Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips om kjøp av Mac


Sorg

Anbefalte innlegg

Vi skal kjøpe en Mac til bandet. Den skal brukes til å spille av diverse playback live (via f.eks Cubase) + at vi ønsker å bruke den til innspillinger, preprods, etc..

Noen som har tips på hvilke modeller som er bra, etc? Macen må være bærbar. Ser litt på modeller og virker som om at mye av prisforskjellene ligger i skjermstørrelse.

Noen som vet om det er noen ulemper knyttet til å kjøpe det i USA? Jeg tenker på garanti, strømadapter, osv... Det er vel ganske store prisforskjeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Var det jeg så, men trodde kanskje de hadde flere modeller i USA, etc. Macbook Pro, Macbook og Macbook Air er jo de aktuelle. Antar da Macbook er den beste og kraftigste maskinen? Er det kun skjermstørrelse og antall GHz som skiller disse maskinene?

Vil f.eks denne kunne holde http://www.eplehuset...33-226ghz.aspx?

Den holder, men det er knapt. Du bør nesten ha 4 mb ram, og noe kraftigere prosessor. Ellers blir en 13" skjerm veldig liten hvis du skal begynne med miksing av flere spor i f.eks Cuebase e.l. P.s. du får en Pc med tilsvarende specs som den macen til ca halve prisen... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjøper i usa må du klare deg uten æ, ø og å på tastaturet, eller?

Tja, man kan jo bare skifte tastaturspråk til norsk, da ligger Æ, Ø og Å på de samme tastene som de ville gjort på et norsk tastatur. Dette gjelder i hvertfall for PC, men jeg har ikke peiling på MAC.

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, man kan jo bare skifte tastaturspråk til norsk, da ligger Æ, Ø og Å på de samme tastene som de ville gjort på et norsk tastatur. Dette gjelder i hvertfall for PC, men jeg har ikke peiling på MAC.

Det var derfor jeg sa 'på tastaturet' :) -Om det er viktig for deg å ha de bokstavene på tastaturet blir det et problem å handle fra USA :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den holder, men det er knapt. Du bør nesten ha 4 mb ram, og noe kraftigere prosessor. Ellers blir en 13" skjerm veldig liten hvis du skal begynne med miksing av flere spor i f.eks Cuebase e.l. P.s. du får en Pc med tilsvarende specs som den macen til ca halve prisen... :lol:

Når du snakker om ram, er det da GHz du snakker om? Ser at 15" har 3,06 GHz er kanskje for lite det også..

Hm.. ja det er den evinnelige diskusjonen rundt PC og Mac hva som er best.. forsvarer MAc prisen på å være dobbelt så dyr eller er det bare snobberi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder garanti og reklamasjon er det meget gunstig å kjøpe den i Norge. I USA er det etter hva jeg husker 1 års garanti og ingen reklamasjon. om du kjøper den i Norge er det 5 års reklamasjon.

Hvis hovedkortet/logicboard eller skjerm svikter, koster det omtrent like mye som å kjøpe en ny maskin.

så det er noe du burde vurdere.

Jeg ville valgt en av Macbook Pro 15" modellene.

13.3 er lett og fin, men har tregere disk og liten skjerm.

17" er veldig stort.

ikke velg mindre enn 4G RAM, men 4 holder.

Så lenge det er Core 2 Duo er det ikke noe vits å gå opp fra 2.53GHz til 2.66GHz

Skjermkortet trenger heller prioriteres.

i tillegg kommer selvfølgelig eksternt lydkort osv.

gå for MacBook Pro 15": 2.53GHz med default konfigurasjon bortsett fra å velge "320 GB Serial ATA-harddisk (7200 rpm)"

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du snakker om ram, er det da GHz du snakker om? Ser at 15" har 3,06 GHz er kanskje for lite det også..

Hm.. ja det er den evinnelige diskusjonen rundt PC og Mac hva som er best.. forsvarer MAc prisen på å være dobbelt så dyr eller er det bare snobberi?

