Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kabinett til Blackstar Amp


Hallstein

Anbefalte innlegg

Hei !

tror jeg skal kjøpe meg ny amp snart, og etter mye om og men, skal jeg kjøpe meg en Blackstar HT-5 Head, mest på grunn av at jeg ALDRI bruker clean channel (eneste jeg har hørt av kritikk av denne ampen)

Ampen skal brukes på soverommet bare, så det at den kun er på 5W er mer enn nok! :D

Utifra demoer på youtube, lydklipp o.l. høres det virkelig ut som at denne ampen både får til Britisk Iron Maiden/G'n'R stuff, og Amerikansk Metallica/metalcore stuff like bra, og dette er MIDT i lydbildet jeg trenger.

Men det jeg virkelig nå lurer på, er hva jeg skal gå for, med tanke på kabinett... er ganske sikker på at jeg skal ha ett 2x12 cab.

1: Hva er forskjellen på merkene (Engl/Mesa/Peavey/Marshall etc.) med tanke på kabinetter?

2: Hva er den største forskjellen på 1x12, 2x12 og 4x12 cabs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

tror jeg skal kjøpe meg ny amp snart, og etter mye om og men, skal jeg kjøpe meg en Blackstar HT-5 Head, mest på grunn av at jeg ALDRI bruker clean channel (eneste jeg har hørt av kritikk av denne ampen)

Ampen skal brukes på soverommet bare, så det at den kun er på 5W er mer enn nok! :D

Utifra demoer på youtube, lydklipp o.l. høres det virkelig ut som at denne ampen både får til Britisk Iron Maiden/G'n'R stuff, og Amerikansk Metallica/metalcore stuff like bra, og dette er MIDT i lydbildet jeg trenger.

Men det jeg virkelig nå lurer på, er hva jeg skal gå for, med tanke på kabinett... er ganske sikker på at jeg skal ha ett 2x12 cab.

1: Hva er forskjellen på merkene (Engl/Mesa/Peavey/Marshall etc.) med tanke på kabinetter?

2: Hva er den største forskjellen på 1x12, 2x12 og 4x12 cabs?

Alle merkene har forskjellig lyd på kabinettene og forskjellige kabinettkonfigurasjoner låter forskjellig.

Kabinettet jeg bruker på min HT-5H er Orange PPC112 og det er mitt desiderte favoritt-kabinett til overdrive-ting. Koster litt penger, men låter fantastisk og har masse punch. Mer G´N´R enn metallica, men det gjør også tyngre ting på en fin måte. Hvis du vil kan du gjerne få komme innom og høre forskjellen på en del 1x12" fra forskjellige merker. Tenkte i det minste å ha Orange, Marshall, Vox, Blackstar og Laney inne når vi skriver desember. Det er jo en smakssak når alt kommer til alt, men Orange har kabinetter som kvalitetsmessig ikke blir slått av noen andre jeg har vært borti (men det finnes en god del som er på samme nivå, men med en annen lyd)

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg skal kjøpe meg ny amp snart, og etter mye om og men, skal jeg kjøpe meg en Blackstar HT-5 Head, mest på grunn av at jeg ALDRI bruker clean channel (eneste jeg har hørt av kritikk av denne ampen)

Jeg har en HT-5S (mini-stacken) som jeg er storfornøyd med. Nå er jeg riktignok bare en clueless n00b når det gjelder gitar (kommer til å anse meg som det i mange år ;)) , men jeg har jo ører og har hørt gitarlyd før... Det med kritikk av clean channel, går det på at det ikke er allverden av headrom eller er det noe annet?

Kan nevne at jeg bruker mest clean channel, men da med effekter (deriblant ofte vreng) i effektsløyfen. Kan ikke si at mangel på headroom plager meg, den spiller mer enn høyt nok til mitt bruk før power ampen begynner å skli ut. Jeg har faktisk aldri turt å skru den helt opp mot 11 siden jeg er glad i å ha god hørsel...

DJ

--

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg får ampen, kan jeg midlertidig bruke høyttaleren i DSL 401'en min til jeg får skaffa meg cab? :D

med kun 5W i ampen, vil det være noen merkbar forskjell i trøkk mellom 1x12 eller 2x12 cabs?

BUMP, kunne jeg fått ett svar? :D

Btw, noen som vet hvor jeg får kjøpt Orange PPC212 Cab i norge? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med kritikk av clean channel, går det på at det ikke er allverden av headrom eller er det noe annet?

Det er vel heller det at det ikke er EQ til begge kanalene. Ampen mangler jo også reverb, noe som gjør cleanen nokså kjedelig.

Men hvis du har noen pedaler, så går det jo greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.