Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe gitar++, trenger tips


Etern1ty

Anbefalte innlegg

Som tittelen kanskje sier ganske godt har jeg tenkt å kjøpe meg en gitar, men også en forsterker, og annet utstyr jeg vil trenge når jeg skal spille i et band.

Er kanskje tidlig å allerede tenke på å starte å spille i band, siden jeg bare har spilt gitar sånn 3 måneder, men spiller gjerne flere timer om dagen og føler jeg vil kunne jobbe meg raskt opp på et akseptabelt nivå til å spille greie sanger tålelig greit på ikke så altfor lang tid.

Er 17 år, og har som sagt spilt gitar i noen måneder. I huset har vi to ikke spesielt gode gitarer, og en ikke helt god elektrisk gitar med en stor og gammel forsterker. Jeg føler jeg kan spille rimelig greit på gitaren, men når det kommer til det teoretiske om hvilke gitarer, forsterkere og annet jeg skal kjøpe for å kunne spille i et lite skoleband på fritida er jeg helt grønn.

Derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve å teste lykken på et forum, så jeg har en mulighet for å få en del for pengene. Har vært i musikkbutikken et par ganger og sett litt på priser. Regner med at jeg kan bruke opptil rundt 10 000 totalt. Er det ikke noe vits i å bruke så mye slår jeg av litt, og burde jeg virkelig legge på et par tusen er det også mulighet for å gjøre det.

Når det kommer til hvilken type musikk vi skal spille er jeg redd det kan variere voldsomt. Kommer til å bli spilt en del sanger fra band som nickelback, og også fra Muse, Metallica, for ikke å nevne kanskje et par tilfeldige pop-sanger (kanskje bedre å ha egen akustisk gitar til dette?).

Etter dette vet jeg ikke mer. Har sett litt på forumet at man for eksempel må velge mellom rørforsterker eller ikke og Floyd Rose eller fast bro, men helt ærlig har jeg ingen kunnskaper om dette. Ønsker å ha gitar/forsterker med relativt lite vedlikehold, hvis det er mulig.

På forhånd takk ;) Kommer til å redigere inlegget en gang i morgen, da jeg er ganske trøtt når jeg skriver dette, og ser at inlegget kanskje er i tyngste laget å lese <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ville anbefalt å kjøpe en fender telecaster eller stratocaster fra mexico brukt, de kan du få til under 5000.

Forsterker ville jeg valgt en blackheart 15w, den er billig (husker ikke helt prisen akkurat nå men ligger rundt 2500 - 4000) og god til forskjellige musikksjangere.

Ville også ha kjøpt en enkel overdrive/boost pedal for å få skikkelig trøkk i forsterkeren. Der må du nesten prøve selv og høre va du vill ha, men ville ungått Boss seriene.

Men mer enn alt det jeg har sakt ovenfor ville jeg ha gått til en musikkforetning å prøvd deg frem til det du synest hørs bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gitar og forsterker er det du har nå da?

Har ikke peiling, det jeg vet er at det er en Ibanez gitar, kan ligne litt på GAX30. Forsterkeren har jeg ikke sett så godt etter på.

Men det er langt ifra ting jeg har valgt selv, det er ting jeg har fått/låner

Takk for råkjapt svar :D

Regner med et par turer til butikken ja, problemet er at det ikke finnes en musikkbutikk her i Larvik, må til nabobyen Sandefjord <_<

Endret av Etern1ty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råkjapt svar :D

Regner med et par turer til butikken ja, problemet er at det ikke finnes en musikkbutikk her i Larvik, må til nabobyen Sandefjord <_<

Du må bare bruke ein heile dag på det, og prøve å finne endaget ikke er så mye folk som pleier å være i butikken.

Litt dårlig ti nå engentlig i juletidene, men mye tilbuder vertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare bruke ein heile dag på det, og prøve å finne endaget ikke er så mye folk som pleier å være i butikken.

