Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skruehull på gitarkroppen


Greyhound

Anbefalte innlegg

Det finnes fyllmasse som kan fåes kjøpt, eventuellt kan du lage selv av trelim og trespon. Dette kan jo da selvsagt dekkes med passende maling. Jeg tror det skal godt gjøres å få det til å matche resten av les paulen perfekt, men du kommer vel nærme nok til at det på en scene betyr ganske lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og atter nei. Det å fikse de hullene, krever en del utstyr, masse erfaring og tålmodighet. La det være, som de fleste andre gjør. Det er en "godkjent" lyte på en gitar. Det er mulig du kan finne en eller annen signatur-modell eller en "guitar of the month" som er levert uten.

Mener noen av nyhetsbrevene fra StewMac har tatt for seg sånne reparasjoner, og det er da snakk om sett med beis, skalpell, tyyyynne pensler, mange timers jobb med videre.

Hammerite på en sånn gitar er jevngodt med hærverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir for mye stress. Pickguard på en ensfarged gitar går forsåvidt greit, verre med lønnetopp osv. Er Greco fra åttitallet som jeg har plukket ut, vil helst tukle minst mulig med dem.

Jeg malte engang en ascona b med grønn hammerite-lakk, den var knallfin helt til den rustet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og atter nei. Det å fikse de hullene, krever en del utstyr, masse erfaring og tålmodighet. La det være, som de fleste andre gjør. Det er en "godkjent" lyte på en gitar. Det er mulig du kan finne en eller annen signatur-modell eller en "guitar of the month" som er levert uten.

Mener noen av nyhetsbrevene fra StewMac har tatt for seg sånne reparasjoner, og det er da snakk om sett med beis, skalpell, tyyyynne pensler, mange timers jobb med videre.

Hammerite på en sånn gitar er jevngodt med hærverk.

Tull og atter tull... Jeg har tetta utallige mange hull i gitarer.. Fra skrue hull til bridge feste hull på sg'r

Jeg brukte en type lim som man blander sammen med innholdet i andre siden av tuben (kostet rundt 50 kroner), og helte det ned.. så trøkka jeg en pinne jeg hadde spikket selv (så den så nogen lunde rund ut)ned i hullet, ventet til det tørka og pussa det ned med sandpapir.. I skruehull tilfelle, bruker jeg tykke tannpirkere

Endret av rukula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det skal fikses perfekt (slik at gitaren kan selges uten kommentarer og tap) og man har litt spesielle finisher, evt kun klarlakk e.l. så ser jeg for meg at det kan være litt kinkig å få til.

Om det derimot bare er snakk om å tette hullet for personlig bruk, bare for å slippe å ha hull i gitaren, og på "vanlige" finisher så ser jeg ikke helt at det skulle være noe problem å fylle igjen med kjemisk tre, trelim med trespon eller metoden rukula nevner (personlig tror jeg vel kjemisk tre eller lim/spon-blanding er det letteste) og flekklakke over med lakk i riktig farge og litt klarlakk på toppen. Tror jeg selv ville gått for å fylle igjen og lakke over om jeg av en eller anen absurd grunn skulle ta av plekterbrettet på en LP :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og atter tull... Jeg har tetta utallige mange hull i gitarer.. Fra skrue hull til bridge feste hull på sg'r

Jeg brukte en type lim som man blander sammen med innholdet i andre siden av tuben (kostet rundt 50 kroner), og helte det ned.. så trøkka jeg en pinne jeg hadde spikket selv (så den så nogen lunde rund ut)ned i hullet, ventet til det tørka og pussa det ned med sandpapir.. I skruehull tilfelle, bruker jeg tykke tannpirkere

Hvis du synes en tannpirker eller fyrstikk er mer dekorativt enn hullet er dette selvsagt en løsning. Noe jeg ville gjort på en kostbar gitar ? Nei, da ville jeg heller levd med et skruehull som faktisk omtrent ikke synes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og atter tull... Jeg har tetta utallige mange hull i gitarer.. Fra skrue hull til bridge feste hull på sg'r

Jeg brukte en type lim som man blander sammen med innholdet i andre siden av tuben (kostet rundt 50 kroner), og helte det ned.. så trøkka jeg en pinne jeg hadde spikket selv (så den så nogen lunde rund ut)ned i hullet, ventet til det tørka og pussa det ned med sandpapir.. I skruehull tilfelle, bruker jeg tykke tannpirkere

Tannpirker og lim bruker du i de tilfellene skruehullet har blitt litt for romt. F.eks til deksler o.l. Da skal det en skrue inn igjen og "reparasjonen" vil ikke vises.

Dessuten hender det at man selger gitarer igjen noen år senere, selv om man i utgangspunktet ikke hadde tenkt det, og da kan det være en fordel at gitaren ikke er herpa. I forhold til plekterbrett, kan det jo være at evt. neste eier foretrekker å ha det på.

Å skru i skruene igjen er ikke så dumt, for da vet du hvor du har de også.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes en tannpirker eller fyrstikk er mer dekorativt enn hullet er dette selvsagt en løsning. Noe jeg ville gjort på en kostbar gitar ? Nei, da ville jeg heller levd med et skruehull som faktisk omtrent ikke synes..

Tannpirker og lim bruker du i de tilfellene skruehullet har blitt litt for romt. F.eks til deksler o.l. Da skal det en skrue inn igjen og "reparasjonen" vil ikke vises.

Dessuten hender det at man selger gitarer igjen noen år senere, selv om man i utgangspunktet ikke hadde tenkt det, og da kan det være en fordel at gitaren ikke er herpa. I forhold til plekterbrett, kan det jo være at evt. neste eier foretrekker å ha det på.

Å skru i skruene igjen er ikke så dumt, for da vet du hvor du har de også.

Det skal jo selfølgelig være lakk over.. Men som jeg fikk med meg var det svart farge på gitaren? på standard bil utstyrs butikker selger de maling i form av "Lipstick" som du tar over riper etc.. funker veldig greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jo selfølgelig være lakk over.. Men som jeg fikk med meg var det svart farge på gitaren? på standard bil utstyrs butikker selger de maling i form av "Lipstick" som du tar over riper etc.. funker veldig greit

Vel.... Ville uansett ikke brukt den metoden på en gitar som koster litt, og som det kan være en sjanse å få igjen noe for ved evt. videresalg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.