Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Motstand/ Hotplate


jonta

Anbefalte innlegg

Ellers er en dobling/halvering av lydstyrke også 3dB, og ikke 6dB som ble nevnt...

Nei, det er ikke det. En dobling/halvering av wattstyrke utgjør +/- 3dB. Det samme for lydtrykk er +/- 6dB. Men som nevnt skal det omkring 10dB til før mennesker oppfatter det som halvering/dobling av lydtrykk.

Endret av trazan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

DIY dummy load

Var ikke det svar nok da?

Takk, skal lese denne....

Rørforsterkere opererer innenfor et rimelig snevert lastområde. Jeg regner med at det står 4, 8, eller 16 ohm på høyttalerutgangen din? Å koble til 48 ohm er forsterker-/transformatormord!

Det er vel slik at en sterker skal ha minst..x antall ohm, eller? Man kan vel seriekoble de 4...16? ohm elementene i en Fender Silver/blackface?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel slik at en sterker skal ha minst..x antall ohm, eller? Man kan vel seriekoble de 4...16? ohm elementene i en Fender Silver/blackface?

Transisorforsterkere, ja. Ikke rørforsterkere. Rørforsterkere takler som oftest fint en halvering/dobling. Dvs, en 8 ohm utgang kan drive høyttaler-oppsett mellom 4 og 16 ohm. Høyere og lavere enn det vil tyne henholdsvis utgangstrafo og rør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke det. En dobling/halvering av wattstyrke utgjør +/- 3dB. Det samme for lydtrykk er +/- 6dB. Men som nevnt skal det omkring 10dB til før mennesker oppfatter det som halvering/dobling av lydtrykk.

hmmm, interessant. Jaggu er 'lydtrykk' 6dB=2x, jeg har tydeligvis tenkt i 'lydintensitet' som er 3dB=2x og har trodd at de er samme sak...Se her: Loudness volume sound level change factor of loudness formula level noise levels volume dependence three four fold loudness sound - level dependence decibel 3 dBSPL 6 dB 10 db double voltage sound pressure audio sound intensity acoustic power formula relationship decibels dB twice as loud two times double distance half level dependence auditory loudness formula sound noise loudness sound pressure intensity a-weighted twice as louder - sengpielaudio Sengpiel Berlin

Som med så mange andre fysiske begrep går det mange benevnelser for det samme som egentlig ikke er det samme i det hele tatt. Det er prisen vi betaler for at alle har tilgang til å legge ut 'white papers' på nettet.

Jeg v et at høyttalerprodusenter bruker 3dB som en dobling/halvering. Dvs et element som spiller 99dB/W er dobbelt så høyt som et element som spiller 96dB/W.

Vi kan tydeligvis diskutere dette frem og tilbake og begge kan påstå at 'jeg har mest rett', men det er irrelevant mht til denne tråden.

Hvor mye skal en røyke før en er dobbelt så høy???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transisorforsterkere, ja. Ikke rørforsterkere. Rørforsterkere takler som oftest fint en halvering/dobling. Dvs, en 8 ohm utgang kan drive høyttaler-oppsett mellom 4 og 16 ohm. Høyere og lavere enn det vil tyne henholdsvis utgangstrafo og rør.

Ok,ok, ingen protesterer, sä du har nok rett. En slik "hotplate" virker vel pä en annen mäte da, ikke med masse motstand alltsä. Kanskje ved at den legger til en slags virutuell krets som kobles inn paralellt, som suger en del watt + litt motstand, 8 ohm?.

Jeg har mistanke om at det er slik de volum pot. jeg kjöpte pä ljudia.

Kanskje jeg skulle kjöpe en til+ to hun jack, finne en kasse pä söpper'n. Og bruke denne som brems. Det virker som 16 db er nok.

Det blir i allefall billig 100 kr+ 2 hunjack..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen protesterer, sä du har nok rett

Det var en snedig konklusjon.

