikke - da jeg vokste opp på 70 og 80-tallet fantes det mye DRITTGITARER. Altså de rimelige. Tror du skal vært sykt uheldig med en hvilket som helst lavprismerke for å komme NED på det nivået mye av skrotet den gang var på.
    • Jeg har et lite verksted og skrur litt i gitarer, hovesakelig egne og for venner og bekjente men tar litt oppdrag utenom også når jeg har tid og anledning. I den forbindelse har jeg skrudd i en håndfull HB`s. Min erfaring er at de billigste er nettopp det, billige gitarer, men kommer man over 200Euro, er det stort sett gullfine nybegynnergitarer som trenger lite hjelp av meg (i motseting til de billigste hvor QC virker ganske fraværende). Hadde ikke nølt med å anbefale en av disse Suhr-aktige til en nybegynner om man trakter mot mer moderne stuk enn Epi og Sq. Når det er sagt, er man femten og har råd til drømmegitaren, skal man kjøpe drømmegitaren og drite i folk som mener HB er best i hele verden, for det er de ikke   
    • Jeg mener at det ikke er snakk om enten eller, men både og her, selv om jeg kjenner meg igjen. Confirmation bias spiller nok en vesentlig rolle. Og alder. Jeg er jo en nokså moden herremann som vokste opp med status-standarden Fender eller Gibson. Så hadde man temmelig mediokre varianter av dette - supplert med andre merkelige variasjoner fra merker som Vantage, Orpheo, Cimar (Ibanez), Hondo etc. Jeg kan huske at Wing-serien fra Washburn var regnet som annenrangs gitarer på den tiden (i min krets), mens jeg i dag ville ha gitt gode penger for en Eagle eller Falcon. (Yamaha SG-serien, Ibanez Artist-serien popper også opp som kvalitetsalternativer i dag) Jeg _tror_ at kvaliteten på det vi i min tid kalte billig-ræl er betydelig bedre nå til dags. Og det er jo hyggelig at man kan prissette velfungerende instrumenter i antall sixpacks:-)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.