Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til pedaler?

JohnnyRubber

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nå spilt gitar i 3 år, og startet band. Da synes jeg at de var på sin plass å kjøpe noen pedaler ol. Jeg kjøpte derfor et Boss BCB-60, en Ibanez Weeping Demon, Boss ML-2, og Boss TU-2. Jeg har plass til to pedaler til, og jeg lurer derfor på å kjøpe en reverb-pedal og muligens en boost, eller lignende (MXR ZW-44?). Noen som har noen tips?

Det går mest i hard rock og metal, og jeg spiller på aktive hummbuckere

På forhånd takk :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Før jeg begynner å si noe, skal jeg bare gi deg mitt aller beste tips, og det er å kjøpe kvalitet først som sist. Det å loke rundt i årevis med rimelige Boss og Ibanez-pedaler, når det finnes så ekstremt mye på markedet er veldig lite økonomisk.

Dersom du ønsker reverb er det mange veier å gå. Pedalreverber er ikke så veldig utbredt, men en av de jeg har hørt som jeg syntes låter penest er faktisk Line6 Verbzilla. Den har en veldig myk sound. Det er flere pedaler som er gode, boss har sin, men til syvende og sist så er reverb en veldig lite utbredt effekt blandt gitarister generelt, og blir gjerne brukt i effektbokser, ettersom reverb gjerne låter best i en fx-loop.

På midten av 80-tallet, begynte et par ganske kjente gitarister ved navn Steve Lukather og Mike Landau å eksperimentere med å bruke delay istedet for reverb for å skape romfølelsen, med noen veldig overbevisende resultater, og det er jo logisk ettersom du har mye større kontroll over det som kommer etter orginalsignalet. Men, igjen her så vil delay på soloer, og mange andre steder også, skape mye grøt dersom det blir plassert foran en forsterker kontra i en fx-loop. Et tilfelle der delay før preampen er gull er på den andre siden The Edge-måten å gjøre det på, i f.eks. Pride eller Where The streets have no name. Men her er det snakk om veldig lite gain, og med ML-2'en din er det mulig både reverb og delay kan virke litt mot sin hensikt.

Dersom du er ute etter romfølelse ville jeg personlig uansett gått for en Eventide Timefactor, denne er dyr, men gjør jobben fantastisk. Dersom den blir litt i overkant kan du gå et hakk ned til Tc Electronic Nova Delay som også faller i god smak hos meg. (din mening må du jo gjøre opp selv).

Lenke til innlegg
Del på andre sider

*host* David Gilmour *host*

*snyte seg* ok? *snyte seg*

Da har du nok ikke hørt like a stone-audioslave

Nei det har jeg ikke.

Delay er en simpel repetisjon av tonen. De gangene jeg trenger det spiller jeg den simpelthen bare to ganger :rolleyes:

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Delay funker bedre enn reverb til å lage ambience, som forsåvidt er hovedfunksjonen til reverb..

Etter min mening er delay helt essensielt til f.eks. rolige, atmosfæriske soloer, og gjør det litt mer "space'a". Syns det lyder delikat! Jeg bruker en del reverb også, for å ha sagt det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Siste aktive tråder

• Når man har et så deilig brett låter alt bra! 
    • Det kommer an på så mye, pedaler som støyer, pedaler som suger signal selv i standby, billig uisolert strømforsyning. Jeg har en enkel Gigrig Quartermaster 6, den gjør virkelig underverker 🙂
    • solgte de det som standard tilgjengelig i butikken, gubbe, eller var det spesialbestilt?
    • Jeg bruker fem-syv - litt etter dagsform - pedaler, én splitter-boks og en del kabling. Det har aldri vært et problem. Om du er sånn som meg, og alltid har én boks påslått, trenger du kanskje ikke buffer? Det du mister i diskant kan du ofte ta igjen med litt diskant i ampen. Det jeg legger mest merke til når jeg bruker mange pedaler, uten noen form for buffer eller "velge-boks" (GigRig feks), er at ampene dropper litt i volum. Dette kan du jo også ta igjen med litt volum på ampen. 
    • En god buffer så tidlig i signalkjeden som mulig gjør at du ikke taper mer diskant enn kapasitansen til gitarens elektronikk og kabler pluss pedaler før bufferen. Om pedalene etter dette alle har høy inngangsimpedanse og lav utgangsimpedanse (over 500 Kohm og under 1Kohm), greier du deg med denne ene bufferen. Men om du har en eller flere pedaler med høy utgangsimpedanse, f.eks. Fulltone OCD t.o.m v1.7, trenger du også en buffer etter disse. TC Electronic-buffere er bra nok, og de fleste av deres nyere pedaler har valgbar buffer-bypass eller true bypass. Boss sine buffere er ikke gode nok, mener jeg, de overkompenserer. Og om du bare bruker true bypass-pedaler, kan du si farvel til diskanten din. Men én enkelt buffer før disse gjør at det meste går greit.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.