Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydtrøkk, desibel og sånt


semperfi

Anbefalte innlegg

satte Od100 toppen på en skikkelig vintage tidlig 70 tall 4x12 litt slemt og det vrengte endel. V30 er jo helt bananas hvis de blir pusha spesielt i porta kasser da får du conecry så det holder. Jeg har aldri testa så mye med PI'en. Holder meg stort sett til standard marshall verdiene, men jeg syntes kanskje det gir litt vel mye PI vreng. Slang i en AT7 og det roa det litt ned så kanskje jeg skulle kikka litt mer der jeg og.

Jeg åpnet panseret på to litt forskjellige amper igår kveld, en med CF driver, og en uten. Igrunn så er det stopp i utgangsrøra når gitteret trekker strøm og belaster PI'en. Med CF driver går gitteret posistivt og jeg får betydelig mer effekt, men selv CF'en gir seg etter hvert. Vrengen blir litt forskjellig. Veldig interessant, og kanskje jeg skal lage litt o-skop bilder og en tråd om vreng i utgang ink PI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg åpnet panseret på to litt forskjellige amper igår kveld, en med CF driver, og en uten. Igrunn så er det stopp i utgangsrøra når gitteret trekker strøm og belaster PI'en. Med CF driver går gitteret posistivt og jeg får betydelig mer effekt, men selv CF'en gir seg etter hvert. Vrengen blir litt forskjellig. Veldig interessant, og kanskje jeg skal lage litt o-skop bilder og en tråd om vreng i utgang ink PI.

Det hadde vært interessant. Her er det nemlig mange forskjellige forklaringer og teorier ute og går.

Begrunnelsen for hvorfor en PPIMV (Past Phase Inverter Master Volum) skal låte så mye bedre enn en MV foran PI,

er jo nettopp at man får med forvrengning fra PI med en PPIMV.

Samtidig har jeg mailet med ampmakere som sier at det er en 12ax7 i PI,

som vil drive slutt-trinnet til mest forvrengning (utgangsrør + utgangstrafo), og ikke rør med lavere gain.(som 12at7 eller 12ay7)

Andre påstår omvendt, og noen påstår at forvrengning fra slutt-trinn stort sett bare er PI som forvrenger.

Dette er sikkert forskjellig på forskjellige forsterkerkonstruksjoner,

og jeg tror det er lurt å skille på hva slags forsterkere og høytalere man snakker om.

Jeg tror i hvert fall det er lurt å skille mellom disse:

1. Moderne high gain forsterker, som har mange gaintrinn i forforsterkeren,

hvor bortimot all forvrengning blir laget. Slutt-trinn og høytaler skal ikke forvrenge,

men egentlig bare formidle lyden fra forforsterkeren videre på best mulig måte.

2. Vintage forsterker, hvor lyden er en kombinasjon av forvrengning fra forforsterker,

slutt-trinn og høytalere. Denne kombinasjonen er jo grunnen til at de må spilles høyt på for å låte bra.

Mange av disse vintageampene har jo også et stort forbruk av utgangsrør, i forhold til moderne konstruksjoner.

En vintage Vox AC30, yter en del mer enn 30w, og lyder best når den blir kjørt hardt på to stk. 15w Alnico.

Lyden fra hardt kjørte EL84 er også en vesentlig del av lyden, og de må byttes ganske ofte på en Vox.

I tillegg til watt og høytalereffektivitet, skal man ikke glemme effekten av høytalerflaten som er i bruk.

Det er stor forskjell på 1x12", 2X12" og 8x12", når det gjelder vår subjektive opplevelse av hvor høyt det er.

Jeg er forresten en av de som syns at en 1x12" amp på høyt volum, er mye mer plagsom enn et 4x12" halvstack.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært interessant. Her er det nemlig mange forskjellige forklaringer og teorier ute og går.

Begrunnelsen for hvorfor en PPIMV (Past Phase Inverter Master Volum) skal låte så mye bedre enn en MV foran PI,

er jo nettopp at man får med forvrengning fra PI med en PPIMV.

Samtidig har jeg mailet med ampmakere som sier at det er en 12ax7 i PI,

som vil drive slutt-trinnet til mest forvrengning (utgangsrør + utgangstrafo), og ikke rør med lavere gain.(som 12at7 eller 12ay7)

Andre påstår omvendt, og noen påstår at forvrengning fra slutt-trinn stort sett bare er PI som forvrenger.

