Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til pedaler?


JohnnyRubber

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nå spilt gitar i 3 år, og startet band. Da synes jeg at de var på sin plass å kjøpe noen pedaler ol. Jeg kjøpte derfor et Boss BCB-60, en Ibanez Weeping Demon, Boss ML-2, og Boss TU-2. Jeg har plass til to pedaler til, og jeg lurer derfor på å kjøpe en reverb-pedal og muligens en boost, eller lignende (MXR ZW-44?). Noen som har noen tips?

Det går mest i hard rock og metal, og jeg spiller på aktive hummbuckere

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Før jeg begynner å si noe, skal jeg bare gi deg mitt aller beste tips, og det er å kjøpe kvalitet først som sist. Det å loke rundt i årevis med rimelige Boss og Ibanez-pedaler, når det finnes så ekstremt mye på markedet er veldig lite økonomisk.

Dersom du ønsker reverb er det mange veier å gå. Pedalreverber er ikke så veldig utbredt, men en av de jeg har hørt som jeg syntes låter penest er faktisk Line6 Verbzilla. Den har en veldig myk sound. Det er flere pedaler som er gode, boss har sin, men til syvende og sist så er reverb en veldig lite utbredt effekt blandt gitarister generelt, og blir gjerne brukt i effektbokser, ettersom reverb gjerne låter best i en fx-loop.

På midten av 80-tallet, begynte et par ganske kjente gitarister ved navn Steve Lukather og Mike Landau å eksperimentere med å bruke delay istedet for reverb for å skape romfølelsen, med noen veldig overbevisende resultater, og det er jo logisk ettersom du har mye større kontroll over det som kommer etter orginalsignalet. Men, igjen her så vil delay på soloer, og mange andre steder også, skape mye grøt dersom det blir plassert foran en forsterker kontra i en fx-loop. Et tilfelle der delay før preampen er gull er på den andre siden The Edge-måten å gjøre det på, i f.eks. Pride eller Where The streets have no name. Men her er det snakk om veldig lite gain, og med ML-2'en din er det mulig både reverb og delay kan virke litt mot sin hensikt.

Dersom du er ute etter romfølelse ville jeg personlig uansett gått for en Eventide Timefactor, denne er dyr, men gjør jobben fantastisk. Dersom den blir litt i overkant kan du gå et hakk ned til Tc Electronic Nova Delay som også faller i god smak hos meg. (din mening må du jo gjøre opp selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delay er jo hundre ganger så anvendelig som reverb! Et must til en del soloer... :)

Delay? Huh? Kan ikke komme på en eneste bra gitarsolo med delay :P .. dessverre. Reverb derimot :)

Poenget mitt er bare at dette er svært individuelt :)

Endret av Petter Pan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delay funker bedre enn reverb til å lage ambience, som forsåvidt er hovedfunksjonen til reverb..

Etter min mening er delay helt essensielt til f.eks. rolige, atmosfæriske soloer, og gjør det litt mer "space'a". Syns det lyder delikat! Jeg bruker en del reverb også, for å ha sagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.