Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender Tele: Finnes det en USA-made Nashville?


as-man

Anbefalte innlegg

Planlegger kjøp av Telecaster snart, og har i den forbindelse prøvd noen ulike modeller her i Bergen.

Jeg likte American Standard-utgaven meget godt med tanke på spillbarhet, men samtidig så prøvde jeg en utgave som heter American Nashville B-Bender® Telecaster® og den har en ekstra pickup i midten (strat-style). Dette likte jeg meget godt, men det B-Bender systemet har jeg ingenting til overs for. Vi fant ut at det også selges en Nashville Telecaster med samme oppsett på mic-en og uten B-Bender, men den er noe Mexico-greier. Mannen i butikken mente at det skulle finnes en utgave av den amerikanske, men uten B-Bender systemet.

Denne klarer jeg ikke å finne på Fenders nettsider, og jeg lurer derfor på om noen her har noen råd?

Hvis en slik modell ikke skulle finnes, så er det jo en mulighet å få frest ut nok plass til en 3. pickup på en vanlig American Standard da, og kjøpe nytt plektebrett med plass til 3 mic-er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle american nashville tele som er å få kjøpt nye i Norge er med B-Bender.

Nedenfor er alle Nashville tele som er tilgjengelige i følge Fender sine prislister (fenders veilpris forøvrig).

Hva som har eksistert eller som teoretisk sett er tilgjengelig i USA, Japan, eller på spesialbestilling er jo vanskelig å vite, men alt kan skaffes eller bygges. Handler bare om hvor mye penger man ønsker å bruke... :)

011-8342-700 American Nashville B-Bender Telecaster, MN, 3TS kr 21,500.00

011-8342-706 American Nashville B-Bender Telecaster, MN, Black kr 20,700.00

013-5000-303 Deluxe Nashville Power Tele - RW - 2 Colour Sunburst kr 11,700.00

013-5000-306 Deluxe Nashville Power Tele - RW - Black kr 11,200.00

013-5000-367 Deluxe Nashville Power Tele - RW - Honey Blonde kr 11,200.00

013-5300-309 Deluxe Nashville Tele - RW - Candy Apple Red kr 7,695.00

013-5300-332 Deluxe Nashville Tele - RW - Brown Sunburst kr 8,095.00

013-5300-367 Deluxe Nashville Tele - RW - Honey Blonde kr 7,695.00

013-5302-309 Deluxe Nashville Tele - MN - Candy Apple Red kr 7,695.00

013-5302-332 Deluxe Nashville Tele - MN - Brown Sunburst kr 8,095.00

013-5302-367 Deluxe Nashville Tele - MN - Honey Blonde kr 7,695.00

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd "mexico greiene" ? Forøvrig er vel akkurat denne modellen fortsatt produsert hos Fender Japan og ikke i Mexico. Det eksisterer også en modell med fishman akustisk pickup bridge, ellers samme gitar.

Men hvis du av en eller annen grunn føler at det må være amerikansk produsert og koste så og så mye, kan du jo som du sier modifisere en US std modell. Tør jeg foreslå en minihumbucker i neck, strat mid pickup og std tele i bridge ? Eventuelt 2 x strat pickups som middle og neck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har prøvd Mexico-modeller tidligere. Har en Highway1-modell Strat (USA, 2006) som jeg har satt på Texas Specials på, den er jeg veldig fornøyd med.

Har prøvd de forskjellige modellene jeg har fått hendene på i det siste, og av de likte jeg Am. Std. best når det gjelder spillbarhet. Det går stort sett på småting og er sikkert forskjellig fra person til person. Oppsettet med en 3. pickup, er fordi jeg stort sett spiller blues og ønsker å ha den muligheten også på denne gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har prøvd Mexico-modeller tidligere. Har en Highway1-modell Strat (USA, 2006) som jeg har satt på Texas Specials på, den er jeg veldig fornøyd med.

Har prøvd de forskjellige modellene jeg har fått hendene på i det siste, og av de likte jeg Am. Std. best når det gjelder spillbarhet. Det går stort sett på småting og er sikkert forskjellig fra person til person. Oppsettet med en 3. pickup, er fordi jeg stort sett spiller blues og ønsker å ha den muligheten også på denne gitaren.

Men hvis du allerede har en tre pickups gitar - hvorfor ikke gå for en med to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du allerede har en tre pickups gitar - hvorfor ikke gå for en med to?

Jeg tror cluet ligger i den siste setningen du siterte.

Henger sikkert også sammen med hvor mange armer han har å spille med samtidig og hvor gøy det er å dra med seg to gitarer hele tiden når man kunne nøyd seg med én.

Men hvem er jeg til å komme med fasit?

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo alltids Tele Plus med tre pickups? Skaffa med nett ein slik, gjekk nett ein på ebay, men det kjem sikkert fleire. No er det ikkje ein heilt standard tele, men det er jo heller ikkje heilt standard med 3 pu's.

Nå var det vel et spørsmål om hvilke nye modeller som eksisterte. Men det har jo blitt laget masse forskjellige Tele'r med ulike pickupkonfigurasjoner gjennom tidene så e-bay er et godt tips.

Men jeg ville nok satset på en tele med humbucker i neck eller i alle fall en strat pickup som mellom pickup, enda en tele-neck type er liksom ikke så mye vits i synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir sikkert laget mange nye modelltyper hvert år. De fleste for det globale marked, med noen spesielt for ett land eller én verdensdel.

For eksempel har 4SOUND-kjeden i Norge nå fått laget en strat og en tele i serien Highway One, med en farge som ikke finnes i standard-sortimentet til Fender. På samme måtte lager nok Fender modeller som har andre pickup-konfigurasjoner ol. til firmaer og kjeder i USA.

Tror jeg har bestemt meg for en American Standard, og så får jeg få noen med overfres til å lage hull i treverket til en middle-pickup, samtidig som jeg kjøper en pick-guard til 3-pickup-oppsett. Hvilken type mic det blir, vet jeg ikke. Har Texas Specials på alle posisjoner på strat-en og er veldig fornøyd med det, men prøver kanskje noe annet på denne. På Nashville B-benderen mener jeg det var Tex-Mex pickups som ble brukt, jeg likte i hvertfall lyden veldig godt i den gitaren.

Endret av as-man
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.