Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hva er hoved grunnen til at strenger ryker?


Thorris

Anbefalte innlegg

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

heh, har aldri hatt isoleringsgreiene oppå sadlen, men strengene ryker oppå sadlen.. bare oppå sadlen :/

Da får du pusse toppen av sadlene med fint sandpapir og "polere" med enda finere papir (tykke strenger har en tendens til å grave i overflaten) Eller bare bite i det sure eplet å prøve graphtec eller callaham (som er laget i bedre materiale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle strengene ryker hele tiden, tror jeg kanskje ikke det er bare sadlene som er problemet men det er fort gjort å se om det har blitt spor i dem og evt slipe bort dette. 13-58 høres for å være ærlig altfor stramt ut i standard E med mindre du spiller jazz. Det at du ikke klarer å spille på noe annet er jo også bare tull, det er kun en øvingssak. SRV spilte på masse forskjellig avhengig av om det var i studio eller på turne. Har aldri hørt noen klage på livelyden fordi han hadde på tynnere strenger. Jeg ville prøvd med 10-52 eller noe når du spiller i E bare for å om det holder bedre. Du sier heller ikke noe om du setter på nye strenger før du spiller konsert. Man har en tendens til å dra på litt ekstra live og det går gjerne ut over strengene så det kan være en fordel å ihvertfall sette på nye strenger før en gig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle strengene ryker hele tiden, tror jeg kanskje ikke det er bare sadlene som er problemet men det er fort gjort å se om det har blitt spor i dem og evt slipe bort dette. 13-58 høres for å være ærlig altfor stramt ut i standard E med mindre du spiller jazz. Det at du ikke klarer å spille på noe annet er jo også bare tull, det er kun en øvingssak. SRV spilte på masse forskjellig avhengig av om det var i studio eller på turne. Har aldri hørt noen klage på livelyden fordi han hadde på tynnere strenger. Jeg ville prøvd med 10-52 eller noe når du spiller i E bare for å om det holder bedre. Du sier heller ikke noe om du setter på nye strenger før du spiller konsert. Man har en tendens til å dra på litt ekstra live og det går gjerne ut over strengene så det kan være en fordel å ihvertfall sette på nye strenger før en gig.

setter alltid på nye strenger før jeg skal spille en G-I-G :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

setter alltid på nye strenger før jeg skal spille en G-I-G :S

Skal heller ikke se bort ifra at SRV røk endel strenger, det ligger litt i spillestilen. Du er dønn avhengig av at det overhode ikke er groper eller noe som helst kanter på sadlene. Kan godt hende du må slipe dem regelmessig. Å sette på noe annet kan du bare glemme, det satt da ikke saversaddles på noen av SRV sine gitarer. Det hjelper selvfølgelig også å ha en backup gitar og en roadie til å skifte strenger for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her buker han customlagde rollersaddles..

he he, sleit kanskje litt med at han røk strenger han også? Kan ikke huske Fender hadde fått med seg rollerne på CS tribute modellen dem dreiv med. Når jeg ser de sadlene skjønner også jeg hvorfor In Step låter dritt.

Bridge saddles

Stevies Number One wants to break high E and B strings at the saddle every chance she gets. Rene showed me why the strings break, and how he takes care of the problem: As a string breaks out of the vintage Strat tremolo block/bridge top plate, it breaks or contacts, the metal directly; this causes a slight kink that weakens the string. With the bridge saddles removed, Rene uses a Dremel Moto-Tool to grind the holes edge until the lip is smooth and gradual, and any binding is eliminated.

Number One uses vintage replacement saddles (the originals wore out long ago), and theyre not all alike some have a shorter string slot than others. The high E and B strings may contact the front edge of this string clearance slot as they rise toward the takeoff point at the saddles peak. The kink formed by the contact stretches into the saddle peak during tuning, and breaks right at the crown. Rene elongates the slot, again by grinding, and then smoothes any rough metal edges. Finally, he slides a 5/8"-long piece of plastic tubing (insulation from electrical wire) over each string to protect it from the metal break points. He uses the heaviest piece of tubing he can get that still fits down the tremolo/block hole. Even with this, the high strings still cut through the plastic quickly (sometimes in one set), and when they do, the strings break. Rene plans to try a Teflon wire insulation if he can find the right size.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.