Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan gjenkjenne en Les Paul standard i forhold til feks 100 og Special?


Cissus

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nettopp kjøpt en brukt Epi Les Paul standard. Det eneste jeg lurte på er om det finnes noen måte å sjekke at det faktisk er en standard, at det ikke er feks special eller 100. Har forstått det slik at serienummeret bare gir info om produksjonsår og hvor den er produsert.

Er ingen tekst på pickupene heller, så kan ikke gi noe info om de heller. Men gitaren er fra 1998, dette står i serienummeret. Fint om noen kan hjelpe meg med dette, er rimelig grønn;)

PS: Jeg har abosolutt ingen grunn til å anta at det ikke er ekte vare, bare kjekt å kunne sjekke sånt :)

Om noen har noen tips til hva jeg bør se opp for på en så gammel Les Paul er det bare å rope ut. Har forsåvidt merket en ulyd gjennom forsterkeren når jeg ikke rører gitaren. Denne ulyden blir borte om jeg legger fingeren inntil switchen eller pickupene. Hva syldes dette?

Uansett en kjempegitar, ble plutselig mye morsommere å spille :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 har dots og standard har block innlays

100 har bolt on, standard har set neck(lint)

og det står gibson på trusroddekselet på epiphone gitarer

Epiphone Les Paul Special

101252_3_1_2007_16_43_27_354.jpg.jpg

Epiphone Les Paul 100

101318_3_1_2007_17_7_23_557.jpg.jpg

Epiphone Les Paul Standard

101254_3_1_2007_17_43_56_213.jpg.jpg

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har nettopp kjøpt en brukt Epi Les Paul standard. Det eneste jeg lurte på er om det finnes noen måte å sjekke at det faktisk er en standard, at det ikke er feks special eller 100. Har forstått det slik at serienummeret bare gir info om produksjonsår og hvor den er produsert.

Er ingen tekst på pickupene heller, så kan ikke gi noe info om de heller. Men gitaren er fra 1998, dette står i serienummeret. Fint om noen kan hjelpe meg med dette,er rimelig grønn ;)

PS: Jeg har abosolutt ingen grunn til å anta at det ikke er ekte vare, bare kjekt å kunne sjekke sånt :)

Om noen har noen tips til hva jeg bør se opp for på en så gammel Les Paul er det bare å rope ut. Har forsåvidt merket en ulyd gjennom forsterkeren når jeg ikke rører gitaren. Denne ulyden blir borte om jeg legger fingeren inntil switchen eller pickupene. Hva syldes dette?

Uansett en kjempegitar, ble plutselig mye morsommere å spille :D

I demand pictures!

med bilder blir det sikkert enklere å finne utav også,hvis du ikke allerede har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Har forsåvidt merket en ulyd gjennom forsterkeren når jeg ikke rører gitaren. Denne ulyden blir borte om jeg legger fingeren inntil switchen eller pickupene. Hva syldes dette?

Dette skyldes sannsynligvis jordfeil. Det jeg ville sjekket aller først var om forsterkeren din er plugga i en jordet kontakt, hvis den ikke er det, forsøk da å plugg den i en jordet kontakt å se om ulyden forsvinner. Hvis ikke dette løser problemet, kan det hende du har dårlig jording i gitaren, eventuelt i jack outputen. Jeg hadde samme problemet her hjemme, og da var det ikke verre enn å koble ampen i jordet kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man gidder å lese innlegget mitt med bilder så er vel case closed....

Støy når man ikke holder på noe metall på gitaren er helt vanlig, man kan skjerme gitaren men som oftest har det ikke noe særlig å si. man holder for det meste på strengene.

Hvis det støyer med enn normalt kan det skyldes lys som har dimmer eller lysstoffrør i nærheten.

Det kan selvfølgelig være noe galt med koblingene i gitaren din også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.