Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny Forsterker


Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har for tiden en Marshall MG 100DFX. Har spilt på den i et års tid, men nå føler jeg at jeg ikke lenger er fornøyd med den. En transistor-forsterker gir simpelthen ikke bra nok lyd!

Så problemet mitt er at det er alt for mye å velge mellom. Jeg har bestemt meg for at jeg vil ha combo, og at den ikke må være alt for liten. Samtidig ønsker jeg ikke for mange effekter og muligheter på selve forsterkeren. (Man har jo pedaler til den slags. ;) )

Jeg har en Fender American Standard Telecaster, og en Gibson Les Paul Studio med burstbucker-pickuper. Musikken jeg spiller er en slags 70-talls heavy rock, med litt innslag fra mer moderne punk-rock band som Green Day. (Jeg er stor fan av gitarlyden til Billy Joe Armstrong!)

Har sett på en Marshall Vintage Modern 2266C. Den virker jæ**a god, men er ganske dyr. Billigste jeg kan finne er på rundt en 12 000 kr. Så jeg lurer på om det er noen som har noen tips angående forsterkervalg. En rørforsterker med feit, litt moderne, men samtidig med muligheter for klassisk lyd til en rimelig pris ville vært fantastisk.

Setter pris på saklige svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Høres ut som om det å sjekke ut litt billigere Marshall kan være veien å gå. Haze-forsterkerne skal det visstnok gå an å skru omtrent samme lyd som på en Plexi som er den forsterkern Billie Joe bruker. Ellers er det også mange som synes DSL401 er en god amp. Disse går for 5-6 lapper brukt. Haze40 er det nok ikke mye av på bruktmarkedet, men de koster vel rundt dette ny fra butikk.

Ellers går det jo an å sjekke ut Orange. Enten en Rocker-combo eller en Tiny Terror-combo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peavey valveking 112 er en god rør forsterker og ikke alt for dyr men den er på 50w og ikke 100 som MGen men du får valvekingen i 100w også. Valveking 212.

Valvekingen min virker glimrende til sørstats-rocken min og virker bra til metall etc også.. :P

100w MG-transistor blir betydelig lavere enn en velveking 112 volummessig, så tror nok ikke det er noe stort problem.

Valveking er fin, men til 70-talls-rocken ville jeg gått for noe annet. Valveking er jo ypperlig til nyere metall f.eks.

Orange har mye av den lyden du er ute etter, men jeg vil tipse deg om at en del Rivera-forsterkere (helt nye, direkte fra importøren) kommer til å gå til helt latterlig billig frem til 31.12.2009 og med gratis frakt. Det har med importøren og agenturet generelt å gjøre. Jeg har ikke lov til å fortelle noe mer på forumet her, men hvis du er interessert kan du sende meg en PM eller mail så skal jeg forklare deg.

Hvis du har utelukka Rivera (av en eller annen grunn) vil jeg anbefale Marshall Haze 40w-komboen. Det du bør være obs på med 40w-varianten er at det har vært noen små tilfeller av barnesykdommer knyttet til at rørene ligger i stedet for å stå, og den har en true bypass-løsning på de digitale effektene som gjør at du får et hørbart innslag av et relé når du kobler dem inn og ut. Bortsett fra det så er ampen veldig tøff til det du beskriver av lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100w MG-transistor blir betydelig lavere enn en velveking 112 volummessig, så tror nok ikke det er noe stort problem.

Valveking er fin, men til 70-talls-rocken ville jeg gått for noe annet. Valveking er jo ypperlig til nyere metall f.eks.

Orange har mye av den lyden du er ute etter, men jeg vil tipse deg om at en del Rivera-forsterkere (helt nye, direkte fra importøren) kommer til å gå til helt latterlig billig frem til 31.12.2009 og med gratis frakt. Det har med importøren og agenturet generelt å gjøre. Jeg har ikke lov til å fortelle noe mer på forumet her, men hvis du er interessert kan du sende meg en PM eller mail så skal jeg forklare deg.

Hvis du har utelukka Rivera (av en eller annen grunn) vil jeg anbefale Marshall Haze 40w-komboen. Det du bør være obs på med 40w-varianten er at det har vært noen små tilfeller av barnesykdommer knyttet til at rørene ligger i stedet for å stå, og den har en true bypass-løsning på de digitale effektene som gjør at du får et hørbart innslag av et relé når du kobler dem inn og ut. Bortsett fra det så er ampen veldig tøff til det du beskriver av lyd.

Valveking til metal?

Morten Andresen, ampguruen i MP sa at den ikke var bra på metal i det hele tatt, selv om den hadde mye gain.

Er ikke Valvekingen litt mer i blues/classic rock gata a?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valveking til metal?

Morten Andresen, ampguruen i MP sa at den ikke var bra på metal i det hele tatt, selv om den hadde mye gain.

Er ikke Valvekingen litt mer i blues/classic rock gata a?

Det spørs jo helt på hva du er ute etter av lyd og hva lydidealet er.

Jeg liker den godt til metal, men det er ikke dermed sagt at mr Andresen himself synes det. Det er vel litt derfor det finnes forskjellige amp-merker her i verden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo helt på hva du er ute etter av lyd og hva lydidealet er.

Jeg liker den godt til metal, men det er ikke dermed sagt at mr Andresen himself synes det. Det er vel litt derfor det finnes forskjellige amp-merker her i verden. ;)

Of course :)

Ble bare nysgjerrig da mange har sagt at den ikke har en spesielt tight bunn, og da er det jo sjeldent noe "typisk" metalamp.

Jeg har bare testet den litt på soveromsvolum så jeg skal ikke utale meg så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min mening er at valvekingen passer bra til både classic rock, metal, blues etc...man må bare skru litt for lyden..

Er og enig i at den muligens mangler litt pouch da det er en åpen combo ja.

Har erfaring med valveking både på soverom og live..

Endret av Eirikop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.