Prisforskjellen er ikke veldig stor, men den er der. Det som tipper hele regnestykket for meg er at med mac kan du bruke Apogee sine lydkort (det beste jeg har vært borti for pengene, bruker selv Apogee Ensemble og Duet og det er fullt integrert i logic og maskinen forøvrig) og med PC kan du ikke det. Som en spillmaskin, jobbmaskin etc er den ikke noe bedre (faktisk litt mer klønete) men til lydproduksjon har jeg brukt mye pcer og det er alltid noe galt et eller annet sted til slutt, men har 0 nedetid i studio med mac. Det er verdt prisen og mye mer. Men måler du spesifikasjoner er det mindre pr krone... gå for den billigste MBP med de billigste specs og oppgrader ram selv. Liten skjerm er best, og bruk ekstern skjerm i studio... Husk at de fleste musikkbutikker i landet også er autoriserte mac-forhandlere, men det er bare et stort poeng å handle fra dem hvis du trenger komplette studio-pakker (det leverer vi mye av inkl setup, optimalisering og integrering). trenger du ikke en komplett pakke handeler du fra en vanlig mac-sjappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den forsvarer egentlig ikke prisen... men det er nok en Macbook Pro du er ute etter. Kjøp i Norge, for all del. Jeg gjorde det, og min hadde en eller annen feil med RAM som det tok år og dag å få rettet opp..

Det billigste er selvfølgelig en Windows-basert PC som BARE (og da mener jeg bare) kjører musikkprogrammet. Hvis den ikke har noe annet installert er det en lynrask løsning. Bort med alle windowskomponenter du ikke trenger, ikke antivirus, ikke noe som stjeler prosessor - bare musikk. USB-lydkort, og du er i gang.

Du snakker om GHz og RAM - du kan ikke så mye om data? Ram måles i GigaByte (GB), jo flere jo bedre, men dette blir veldig fort dyrt hos Mac. GHz angir prosessorhastigheten - jo høyere tall, jo raskere maskin, litt enkelt sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det billigste er selvfølgelig en Windows-basert PC som BARE (og da mener jeg bare) kjører musikkprogrammet. Hvis den ikke har noe annet installert er det en lynrask løsning. Bort med alle windowskomponenter du ikke trenger, ikke antivirus, ikke noe som stjeler prosessor - bare musikk. USB-lydkort, og du er i gang.

På en laptop får du da problemer med strømsparingsprotokollen på windows-maskiner. I tillegg har du jo ustabiliteten knyttet til drivere i forskjellige operativsystemer. Kjøper du en laptop med windows vista kaster du bort ressurser over en lav sko og med windows 7 kommer det ikke til å finnes stabile drivere før vi skriver 2011 hvis man skal basere seg på erfaringer. Windows xp er fint, men det får du jo ikke kjøpt nye maskiner med. Jeg bruker PC til alt av jobb (dvs 90% av tiden min) og foretrekker det til den biten, men de 10% som har med lydinnspilling, redigering og produksjon har jeg MBP og kunne aldri tenke meg å bytte

I tillegg til at du har mulighet til å bruke Apogee-lydkortene har du ikke samme driverproblematikk og du har tilgang til Logic. I tillegg er ofte FW-driverne bedre tilpasset bruk av ekstern harddisk sammen med lydkort osv.

Helt siden vi skrev 2005 har alle maskiner som blir solgt vært kraftige nok til å gjøre lydredigering, så ikke tenk på spesifikasjoner. En mac mini som koster vekslepenger holder for ALLE jeg har møtt med unntak av de som har eget kommersielt studio (og de har helt andre krav). Bare tenk på hva du vil gjøre og hvor stabilt du vil ha det. Bare pass på å ha 4gb ram (og oppgrader gjerne selv for å spare penger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt en av Macbook Pro 15" modellene.

13.3 er lett og fin, men har tregere disk og liten skjerm.

17" er veldig stort.

ikke velg mindre enn 4G RAM, men 4 holder.

Så lenge det er Core 2 Duo er det ikke noe vits å gå opp fra 2.53GHz til 2.66GHz

Skjermkortet trenger heller prioriteres.

i tillegg kommer selvfølgelig eksternt lydkort osv.

gå for MacBook Pro 15": 2.53GHz med default konfigurasjon bortsett fra å velge "320 GB Serial ATA-harddisk (7200 rpm)"

Man velger altså antall ram? DU sier ikke mindre enn 4G ram på mac. Hvor mange trenges evn på PC?

Hvorfor skal vi ikke ha 320 GB Serial ATA-harddisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.