Litt dårlig ti nå engentlig i juletidene, men mye tilbuder vertfall :P

hmm, ok ;) Er desverre ikke berykta for å ha så lenge åpent den butikken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villt forslag: Om du har god tid og greie foreldre, så kan du jo be dem kjøre deg til Sandvika, nærmere bestemt Sandvika Storsenter å gå på Backstage Musikk. Lange åpningstider, virker som om de har stort utvalg og etter det inntrykket jeg har, så har Morten Larsen (han som driver det og som henger på forumet her) en del peiling på hva han driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibanez gitaren din kan kan jo hende er god nok for en nybegynner som deg. Min GAX-30 var jeg lenge fornøyd med og solgte kun fordi jeg hadde for mange gitarer. Men du burde også høre forskjellen på en humbucker og single coil, rosewood og maple gripebrett, og finne ut hvor mye du kommer til å bruke en tremolo og om det har mye i betydning for deg.

Fender amper er som regel gode for den clean-lyden du trenger når du skal ha på effekter. Rør gir mer kraftig og mye trøkk i lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken gitar du vil ha er mest opp til deg. Jeg synes du skal gå i butikken og spørre om de kan anbefale noen gitarer til maks X kroner. Man pleier å få servert en del forskjellig man kan teste. Trenger ikke være veldig dyrt. Det er lurt å teste en del forskjellig som feks fast bro, tremolo osv. Tenk heller på hva du liker å spille på fremfor utseende ;)

Jeg regner nesten med at du skal bruke samme forsterker både på øving både med bandet og hjemme? En stor Roland Cube (80X) kan være tingen. Dette er en solid state forsterker som betyr at du kan få "bedre" lyd på lavere volum enn en rørforsterker kan gi deg. Da kan du øve hjemme midt på natta uten at foreldrene dine våkner ;). Det store minuset med solid state forsterkere er at de ikke låter like bra på høyt volum, men dette blir nok ikke viktig for deg før om en del år. I mellomtiden kan du leke deg med alle effektene og lydene du kan få ut av en cube og finne ut hva som passer for deg.

En Roland Cube 80X koster helt ned til 3500 ny, hvilket jeg synes er mer enn nok for noen som har spilt i 3 måneder :P. Den har innebygd looper og tuner, samt mange effekter. Den har også mulighet for tilkobling av eksternt kabinett skulle du trenge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke med konkrete tips her, men kun generell info:

1) Kjøp helst brukt. Priser på brukt musikkutstyr er ofte rundt halvparten av nytt. Da kan man følgelig kjøpe dyrere utstyr som man ikke hadde hatt råd til å kjøpe nytt. I tillegg kan du da selge utstyret for ca. det samme du gav for det, og dermed unngå å tape penger.

2) Prøv mange forskjellige gitarer før du bestemmer det. Når du har spilt såpass kort tid så har du sannsynligvis lite erfaring med forskjellige gitartyper, og for å finne ut hva som passer best for DEG må du prøve en del forskjellige varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremt enig med shv. Det er store sjanser for at du vil ombestemme deg etter første gitarkjøp. Da er det fint og kunne selge

gitaren uten særlig tap (kanskje tilogmed litt gevinst). Jeg har spillt i mange år, og vet fortsatt ikke hva jeg vil ha :)

Denne karen selger en ESP Eclipse til 5000,-

Kul gitar med lite vedlikehold. Siden den har aktive mikker må du skifte batteri av og til, men det greier vel de fleste.

Denne sammen med en forsterker til pluss/minus 5000 skulle vel være et greit utgangspunkt.

Endret av fleskefinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode=19937139&reference=9/199/371/39_1560162453.jpg&adheading=Fender%2C+higway+number+1+%2B+Roland+forsterker%2C+cube+30&adTypeId=67&areaId=875

Har lyst på denne selv.

Og for et lite skoleband mener jeg forsterkeren er stor nok.

Og er det et stort lokale mener jeg den kan viderekobles til PA som vanligvis finnes på slike plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.