Web Analytics
Jump to content

DIY kabinett?

Recommended Posts

Det virker som jeg ikke får solgt 412'ern min til innkjøp for noe mindre, så jeg tenker å heller resirkulere de høyttalerne som sitter i da jeg er mer enn fornøyd med lyden i dem (Celestion Rocker Custom V12).

Jeg skal lage "open back" så kassens volum er ikke viktig, jeg har ubesvarte spørsmål om materialer.

Jeg lurer på om MDF-plater vil være et godt materiale til dette. Det holder til sub-kasser så de tåler vibrasjonene, men er det annet virke som vil duge bedre?

Hobbyplater, spon osv?

Tenker forøvrig på èn 212- og to 112-kasser.

Alle innspill er satt pris på :D

Kristoffer

• Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg er ikke så glad i MDF til musikkutstyr pga den høye vekten og relativ dårlig styrke og fuktmotstand sammenlignet med kryssfiner.

Men det har den positive egenskapen at det er død. Så om dødt kabinett det er en del av designet er MDF godt egnet.

Mange mener at en del av Fender mojo'n fra '50 og '60 ligger i at de lette furu-kabinettene deres "spiller med".

Jeg høres kanskje ut som en papegøye, men sist jeg var innom Biltema, la jeg merke til at de hadde begynt å føre hobbyplater i furu. Hadde sjekket prisen der i forhold til trelasthandleren. Skulle ikke forundre meg om det var litt å spare.

Det letteste og billigeste jeg ser for meg det går an å lage, er å bruke "rackvinkler", sånne alu- profiler, og kryssfiner. Så kan man evt. sette spiler på de store flatene, enten tre eller aluminium for å unngå for mye resonans. Det er lett, sterkt, og enkelt å bygge i. MDF blir for tungt.

Kryssfiner plater i baltisk bjørk (finnes i ulike tykkelser - 8, 12, 16, 18, 22, 24 mm)

Høyttalerkabinetter til gitar er ikke akkurat Hi-Fi, hvis man ønsker den tradisjonelle lyden fra eldre forsterprodusenter bør man også lage kabinettene like "levende" som de var på klassikerne. Kabinettene på eldre forsterkere står faktisk for så mye som 10-30% av lydkarakteren gjennom egenlyd. Prøv å kakk med knokene, eller legg øret inntil et slikt kabinett mens det er i bruk, da vil du fort skjønne at kabinettet også generer en hel del lyd. Kabinettveggene opptrer rett og slett som membraner.

Kryssfiner plater i baltisk bjørk er en slags mellomting mellom billige kryssfinerplater (bygningsplater) og spon/mdf plater. De er ekstremt solide, men har den riktige "klangen". Platene benyttes til store hornhøyttalere, kostbart PA utstyr osv.

Limtre plater i furu ville jeg ikke brukt, da de verken er solide eller gode å jobbe med. Hvis du ikke er opptatt av vekt og klang er MDF det enkleste og mest solide materialet du kan bruke. Lakkerer du det med en oljebasert gulvlakk e.l. blir de også vanntette. Møbelplater i spon er jo også et alternativ, men de er sikkert ikke så enkle å skaffe lenger og dessuten koster de sikkert like mye som MDF. (Prisforskjellen var tidligere på 2-300%)

Jeg legger inn en stemme for det Greener sa. MDF og spon er for dødt. Furuplater sprekker lett. Jeg har begynt å bruke 12mm finérplater etter en del testing, og har kommet frem til at kabinettene er sterke nok (jeg lager fingerskjøt i hjørnene), utrolig lette iforhold til det meste annet, og gir en viss klang som ikke er å forakte.

Jeg har brukt 12mm til 2x12, 12+15, og 4x10 kabinetter, og mener det er sterkt nok, men med forbehold at kabinettene bahandles med noe forsiktighet, de er tross alt en del av musikkinstumentet.

Tror jeg ville holdt meg borte fra furu dersom du skal flytte de litt rundt. Furu er ganske mykt, og det er lett å få merker og hakk i det. Kryssfiner er nok "hakket" bedre :)

Sant. Nettopp derfor man begynte bruke tolex på furkabinettene i sin tid.

Som sagt, i dag benytter furu når man ønsker egenlyd i kabinettet.

Den opprinnelige grunnen til at furu ble brukt var nok kun pga lave produksjonskostnader.

Noe som i dag ikke lenger er tilfelle for helte furu i nødvending bredde.

Om man forsøker se på valg av byggematerialer i en ørlite utvidet sammenheng

så er det en kjent sak at rackene fra det glade '80-'90 døde av flere grunner.

I denne sammenheng vi diskuterer her er et av argumentene at en kombo i mange

sammenhenger fungerer så bra fordi den er satt sammen av flere komponenter

som er tilpasset og justert til et helhetlig sluttprodukt/instrument.

F.eks når man voicer en kombo gjøres det sammen med elementer og kabinett.

Et furukabinett som da boomer med elementet vil da i mange tilfeller trenge

et annen voicing enn et kabinett som kun lar høytalerelementet gjengi lyd.

Av samme grunn vil man da heller ikke få en 5e3 konstruksjon til å låte som

en Deluxe om man putter den i et MDF kabinett.

• 2 weeks later...