Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Shure SM57


ofulm

Anbefalte innlegg

Hei! Skaffet meg to defekte Shure SM57 fra en skole i nærheten, skulle gjerne ha fikset dem. Tror det er ganske enkle løsninger på problemene. Skrudde av hodene på mikkene, og på den ene var verken den gule eller den grøne ledningen koblet sammen meg hodet (den gule henger i hodet, den grønne henger i bunnen), på den andre hang fortsatt den grønne ledningen fast fra hode til bunn, men nå har også den løsnet, uten at jeg har gjort noe spesiellt med den. Her er bilder av begge:

DSC00579.jpg

DSC00581.jpg

DSC00582.jpg

DSC00583.jpg

DSC00578.jpg

Noen som vet hvordan jeg kan fikse disse? Er ikke dette ganske enkle saker å ordne, egentlig?

Endret av ofulm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den mikrofonen hvor den grønne fortsatt henger fast, så bør det bare være å lodde fast den gule til den andre polen. Ideellt sett burde man kanskje byttet de fra XLR-pluggen til mikrofonelementet, men hvis de interne kablene ikke virker for slitne, så holder det nok å bare lodde de fast igjen.

På den andre mikrofonen kan det bli litt værre. Hvis det er mulig å trekke gjennom ny kabel fra plugg til element så er det å anbefale her. Jeg ser ikke helt ut fra bildene om de er limt fast, eller bare går gjennom et hull. Dersom de er limt kan det bli vanskelig å trekke gjennom ny kabel. Da kan du forsøke å skjøte sammen den som er der fra før, hvis der er nok kabel igjen i begge endene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) På den ene mikken der ingen av kablene nå henger sammen med hodet, ser det ganske enkelt ut å bare lodde kablene fast til hodet uten å gjøre noe mer (jeg har null peiling på slikt, men). Problemet her er bare å finne ut hvor jeg skal lodde den grønne og hvor jeg skal lodde den gule. Noen idé? På den plata (aner ikke hva den heter) som sitter i hodet som ledningene skal festes i, er det trykt et '5'-tall på den ene siden, og "malt" med rødt et '8'-tall på den andre siden (står noe annet på den andre mikken, blandt annet "Mexico", som tyder på at den er ekte). På den mikken der halve ledningen henger i hodet, henger den gule ledningen der det er rød skrift. Kan jeg stole på at det skal være slik på den andre også, eller kan det være tilfeldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det snakk om vekselstrøm, så det spiller egentlig ikke noen voldsom rolle hvordan du lodder. Kobler du "motsatt", blir mikrofonene ut av fase, og det er ikke noen fordel hvis du har tenkt å bruke dem sammen. Det er bare å forsøke, ingen ting går i stykker. Hvis det er skrift, merking eller lignende på selve mikrofonhodet, kan du regne med at det er likt på de to, og ta det som en rettesnor for å få samme "polaritet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ganske trygt å anta at den hvor begge henger løse skal ligne mest mulig på den andre. Ettersom det er en dynamisk mikrofon er det veldig lite som kan gå galt. (Hadde det vært en kondensatormikrofon så er det også en +48V DC inne i bildet, og litt mer å holde styr på). Det verste som kan skje er som CastorFiber sier at de får motsatt fase. Det vil først og fremst være et problem om de begge skal fange opp lyd som kommer fra samme kilde. F.eks. oppmic'ing av et trommesett. Om de derimot blir brukt av to forskjellige vokalister el. har det ingenting å si.

Prøv å lodd de fast der det ser ut til at de skal være, og prøv om de fungerer. Du seiler i ganske trygt farvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.