Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PRS gitarer


Therry

Anbefalte innlegg

Det er veldig vanlig at større/dyrere gitarmerker har en billigserie - som da gjerne har samme design/utseende som de dyre, men produsert i Asia med billigere treverk, hardware og generelt lavere kvalitet. Kjente eksempler er jo Fender/Squire, Gibson/Epiphone, ESP/LTD og da PRS/PRS SE. Ikke forstå det slik at alle disse gitarene nødvendigvis er dårlige, men det sier seg selv at de ikke er på nivå med de dyrere, og ofte varierer kvaliteten også fra gitar til gitar, så man vet ofte ikke hva man får før man har gitaren i hendene. Og så er det slik at man kan være fantastisk heldig å få et eksemplar som er veldig bra.

Dette ble litt generelt - da jeg ikke kjenner veldig til PRS billigserie, men tror kanskje de er bedre en mange andre Asia gitarer. Litt info om dem her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg kjøpte meg en prs Custom 24 i høst. Prøvde CE versjonen, men den kan absolutt ikke måle seg mot de Amerikanske modellene.

Hvis du først skal gå for PRS gå for den orginale :). PRS Custom 24 blir levert med 3 ulike pickupset HFS, Vintage Bass eller Dragon II Pickupset. De dyreste modellene blir levert med noen dyrere pickuper.

Custom 24 blir levert med 3 ulike Hals Typer. "Wide Thin" Tynn hals("shredder Hals"), "Standard/Regular"(Min Favoritt, en blanding av fat og Thin bare at halsen er ikke så bred som de andre nevnte) eller "Wide Fat"(Baltre).

Custom 24 får du levert med 3 switch systemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på prisforskjellen på PRS og PRS SE så skulle det vel bare mangle at SE-modellene ikke kan måle seg med de amerikanske? :) Har man lyst og råd til å gå for de amerikanske, så for all del, men har man ikke 20k til overs å kjøpe gitar for så er SE-modellene meget gode alternativer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en PRS SE, og er veldig godt fornøyd. Bruker denne som min main-gitar. Jeg synes den er utrolig god å spille på. Jeg kjøpte min for ca 6000,-. Sier seg selv at det nytter ikke å sammenligne en gitar i denne prisklassen med en gitar rundt 20000,-. Lyden synes jeg er god, men har nok ikke altfor mye å sammenligne med. Kan trygt anbefale en slik, ikke minst på grunn av god spillbarhet. Savner singel-coils pick-up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en PRS SE, og er veldig godt fornøyd. Bruker denne som min main-gitar. Jeg synes den er utrolig god å spille på. Jeg kjøpte min for ca 6000,-. Sier seg selv at det nytter ikke å sammenligne en gitar i denne prisklassen med en gitar rundt 20000,-. Lyden synes jeg er god, men har nok ikke altfor mye å sammenligne med. Kan trygt anbefale en slik, ikke minst på grunn av god spillbarhet. Savner singel-coils pick-up

Utsalgsprisen på prs Custom 24 er langt over 20 000. Anbefalt Utsalgspris på PRS Custom 24 er 37K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsalgsprisen på prs Custom 24 er langt over 20 000. Anbefalt Utsalgspris på PRS Custom 24 er 37K

Villedende pris ja, men det er det vel ingen som gir..

Ga 8000,- for min strøkne PRS Custom det var en grei pris :)

Synes foresten SE serien til PRS er meget bra "billig-gitarer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes både PRS custom og PRS SE er gode gitarer, og har solgt en del av dem. Har aldri hatt en misfornøyd kunde der. Du må jo ut med ca det samme for en av de råeste PRS SE-modellene som du må gi for en av de aller billigste Gibson-modellene, men akkurat i den overlappinga der vinner PRS SE for min del. Det er litt møbel, og jeg liker å se for meg at ca 1000,- av det du betaler er utseende, og resten er ren lydkvalitet, men det skulle jo bare mangle når de er så sinnsykt forseggjorte også.

Markedet på PRS som folk nevner har vært litt preget av at PRS ikke har slått gjennom i samme skala som man forventet basert på USA-salgene tror jeg. Selges det mange går prisene ned, og selges det veldig få går prisene også ned. Importøren har vel vært litt uheldige og kjørt en del veldig tøffe tilbudskampanjer ut til kunder for å få butikker til å begynne å ta dem inn og la folk prøvespille gitarene, noe som har resultert i at noen butikker i perioder dumpet prisene veldig lavt på dem, og da tror folk gjerne at de bør vente med å kjøpe til prisene faller ned på det nivået igjen (som var tidsbegrensede tilbud for profilering). Hadde det ikke vært for en del kenguruprising fra en del useriøse aktører ville det vært lettere for dere private å forholde dere til merket. Men denne prisingen gjelder jo hovedsaklig de dyre USA-modellene. På PRS SE har det ligget ganske stabilt og lavt ihvertfall i det siste året. Jeg synes prisene på SE-serien har stabilisert seg på det som bør være markedspris, men på USA-modellene forventer nok veldig mange kunder å få 10-20k i rabatt. Har man en kampanjepris på gitaren inn til en butikk klarer man det ut igjen også, men med vanlige inn-priser er det ingen butikker som klarer det. Det er litt synd, for når man kommer opp i de prisene der handler det jo egentlig ikke lenger om noen 1000-lapper for de fleste, men det handler om muligheten til å prøve en gitar og være sikker på at det kjøpet man gjør er en gitar man har lyst til å ha og spille på i mange år. Når kunder forventer en rabatt som er så lav vil det si at butikker hovedsaklig tar inn USA-modellene på tilbud, og da blir utvalget i løpet av et vanlig kalenderår gjerne litt mindre, og det er ikke mulig å prøve gitarer i like stor grad. Men sånn er verden. :) Vi har ikke en eneste PRS i utstilling i min butikk. Og det er ikke fordi det er noe galt med dem, men fordi de fleste ønsker å bestille opp en enkelt modell og prøve den. Budsjetterer en butikk med å ha 1-2 PRS på lager, og ikke faktisk har det, betyr jo det at man kan bestille opp en hvilken som helst modell til en kunde for prøvespilling uten at det trenger å være forpliktende. I stedet for at man får prøvd en gitar som tilfeldigvis er inne og som ikke er i riktig farge eller nøyaktig den modellen man hadde tenkt seg, kan man prøve nøyaktig den gitaren man ønkser å spille på, like uforpliktende.

Jeg lurer på om Riff i Oslo har et ganske anstendig utvalg av PRS SE siden du var interessert. Jeg har faktisk ikke sjekket om de har det på lager i skrivende stund, men siden de har relativt tette bånd til importøren vil jeg anta at de både har et fint utvalg og gode priser. Hvis du er usikker på hvilken modell det er lurt å gå for kan det være lurt å sende en mail til Morten (alle heter det i denne bransjen) på EM Nordic (importøren). Han har mye kompetanse på det.

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.