Dette er sikkert forskjellig på forskjellige forsterkerkonstruksjoner,

og jeg tror det er lurt å skille på hva slags forsterkere og høytalere man snakker om.

Jeg tror i hvert fall det er lurt å skille mellom disse:

1. Moderne high gain forsterker, som har mange gaintrinn i forforsterkeren,

hvor bortimot all forvrengning blir laget. Slutt-trinn og høytaler skal ikke forvrenge,

men egentlig bare formidle lyden fra forforsterkeren videre på best mulig måte.

2. Vintage forsterker, hvor lyden er en kombinasjon av forvrengning fra forforsterker,

slutt-trinn og høytalere. Denne kombinasjonen er jo grunnen til at de må spilles høyt på for å låte bra.

Mange av disse vintageampene har jo også et stort forbruk av utgangsrør, i forhold til moderne konstruksjoner.

En vintage Vox AC30, yter en del mer enn 30w, og lyder best når den blir kjørt hardt på to stk. 15w Alnico.

Lyden fra hardt kjørte EL84 er også en vesentlig del av lyden, og de må byttes ganske ofte på en Vox.

I tillegg til watt og høytalereffektivitet, skal man ikke glemme effekten av høytalerflaten som er i bruk.

Det er stor forskjell på 1x12", 2X12" og 8x12", når det gjelder vår subjektive opplevelse av hvor høyt det er.

Jeg er forresten en av de som syns at en 1x12" amp på høyt volum, er mye mer plagsom enn et 4x12" halvstack.

På vanlige rørtrinn med 12AX7 hjelper det lite å bytte til rør med mer Gm (eller laver indre motstand) fordi det er motstandene koblet til V+, altså anodemotstandene som leverer strømmen til gitteret. Og når de er på 100k, sier det seg at selvom vi kortslutter de til jord, leverer de maks 2-3mA. Og da må koblingskondisen være av stor nok verdi til å levere strømmen, men da risikerer vi at det bygger seg opp negativ forspenning på gittert pga diode effekten gitteret lager. Så jeg tror faktisk det er feil når selveste Aiken påstår at det hjelper å bytte til 12AY7 eller likn. Det som antakelig skjer er at den lavere gainen gjør at det blir mer headroom i PIen og det blir lettere å finne sweetspotten.

Jaggu mmå vi forske litt på detta.

Utgangsrøra vil nok klippe på anoden hvis de er belastet slik at spenningen svinger helt i bånn når gitteret er ved 0volt, og her er det nok forskjell fra amp til amp, og belastning til belastning (4,8, 16ohm osv). Men når spenningen på anoden begynner å nærme seg en lav spenning, vil strømmen gjennom røret avta, og her kommer den herlige kompresjonen inn i bildet...dette kan bli en lang tråd, fordi forskjellige rør vil tillate forskjellig spenning over seg før de stopper å la strømmen øke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke forveksle vrengen fra sluttrinnet og vrengen fra preamp rørene, Vrengen fra sluttrinnet/utgangsrørene høres når volumet økes og rørampen går fra å være en kald veps til å få langt mere varme.

Dette er forskjellig fra amp til amp og hvordan den er oppbygd, en 100watt Marshall vil for eksempel låte grusomt på lavt soveromsvolum men får mere fylde og varme når den blir presset opp i volum.

Varmen og fylden kommer av at EL34 rørene begynner å komprimere(vrenge) relativt tidlig og vil dermed balansere lyden bedre ved hardere belastning.

Andre amper med kaldere rør(6L6 etc.) kan være byggd opp slik at mere av den balansen kommer fra preampen(altså at den leverer mere bunn til utgangsrørene), noe som gjør at de kan låte bedre på ett litt lavere volum enn f.eks. en Marshall.

Men dette er bare mine teorier og tanker, er ingen amptekniker så jeg må bare prøve å tenke meg til hvordan dette henger sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke forveksle vrengen fra sluttrinnet og vrengen fra preamp rørene, Vrengen fra sluttrinnet/utgangsrørene høres når volumet økes og rørampen går fra å være en kald veps til å få langt mere varme.

