Web Analytics
Jump to content

2 input jacks


kis32
 Share

Recommended Posts

Hey, har en SG gitar som er orginalt laget til 2 humbuckers, og nå bruker jeg bare en. Det gjør at jeg har et hull til overs jeg bare må ha noe i. Har et parr brytere osv som ikke er koplet til der, men jeg stappa en input jack i det ene hullet, så det ser veldig spesiellt ut. Er det mulig å Wire opp gitaren til å kunne bruke 2 jacks på en "Praktisk" måte? eller bare en måte de funker på?

Har sett at rickenbacker bassene har 2 inputs, og det skal gjøre en lydforskjell.. Noen som kan hjelpe?

Har koplet elektronikken etter det første sjemaet i denne tråden : Single humbucker wiring - My Les Paul Forums

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt usikker på hva du spør om egentlig ? Men, hvis du har et ledig pickuphull, kan du jo fylle det med en pickup ? Du finner helt sikkert noe som gir bort en defekt humbucker hvis du insisterer på å ikke bruke neck pickup.

Angående huller til volum/tonekontroller, så regner jeg med at du har 3 ledige, siden du bare har en enkelt volumkontroll ? Vel, hva med å lage en tonekontroll til den humbuckeren du har ? Da har du to hull igjen, som du vel bare kan montere to potensiometer (volum/tonekontroller) med vanlige knapper på slik at det ser ut som en helt vanlig SG ?

Eventuelt kan du jo montere en bryter i det ene hullet som du kan bruke til å koble humbuckeren din som singelcoil for å variere lyden.

Du kan selvsagt bruke to jack outputs (du sender lyden ut av gitaren), men hvorfor ? De må jo være koblet i parallell, så det utgjør jo ingen forskjell på noen måte, uansett hvem av de du bruker.

Link to comment
Share on other sites

Okok... skal forklare litt nermere.. Pickup hullet er tetta, men på SG er det totalt 6 hull til potmetere og brytere og imput jack. jeg har satt inn 2 brytere og 2 potmetere og en input jack, så de funker og sitter der. Men jeg har et hull ledig, så jeg har bare putta enda en input jack der, og lurer på om man kan kople opp den?

Det er jo ikke krise om den funker, bare det er noe der.. men hadde vert litt stilig

(Kan hende jeg kaller dem noe feil, Input eller output.. der du stapper inn kabelen)

Edited by rukula
Link to comment
Share on other sites

Rickenbacker-bassene er vel slik at det er en output per pickup hvis du bruker begge. Bruker du bare den ene, kommer lyden fra begge pickupene ut der. Så hvis du bare bruker en pickup blir jo akkurat den løsningen litt vanskelig :P

Ikke helt. Du har en vanlig output - så har du "rick-o-sound" outputen - som er en stereoutgang - hvor hver av pickupene går til hver sin kanal. (angrer som ei bikkje på at jeg solgte en herpa (men orginal) rickenbacker bass for en superbillig penge istedenfor å fikse den opp selv).

Link to comment
Share on other sites

Nei takk.. har satt sammen humbuckeren min selv, så sån sett er den spesiell nok til at jeg ikke bytter den ut med det første

...hvis du hadde giddet å klikke på linken, så hadde du funnet ut at:

Nå er ikke Afterburner noe annet enn en 20dB boost da, og ikke noen pickup :)

:P

Det er en cleanboost som gir deg litt/passe/mye mer «sprut» inn i ampen/pedalen/hva du nå enn har som produserer vreng. Veldig hendig!

Link to comment
Share on other sites

...hvis du hadde giddet å klikke på linken, så hadde du funnet ut at:

:P

Det er en cleanboost som gir deg litt/passe/mye mer «sprut» inn i ampen/pedalen/hva du nå enn har som produserer vreng. Veldig hendig!

ja der dreit jeg meg litt ut.. Virka som en grei liten ting den der, takker for tipset

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.