Web Analytics
Gå til innhold
nysgjerrigeper

gitar til julegave, hva anbefales?

Anbefalte innlegg

Hei min kjæreste ønsker seg gitar, så tenkte det hadde vært den perfekte julegaven!!

men jeg har ikke noe peiling på gitarer??? Har aldri spilt eller rørt en gitar så jeg har jo ikke peiling på hva jeg skal se etter!!! :unsure::blush::(

Jeg vet han er nybegynner, han kan litt, men han vil lære seg å spille sanger, tror han kan de 8akkord? Jeg har søkt litt på nett og lest litt på forum her og så at det var en som hadde anbefalt Fender CD-60, den syns jeg så veldig grei ut siden på nett kom det med pakketilbud! Jeg har ikke råd til å bruke mer enn 2000 kr. :blush::unsure:

Hva hadde dere anbefalt å kjøpe? og hva er forskjellen mellom nylonstrenger og stålstrenger?

Takker på forhånd og setter STOR pris for all hjelpen jeg kan få :D :D :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fender CD-60 kan jeg skrive under på at er skikkelig god, den har jeg selv. Skikkelig fin akkustisk lyd. Men vet du hvilken prisklasse den gitaren h*n allerede har er i?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

CD-60 går for å være veldig bra så tror nok ikke det blir helt feil. Også veldig greit at den kommer i pakke med nødvendig tilbehør.

Forskjellen på stålstrenger og nylonstrenger er jo materialet strengene er laget av, og hva som er "best" er litt avhengig av hva man skal spille. Nylon er best til klassisk, mens stålstrenger er best til pop/rock, country og liknende. Stålstrenger gjør noe mer vondt å spille på i starten, men som regel smalere hals som i så måte kan være en fordel, og de fleste synes lyden klinger bedre til nevnte sjangre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En stålstrengsgitar klinger stort sett bedre til visesanger, rock, country og pop-låter, men gjør litt mer vondt å spille på i starten.

En nylonstrengsgitar er litt mer behagelig å spille på og låter best til klassisk musikk og spansk stort sett.

Jeg ville gått for en stålstrenger, og CD-60-pakken er en av de som er best value for money der ute. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skriver ikke noe om hvor du bor hen, men ta deg en tur i en musikkforretning, og hør hva de anbefaler der du skal kjøpe den.

Har du to tusen, bør du kjøpe en stålstrenger. Det er ikke noe stort budsjett, så jeg ville satset på en uten pickup og elektronikk.

Siden visebølgen stort sett er over, vil de fleste nok ønske seg en stålstrengsgitar. Bruk alt av penger på gitaren, og få med et plekter. Stemmemaskin og slikt kan han kjøpe seg for penger han får etter jul.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fender CD-60 kan jeg skrive under på at er skikkelig god, den har jeg selv. Skikkelig fin akkustisk lyd. Men vet du hvilken prisklasse den gitaren h*n allerede har er i?

han har en gammel gitar som var faren hans sin, men det er helt ødelagt mange av strengene borte og sånn.. hva slags strenger har fender CD-60?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skriver ikke noe om hvor du bor hen, men ta deg en tur i en musikkforretning, og hør hva de anbefaler der du skal kjøpe den.

Har du to tusen, bør du kjøpe en stålstrenger. Det er ikke noe stort budsjett, så jeg ville satset på en uten pickup og elektronikk.

Siden visebølgen stort sett er over, vil de fleste nok ønske seg en stålstrengsgitar. Bruk alt av penger på gitaren, og få med et plekter. Stemmemaskin og slikt kan han kjøpe seg for penger han får etter jul.

jo jeg bor i Oslo.. men er ikke sånn super kjent når det gjelder Oslo sentrum, så hvor i Oslo får man kjøpt gitar til en ok pris?

ok.. stålstreng blir det da :D:D

takk for hjelpen :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Myhrbraaten ligger rett ved siden av Gunerius..

Ellers har du 4Sound på Grünerløkka ved Nybrua/Schous Plass.

Musikkbørsen på Kongens Gate?

Riff lenger ned mot Prins Gate.

Ellers har du jo den på Sandvika Storsenter, der hvor Morten Larsen jobber=)

Norsk Musikk på Tåsen.

Smart Club på Alnabru selger faktisk noen gode Washburn gitarer.

Mellom Hausmannsgate og Gunerius ligger Hornaas Musikk.

Imerslund er vel de som nå kaller seg for 4Sound?

Endret av RalphDarwin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

CD-60 har stålstrenger.

I Oslo sentrum vil jeg si Myhrbraaten Musikk er en av de mest seriøse sjappene. De holder til i Lybekkergt. 3 rett ved Gunerius. (gå av buss eller trikk i brugata). Det er mulig de kommer til å anbefale deg Watson-gitarer i stedet, som de importerer selv, og det er faktisk veldig gode gitarer. Jeg var innom der forrige uke for å sjekke ut kvaliteten på dem og ble positivt overasket. Absolutt mye for pengene av kina-merker. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.