Gå til innhold
localhost8080

G#?

Anbefalte innlegg

To toner som klinger likt, men skrives forskjellig kalles enharmoniske.

Altså G#(Giss) og Ab(Ass) er enharmoniske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig, men det er få som vet hva enharmonisk er på dette forumet, så derfor er det lurt å forklare så de skjønner istedet. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klager du?

En skala består av sju forskjellige toner. C.

Det er veldig kjekt å vite hvilken avstand det er mellom disse tonene. Mellom C og D finner vi C#/Db. Du hører ikke forskjell på C# og Db, det er fordi begge befinner seg på samme bånd på samme streng. På et piano er de en og samme tangent.

I en skala benyttes alle disse tonene. Hvis vil ha et lavt andre trinn Altså senke D en halv tone, må vi skrive C Db E F... Det blir ikke riktig å skrive C C# E F...! Selv om det er samme tone er det feil! Dette er fordi alle tonene skal brukes i en skala, de står hver og en for et nummer i rekken. 1 2 3 4 5 6 7. Rekken må være fullstendig, men den kan likefullt forandres med b eller #. På den måten kan den lettere settes i forbindelse med akkorder. Hvis du vet at skalaen har en b2 så er det greit å finne en akkord som passer inn teoretisk sett. (Selv om teorien stemmer så er det ikke dermed sagt at det er den eneste som passer, eller at den passer best.;))

Litt bedre med dette Mute?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Definisjonen på et enharmonisk intervall (eller kord) er vel i følge benestad følgende:

De klinger helt likt, men skrives forskjellig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Definisjonen på et enharmonisk intervall (eller kord) er vel i følge benestad følgende:

De klinger helt likt' date=' men skrives forskjellig.[/quote']

For det har Magne Moum sagt...bokstavrett :)

Husker den ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klager du?

En skala består av sju forskjellige toner. C.

Det er veldig kjekt å vite hvilken avstand det er mellom disse tonene. Mellom C og D finner vi C#/Db. Du hører ikke forskjell på C# og Db' date=' det er fordi begge befinner seg på samme bånd på samme streng. På et piano er de en og samme tangent.

I en skala benyttes alle disse tonene. Hvis vil ha et lavt andre trinn Altså senke D en halv tone, må vi skrive C Db E F... Det blir ikke riktig å skrive C C# E F...! Selv om det er samme tone er det feil! Dette er fordi alle tonene skal brukes i en skala, de står hver og en for et nummer i rekken. 1 2 3 4 5 6 7. Rekken må være fullstendig, men den kan likefullt forandres med b eller #. På den måten kan den lettere settes i forbindelse med akkorder. Hvis du vet at skalaen har en b2 så er det greit å finne en akkord som passer inn teoretisk sett. (Selv om teorien stemmer så er det ikke dermed sagt at det er den eneste som passer, eller at den passer best.;))

Litt bedre med dette Mute?[/quote']

Bra det..men jeg siktet ikke til deg, men til perth med min kommentar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja DETTE var det jo VIRKELIG fint å vite. Er ALL musikkteori så spennende og interessant?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg synes det er gøy å kunne sanne rare greier..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ja DETTE var det jo VIRKELIG fint å vite. Er ALL musikkteori så spennende og interessant?

Ja, visste du ikke det. Alt av musikkteori er akkurat like spennende, og du kommer aldeles ingen vei uten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ja DETTE var det jo VIRKELIG fint å vite. Er ALL musikkteori så spennende og interessant?

Nei, noe er litt tørt. :P

Lurer egentlig på hvordan du gjør det når du spilller nye låter. Du sier jo at du spiller en del ute, og da spiller du sikkert ikke bare egne ting. Hva gjør du hvis en låt går for høyt eller for lavt? Har du noen gang hatt lyst til å spille med en saxofon eller annen blåser? Egentlig mye jeg undrer meg over, men stadig kommer jeg tilbake til at du sannsynligvis bruker mye teori i praksis. Skjønner ikke hvorfor det så utrolig ille å vite hva man holder på med og i tillegg være istand til å spre sine idéer til medmusikanter for igjen å få spille mer enn man snakker forbi hverandre. Greit at ikke alle har de samme behovene, men uansett bør det være mulig å forstå hvordan andre har nytte av det du selv ikke vil bry deg om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Euph = bra innlegg (selv om jeg ikke nødvendigvis er enig)

Muth = ufyselig innlegg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.