Attenuatorer som låter bra bruker som regel en godt gjennomtenkt blanding av resistiv og reaktiv last:

- THD Hot Plate bruker spoler, kondensatorer og motstander

- Weber bruker i tillegg coilen fra en høyttaler

- Marshall bruker i tillegg en trafo

De som låter mindre bra bruker resistiv last. De er enkle og billige i produksjon:

- Dr.Z/Trainwreck bruker motstander. De har riktignok en liten reaktiv komponent, siden motstandene er viklede.

- Det samme gjelder den som Trazan lenker til, og med stor sannsynlighet den som Loztboy lenket til. Hvis vi får se et bilde av innmaten kan dette sies sikkert.

:ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en snedig konklusjon.

Attenuatorer som låter bra bruker som regel en godt gjennomtenkt blanding av resistiv og reaktiv last:

- THD Hot Plate bruker spoler, kondensatorer og motstander

- Weber bruker i tillegg coilen fra en høyttaler

- Marshall bruker i tillegg en trafo

De som låter mindre bra bruker resistiv last. De er enkle og billige i produksjon:

- Dr.Z/Trainwreck bruker motstander. De har riktignok en liten reaktiv komponent, siden motstandene er viklede.

- Det samme gjelder den som Trazan lenker til, og med stor sannsynlighet den som Loztboy lenket til. Hvis vi får se et bilde av innmaten kan dette sies sikkert.

:ninja:

Betyr dette at du ikke stötter Tarzans teori, om at 46 ohm er forsterker-/transformatormord!??

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er grunnen til at jeg gir blanke i å PRØVE å lære meg slike ting, setter bort lodding og mekking til andre, og fokuserer på å SPILLE! :P

Ehh, pröver ä ikke fokusere pä ä spille, har betennelse i albuen..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at du ikke stötter Tarzans teori, om at 46 ohm er forsterker-/transformatormord!??

46ohm kan nok skade noen utgangstrafoer, særlig hvis det er en 4ohms utgang som kobles til. For en 16ohms utgang vil det nok gå greit selv om det ikke er å anbefale, et 16ohms element vil jo ha impedanser langt høyere ved resonans og høyere opp i frekvens.

Skal du dempe vha motstander må du plassere en i parallel med høyttaler, og deretter en i serie som får motstanden opp til orginal verdi. La oss ta et 8ohms eksempel; ta en 8ohms motstand i parallel, og vi har 4ohm, ta så en 4ohms motstand i serie og vi ender på 8ohm sett fra forsterker. Kapisch?

For dere med matematiske ferdigheter: Hvor mye demper et slikt nevnt ledd? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at du ikke stötter Tarzans teori, om at 46 ohm er forsterker-/transformatormord!??

Hei jonta. Jeg kan ikke støtte en teori om at dette vil ta knekken på din forsterker uten å vite hva slags forsterker du har, og hvordan du har tenkt å koble den til og bruke den. Svaret blir derfor "det kommer an på".

Det fins mange situasjoner hvor en last på 46 ohm kan fungere helt fint, og det fins noen situasjoner hvor dette kan gå dårlig.

Utgangstransformatoren i en rørforsterker sin jobb er blant annet å reflektere en relativt lav last på sekundæren som en relativt mye høyere last på primæren. Hvis man har en uheldig kombinasjon av høy reflektert last, høy spenning på sentertapningen på primæren og rør som prøver å forsterke et stort signal kan det føre til lysbue i primæren, som igjen kan føre til brudd i viklingene, kortslutninger mellom viklinger og mye annet gøy.

Hvis forsterkeren er en made-in-china-variant av rørforsterker med mange watt, med høyt inngangssignal og alle knottene på 11 ville jeg unngått en last på 46 ohm.

semperfi: Hvis jeg forstår beskrivelsen av kretsen din riktig vil den ha en dempning på en firedel, eller ca -12dB ved 0 Hz. :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.