Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage top ut av en combo. Fender Super Champ XD


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Fender Super Champ XD som jeg har tenkt til å lage en top ut av, så jeg slipper å dra med hele comboen bare for å plugge den i en 412 kasse på øvingslokalet.

Den ser slik ut: Bilde front Bilde bak

Har noen noe tips om hvordan jeg bør gå fram for å lage en top? jeg har tenkt til å la resten av kabinettet stå hjemme, så jeg må bygge noe fra bunnen av. (hvis ikke kunne jeg bare saget og fiksa litt :)

Er det noen møbelsnekkere i området Asker/Bærum/Oslo som har lyst på et lite prosjekt?

Får man ferdigkutta planker etter mål, med fingerskjøter klart til å limes fra bygmakker/maxbo eller lignende?

Hadde vært fint å få på tolex osv, så den blir seendes bra ut.

Alle tips er tas i mot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er like lite jobb å lage seg en egen kasse som å sage i filler den du har og modifisere den. I tillegg kan du jo sette forsterkeren inn i kassen igjen hvis behovet skifter. Hobbyplate og litt filt, en sag eller to og skruer, pluss noen lister og sånn er jo det du trenger. Til "lufteluker" kan du jo bruke sånn "rånestrekkmetall" som de har på Biltema. Når jeg tenker etter, tipper jeg du får kjøpt alt du trenger der. De har jo begynt med hobbyplater også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man sager den i to kan man regne et verditap på 30% selv om man klarer lappe sammen tolex igjen på en bra måte.

Nytt head cab koster ca US$200 til 250 + ca $100 til 120 i frakt og kan sikkert selges videre i brukt stand til omtrent samme pris om man tar godt vare på det.

Mojo Custom kabinetter har bra rykte men også "Weber sine" kabinetter holder bra kvalitet og er fortsatt litt rimeligere.

Her er et eksempel på hvordan det ser ut :) ganske sexy spør du meg!

LINK

Nja, klart lettere å ta med seg på øving om man her flere kabinetter men gud bedre for et slurvet utført arbeid - med stiftepistol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt siste DIY kabinett ble skrinlagt da jeg skulle kjøpe inn tolex.

For å ikke lage brettkanter på tolex ruller dem den sammen og stapper den i et papprør.

Flott det, helt til du skal betale frakt for herligheten. Da er det bedre å lønne noen

slaver i USA 6-8 dollar i timen for å svette for deg. For så frakte herligheten fix

ferdig til Norge for $30-40 ekstra ;)

...men jeg er enig i at den lille Champen muligens ikke er verd et slikt US-bygg.

Jeg sier muligens da jeg mener huske den Champen er gjort i Kina???

Dem har en forrkjærlighet til fiberplater der borte, og disse

"gamle" Fender ampene lager mer mojo med tynne heltre furukabinetter.

Selve forsterker (head) kan da gjerne være gjort med fiberplater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe snikkerbod, men har en sønn på 18 måneder, blir ikke mye tid til overs da :)

Hadde vært greit å gi måla til noen som kunne laget klar planker/plater med fingerskjøter, så jeg bare kunne limt de i sammen.

www.audio-tech.no selger tolex :) holder til rett i nærheten av meg i Bærum.

Kanskje jeg bare skal kjøpe meg en liten øvingsamp til å ha hjemme f.eks. HARLEY BENTON GA15 og stappe Celestion G10 Vintage som jeg har i champen, inn i den, og la champen stå fast kobla til marshall kabinettet på øvingslokalet.

Da trenger jeg ikke drasse på noe amp i det hele tatt.

ikke for å spore helt av men HARLEY BENTON GA15 er helt sykt billig, den er laget på samme fabrikk som Epiphone småwatterne men branda Harley Benton.

Får ta meg en torsdags-whisky og tenke litt over saken. Kanskje det blir et impulskjøp utover kvelden..

ps. Super Champ XD er laget i Kina men låter som en kule! Fikk nesten sjokk når jeg fikk kobla den opp mot en 412 kasse.

Har selvfølgelig bytta ut høyttaler, kinarøra og juster bias. Det er er et must da den er justert kaldt fra fabrikk.

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.