Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson ute med ny gitar.


Fist of Fury

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvorfor så mange mener at Gibson bare skal lage de gitarmodellene de har hatt siden femtitallet. Man trenger ikke å ha spiss hatt og glasskule for å kunne spå at retrobølgen tar slutt før eller siden, det er visstnok tegn til at den er på hell, og da trenger firmaet gitarer som selger, og ikke bare LP- modellen og SG.

Nye gitarmodeller er spennende, synes jeg.

"Retrobølgen" har vel mer eller mindre vært retningen siden slutten på puddel rocken ? Og nei, jeg tror aldri den vil dabbe helt av. Folk har vært opptatt av gamle Gibsons og Fendere siden 70 tallet.

Når det er sagt, så synes jeg også at det er morro med nye modeller og variasjoner på klassikerne, selv om jeg kanskje ikke ville ha kjøpt så mange av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Plekterbrett mener du. Gripebrett er det treverket båndene er montert i. Hvis du vil ha plekterbrett er sikkert ikke det noe problem. Det jeg lurer på er om du egentlig er bekvem med 27" mensur ? Har du prøvd gitaren ?

Plekterbrett selvfølgelig. Bare jeg som var litt borte :). 27" mensur vet jeg faktisk ikke hva er, så har nok ikke vært spilt på det heller. Har spørt Riff i Oslo om de tar den inn sånn at jeg kan prøve den. Er det noen som vet om en annen butikk som tar inn den gitaren?

Endret av Fist of Fury
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27" mensur vet jeg faktisk ikke hva er, så har nok ikke vært spilt på det heller.

Vel, det innebærer at strengelengden er nesten 6cm lenger enn på en vanlig Les Paul.. Noe som også innebærer at båndene er lengre fra hverandre, noe som gjør det til en ganske annerledes gitar å spille på. Jeg tipper det i praksis er en ganske effektiv brems for de fleste som kunne tenkt seg gitaren utfra hvordan den ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har regnet litt på det med tanke på hvorvidt jeg vil fikse å spille på en gitar med 27" skalalengde (tallene er omtrentlige, dette kan variere litt i virkeligheten). I forhold til en standard Gibson LP med skalalengde på 24.75" er forskjellen på lendgen fra sadel til første bånd ca. 3.2mm. Forskjellen over de fire første båndene, altså normalt sett det største strekket, blir ca. 11.8mm.

DJ

--

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg sier ikke at det er umulig å verken bli vant til eller like, jeg sier bare at du bør prøve en gitar med såpass lang skalalengde. Det skal i prinnsippet ikke være store forskjellen på en Gibson og en Fender hva angår skalalengde, men det er ganske merkbart. Det samme er det med strengeavstand ved oversadel og bru også, det er bare småtteri man snakker om, men forskjellene er veldig merkbare i praksis synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.