Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strømforsyning


Anbefalte innlegg

:huh: <----- Konge smiley...................................................

Men til saken: Jeg har så langt bare brukt footswitch til å skifte mellom kanalene på forsterkeren, men nå har jeg lyst til å begynne å bruke pedaler! Jeg er en ganske simpel gitarist og vil neppe ha bruk for mer enn overdrive og en boost-pedal, i tillegg til stage-tuneren min. Så lurer jeg på hvordan dette med pedal-brett og strømforsyning virker. Jeg har aldri prøvd det før, så dere må snakke til meg som til en fullstendig ferskis. :)

Tusen takk for at du leste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et par valg.

1) Bruk batterier (de aller fleste pedaler kan forsynes med batterier, og forståsegpåere mener batterier låter bedre enn veggstrøm.)

2) Kjøp en strømforsyning fra Biltema/Clas Ohlson. De fleste pedaler trenger 9V. Skaff en som leverer en del mA. (Forståsegpåere mener Clas Ohlson/Biltema ikke lever strøm som låter bra nok.)

3) Kjøp en strømforsyning laget for gitarpedaler. Godlyke e.l. (Forståsegpåere liker disse.)

På dyre pedalbrett følger gjerne en variant av 3) med. Da er det bare å koble ledningene som går fra den strømforsyningen til pedalene dine. På andre brett, eller hjemmelagde svartmalte skråstilte hobbyplater, må du altså gå til anskaffelse av en forsyning. Teip den til brettet og følg koble ledningene som går fra den strømforsyningen til pedalene dine. Stapp strømkabelen i ei grisesnute i veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-rex fuel tank junior passer sikkert godt til ditt bruk, den koster ca. 800,-

Den har 5 isolerte utganger som leverer 120mA.

Du får også billigere alternativ.

Selv bruker jeg en 1000mA Dc adapter som forer alle mine pedaler via en daisychain

Dc-adapteren fra Clas Ohlson fungerer fint og støyer ikke, jeg har en dc-adapter fra Biltema også men den støyer mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en standard "veggvorte" - gitarbutikker selger Boss og Digitech sine til ca 200,- bruk en daisychain kabel (som kan kjøpes på samme sted) og et par korte signalkabler - plasser herligheten på ei fjøl av et eller annet slag, eventuelt med borrelåstape, så har du et "pedalbrett"

Fungerer utmerket for de aller fleste, med mindre du har noen veldig spesielle pedaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med daisy-chains og andre ikke-isolerte billigløsninger dukker ofte opp først når du får en digital pedal inn i smørja, det er hvertfall min erfaring. Jordsløyfer er fint å kunne drepe, så jeg tror en T-Rex Fuel Tank junior, eller lignende er en lur investering først som sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler fuel tank jeg også, genialt når man begynner å få mer en 3 pedaler. Jeg startet med å kjøpe en adepter til alle pedalene jeg hadde man fant fort ut at det var stress og rotete.

Men har et lite spørsmål siden dere er inne på dette med strømforsyning. Kjøpte nettopp en boss pedal (acoustic simultor) som jeg er litt fornøyd med, hater at boss ikke har true bypass i pedalene sine. Men sås tår det jo på dem at du bare kan bruke boss adepter på dem, blir dem ødelakte hvis du ikke bruker det? Jeg tenker at det bare er et salgstriks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et billig salgstriks :)

Boss PSA er det faktisk ikke så veldig bra å bruke ettersom det er en ikke-regulert strømforsyning. Dvs. at spenning ut varierer med strømnettet i veggen og med lasten. Dvs. at spenningen kan finne på å variere fra rundt. 8 til 11 volt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.