Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Effektbrett, VOX


Timmeeh

Anbefalte innlegg

Hey, skal oppgradere litt lyd nå. Har egentlig dilla på Van halen, så jeg har sett noen filmer på youtube. Ble helt frelst av lyden til kent carlevi.

Jeg ser han bruker VOX tonelab SE, men den er vel ute av produksjon... For på den går det ant å laste ned "patches" eller hva det heter, og legge inn. har funnet kent carlevis patch, så hvis jeg får tak i et slikt brett har jeg slik lyd :) Men så er spørsmålet, går det ant å legge inn de tonene på Tonelab LE? eller skal jeg finne et brukt SE brett? Skal ha slik lyd, spiller på en LTD MH-250 med floyd rose (kopi elns) og kobler til det hele i en gammel roland forsterker.

Gjerne kom med tips til å få frem slik lyd som kent har på youtube der.

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hehe, har ikke kommet noe lengre enda nei.. Men er ganske blank på dette området, hvordan får du utnyttet brettet best? Har det mye å si på hvilken forsterker man bruker? Er det rør i tonelaben? bør det brukes med en rørforsterker og da? :P mange spørsmål, men fra en kar som trenger mange svar og ^_^

Har en gammel Roland "Spirt-30" forsterker fra tidlig 80 tall og en line6 floorpod nå, er ikke fornøyd.. Får ikke frem den "brune" lyden som de kaller den :P

Kan være interrisert, hvor mye hadde du tenkt deg da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i hovedsak bare benyttet meg av brettet foran en forsterker (Vox AC30 røramp).

ToneLab SE har et 12AX7 rør som hjelper til å gi den rette ”rør-lyden”.

En god røramp i tillegg skader nok ikke lyden, men tror nok man fint klarer å skur seg frem til en bra sound selv uten en røramp til slutt :)

ToneLab SE kan brukes både foran en forsterker, rett i miksepult, eller med headset.

Med en rekke forsterker-etterligninger innebygd (i tillegg til forskjellige

vrengpedaler, modulasjons-, delay-, og reverbeffekter) tror jeg man kan finne

stort sett den lyden man jakter på :)

Jeg har vært veldig fornøyd med ToneLab’en, og har brukt den flittig både på øving og live.

Men har i det siste gått over til pedaler, så da har den blitt liggende i bagen sin de siste mnd.

Har vurdert å beholde den som backup og til hjemmeøving, men siden den stort sett har

blitt liggende ubrukt den siste tiden er det kanskje på tide at andre får gleden av den :)

Pris: 3500,- inkl frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Tonelab LE og hvis jeg kjører den inn i den vanlige inngangen på en forsterker skrur jeg av forsterkersimuleringen (og bruker KUN effektdelen). Eventuelt kjører jeg Tonelab'en rett inn i returen på effektloop'en på en rør-amp (og beholder forsterkersimuleringen). Det som imidlertid kan gi best resultat er å bruke aktive høyttalere, eller et par keyboard-forsterkere. Poenget er at du da kjører gjennom høyttalere som er beregnet på å gjengi hele frekvensområdet ("full range" som det heter på godt norsk), og dermed får du lyd som ligner mer på den du kan få i hodetelefonene (Vanlige gitarforsterkere er ikke og skal heller ikke være hifi, men har en bestemt karakteristikk som farger lyden på en ønskelig måte). Enkelte effekter gjør seg best i stereo, så jeg vil anbefale deg å bruke TO høyttalere (eller keyboard-forsterkere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soata: Okey. Skal tenke på det.. skulle kanskje fått meg ny forsterker før jeg gjør noe annet, siden den jeg bruker er ganske gammel, og min far sin :P

fuzz-mullah: ja jeg prøvde en gang å spille med skikkelig lyd oppsett. Var jævla gøy, det var et miksebrett, 1 aktiv sub og 2 aktive høytalere. Ble sinnsykt bra lyd av det.. men har ikke tenkt å legge i så mye penger enda, er kun lærling :P

Hvordan er LE'en da i forhold til SE (hvis du har prøvd begge)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun brukt LE, men jeg tror det i hovedsak er samme innmaten/programvaren i LE og SE. SE har imidlertid TO expression-pedaler, og det kan jo være kjekt :-)

Hvis du stort sett skal spille hjemme kan du jo koble en Tonelab til et vanlig stereo-anlegg, eventuelt et par gode PC-høyttalere. Kanskje ikke like stas som en dampende rørforsterker eller et grisedyrt PA-anlegg, men fullt mulig å få grei lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja er jo mulig det.. men det er jo gøy å spille høyt i blandt og, har sett litt på Bugera 6262. billig sak egentlig, og det var en på youtube som har sammenlignet den med Peavey 6505+ og kommet frem til at de er ganske like.. skulle fått prøvd en slik og sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.