Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Venstre Tommel Trøbbel


Evenhumm

Anbefalte innlegg

STOPP!!!!

Venstre tommelfinger SKAL IKKE stivne eller bli sliten som du beskriver. Da har du helt feil teknikk, eller en ubrukelig bass.

Som Mytola sier, så skal tommelen bare være et referansepunkt, den skal ikke strammes. Egentlig så bør den være så løs at du kan få noen til å stikke en blyant under den og løfte den vekk uten problemer mens du spiller.

Sjekk bassen din først, og sørg for at du ikke trenger å bruke så mye kraft på den for å trykke ned strengene. Høres ut som du bruker den som "motvekt" for å trykke strengene ned. Få den justert av en proff om du ikke vet hvordan det gjøres selv.

Dernest bør du øve på teknikk, helst få en time hos noen som har dette som spesialfelt slik at du kan få noen tips til hvordan du bruker venstrehånda skikkelig.

Det er klart at øvelse gjør mester, men det er ikke meningen at du skal kunne løfte 50kg på strak tommel for å kunne spille bass!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enig med Mr.Walker :) Det kommer litt an på hvilken spillestil du har. For min egen del har jeg for hardt trykk på venstre hånd til at tommelen bare skal fungere som "referansepunkt", men så spiller jeg generellt ganske hardt med både venstre og høyre hånd uten at det hemmer verken utholdenhet eller hastighet. Henger du på deg en bass som har litt lang hals (i forhold til balansepunktet) som fx en Warwich Thumb må du jo strekke venstre hånd ganske langt når du spiller i førsteposisjon (bånd 0 til 4) og noe må jo kompensere for presset fra fingrene på venstre hånd (om ikke du heiser bassen oppunder haka som Mark King :) og kompenserer med å klemme fast kroppen med høyre arm )

Endret av Martin Foldal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enig med Mr.Walker :) Det kommer litt an på hvilken spillestil du har. For min egen del har jeg for hardt trykk på venstre hånd til at tommelen bare skal fungere som "referansepunkt", men så spiller jeg generellt ganske hardt med både venstre og høyre hånd uten at det hemmer verken utholdenhet eller hastighet. Henger du på deg en bass som har litt lang hals (i forhold til balansepunktet) som fx en Warwich Thumb må du jo strekke venstre hånd ganske langt når du spiller i førsteposisjon (bånd 0 til 4) og noe må jo kompensere for presset fra fingrene på venstre hånd (om ikke du heiser bassen oppunder haka som Mark King :) og kompenserer med å klemme fast kroppen med høyre arm )

Er lov å være uenig :)

Jeg er nok farget av at jeg begynte på cello og hadde det som hovedinstrument hele ungdommen. Der er det stort fokus på "riktig" teknikk. Og jeg har overført dette til bass med stort hell. Jeg sier ikke at man ikke kan bruke tommelen til å stabilisere el.l., men jeg mener at dersom man trykker så hardt med tommelen at man får smerter av det, ja, da trykker man for hardt. Ikke nødvendigvis så stort avvik mellom det vi snakker om, egentlig. Om knoken blir hvit trykker du for hardt, uansett hvordan du spiller, er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STOPP!!!!

Sjekk bassen din først, og sørg for at du ikke trenger å bruke så mye kraft på den for å trykke ned strengene. Høres ut som du bruker den som "motvekt" for å trykke strengene ned. Få den justert av en proff om du ikke vet hvordan det gjøres selv.

Dernest bør du øve på teknikk, helst få en time hos noen som har dette som spesialfelt slik at du kan få noen tips til hvordan du bruker venstrehånda skikkelig.

Hva slags justering snakker vi om da?

Endret av Evenhumm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.