Dette er forskjellig fra amp til amp og hvordan den er oppbygd, en 100watt Marshall vil for eksempel låte grusomt på lavt soveromsvolum men får mere fylde og varme når den blir presset opp i volum.

Varmen og fylden kommer av at EL34 rørene begynner å komprimere(vrenge) relativt tidlig og vil dermed balansere lyden bedre ved hardere belastning.

Andre amper med kaldere rør(6L6 etc.) kan være byggd opp slik at mere av den balansen kommer fra preampen(altså at den leverer mere bunn til utgangsrørene), noe som gjør at de kan låte bedre på ett litt lavere volum enn f.eks. en Marshall.

Men dette er bare mine teorier og tanker, er ingen amptekniker så jeg må bare prøve å tenke meg til hvordan dette henger sammen.

Ja, enig at der utgangsrøra komprimerer får vi en deiligere tone. Hvilket rør som gjør det best er jo helt avhengig av konstruksjonen. Du har sikkert rett at generelt vil El34 komprimere tidligere enn 6L6, jeg har liten erfaring med de røra, men det er så mye annet, som sag i strømforsyningen og andre faktorer som gjør det umulig å si at en amp med 6L6 vil vrenge slik og en med El34 slik osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror i hvert fall det er lurt å skille mellom disse:

1. Moderne high gain forsterker, som har mange gaintrinn i forforsterkeren,

hvor bortimot all forvrengning blir laget. Slutt-trinn og høytaler skal ikke forvrenge,

men egentlig bare formidle lyden fra forforsterkeren videre på best mulig måte.

2. Vintage forsterker, hvor lyden er en kombinasjon av forvrengning fra forforsterker,

slutt-trinn og høytalere. Denne kombinasjonen er jo grunnen til at de må spilles høyt på for å låte bra.

Tror kanskje forskjellen er mindre enn mange trorhvis du drar på litt med moderne amper, men det er ikke så mange som spiller så høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje forskjellen er mindre enn mange trorhvis du drar på litt med moderne amper, men det er ikke så mange som spiller så høyt.

Sikkert helt mulig å få forvrengning fra slutt-trinnet i mer moderne amper også,

men det er en vesentlig forskjell på to og seks gaintrinn i forforsterkeren,

og fire G12T-75 fungerer forskjellig fra fire G12M 25w på en 50w Plexi amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke forveksle vrengen fra sluttrinnet og vrengen fra preamp rørene, Vrengen fra sluttrinnet/utgangsrørene høres når volumet økes og rørampen går fra å være en kald veps til å få langt mere varme.

Dette er forskjellig fra amp til amp og hvordan den er oppbygd, en 100watt Marshall vil for eksempel låte grusomt på lavt soveromsvolum men får mere fylde og varme når den blir presset opp i volum.

Dette er en riktig observasjon på enkelte 100W Marshaller, men jeg er ikke enig i begrunnelsen din.

De opprinnelige Marshall mastervolumampene (JMP 2203 og 2204 fra 1975) har en enkel MV hvor volumkontrollen er et logaritmisk potensiometer mellom tonekontrollen og inngangskondensatoren på fasesplitteren.

Tanken var at volumkontrolleren skulle være en enkel spenningsdeler for å dumpe ønsket mengde signal til jord. Ulempen ved å plassere den like foran inngangskondensatoren er at volumkontrolleren også blir en tonekontroll, siden den vil lage et førsteordens høypassfilter i kombinasjon med kondensatoren.

Høypassfilteret vil ha et brytningspunkt som varieres med volumkontrollen, og med utgangspunkt i kretsen til 2203 vil det bli omtrent sånn her:

  • volum på 1: 1500 Hz
  • volum på 2: 480 Hz
  • volum på 3: 160 Hz
  • volum på 4: 76 Hz
  • volum på 5: 52 Hz
  • volum på 10: 7 Hz

I praksis betyr dette at man må skru opp MV til ca 3-4-5 før det begynner å låte bra.

En 2204 vil ha de samme verdiene, men siden den ikke spiller like høyt og kult som 2203 vil man stille MV høyere, og fenomenet vil derfor oppleves i større grad på en 2203.

Dette vil oppleves på alle amper som har kopiert MV fra 2203 og 2204. :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.