Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Motstand/ Hotplate


jonta

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på dette. En hotplate og hvadinåheterallesammen, de koster jo litt: Men er ikke dette rett og slett bare en (variabel?) motstand, Kan man ikke bare koble inn en 40W lyspære, den målte jeg til 335 ohm, det må da holde.

Joda, jeg er vel helt på jordet, men jeg trenger bare en liten forklaring. Hvis noen kjeder seg på en regntung Søndag.

Men jeg har faktisk akkurat kjøpt meg to kraftige (skal tåle 75W) pot. meter fra Ljudia, til hi-fi anlegget. For å balanse nivået mellom to høyttaler par. Srudd på fullt skal de redusere nivået med 16 db. (Det ville selførgelig ikke hjulpet så mye i gitarsammenheng).

Kan man også ta et multimeter, koblet til høytt. utgangen på ampen og måle signalet i for ex. volt?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

dB er logaritmisk, en dempning på 3 dB oppfattes av øret vårt som halvering av volum :)

Så ille er det ikke B) Mulig du blander effekt med lydtrykk. Dobles wattstyrken så økes lydtrykket med 3 dB. En dobling av lydtrykket derimot, tilsvarer en økning på 6 dB. Men, hva mennesker faktisk oppfatter som en dobling av lydtrykk tilsvarer en økning på ca 10 dB.

Endret av trazan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det! Og det tilsvarer 10 dB.

Mye surr her. Det er nemlig to ting som blandes sammen.

En dobbling av effekten (f.eks.fra 50w til 100w) er det samme som 3dB.

Dette er ikke noe å diskutere, siden dette er fysikk, og matematisk riktig.

Den andre diskusjonen går ut på hva vi mennesker subjektivt oppfatter

som en dobbling av volumet. Dette er noe helt annet, og handler ikke om

fysikk eller matematikk. Det er nemlig ingenting son tilsier at alle vil

oppfatte dette på den samme måten. (siden det er subjektivt)

Men tester har vist at et gjennomsnitt vil oppfatte en dobbling av lyden

ved ca. 10dB økning. Det betyr at vi subjektivt (som et gjennomsnitt)

vil oppfatte en amp på 100w dobbelt så høy som en amp på ca. 12w.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tester har vist at et gjennomsnitt vil oppfatte en dobbling av lyden

ved ca. 10dB økning. Det betyr at vi subjektivt (som et gjennomsnitt)

vil oppfatte en amp på 100w dobbelt så høy som en amp på ca. 12w.

Ikke store forskjellen, men bare lurer på hvordan du kom fram til 12W?

100W*10^(-10dB/10) = 10W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange watt er forsterkeren din på ?

Jeg kjøpte denne (8ohm max 50 W versjonen) jeg ga $60 inkl. frakt. den har gått litt opp i pris, men den er mye billigere enn feks. THD hotplate og den fungerer utmerket.

Den er pä 50W. Og denne saken du färeslär her, er jo inntresang,(noe for Kristoffereide??). Men jeg prövde ä seriekoble 5 stk. 8 ohm elementer alltsä en motstand pä ca 48 ohm. Men jeg synes ikke det hjalp sä mye.

Men, folkens det sporet litt av, kanskje. Noen som har noen svar pä mine spörsmäl i förste post?

Ja, og et spörsmäl til: Hva med ä ta ut det ene röret, sä man sitter igjen med ett rör,, 25w.??

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, folkens det sporet litt av, kanskje. Noen som har noen svar pä mine spörsmäl i förste post?

DIY dummy load

Var ikke det svar nok da?

Men jeg prövde ä seriekoble 5 stk. 8 ohm elementer alltsä en motstand pä ca 48 ohm. Men jeg synes ikke det hjalp sä mye.

Rørforsterkere opererer innenfor et rimelig snevert lastområde. Jeg regner med at det står 4, 8, eller 16 ohm på høyttalerutgangen din? Å koble til 48 ohm er forsterker-/transformatormord!

Endret av trazan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er pä 50W. Og denne saken du färeslär her, er jo inntresang,(noe for Kristoffereide??). Men jeg prövde ä seriekoble 5 stk. 8 ohm elementer alltsä en motstand pä ca 48 ohm. Men jeg synes ikke det hjalp sä mye.

Men, folkens det sporet litt av, kanskje. Noen som har noen svar pä mine spörsmäl i förste post?

Ja, og et spörsmäl til: Hva med ä ta ut det ene röret, sä man sitter igjen med ett rör,, 25w.??

Nupp, på en AB forsterker jobber rørene i par så hvis du tar ut det ene mister du "halvparten" av lydbildet så det vil jeg ikke anbefale. I en 100W amp går det å ta ut to rør og sette ohm selectoren et hakk opp.

Du kan fint lage deg en "load" med motstander. De fleste kjører på nogenlunde samme motstand som en høytaler og parallel/serie kobler motstandene så de tåler effekten. Det store spørsmålet for de fleste og grunnen til at det finns så mange varianter på markedet er vel at de fleste ikke er spesielt happy med lyden med en ren motstands "load" og vil ha lik lyd som ampen på fullt uten no særlig volume.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lyspære kan være en kul måte å spise opp effekt på det...kan til og med gi en fet lysorgel-effekt;) Lyspærer vil kanskje gi en fet kompresjonseffekt og, siden når den er kald har den lavere motstand enn når den er varm. Det vil si når du gir på så vil den bremse mer enn når du cruiser på fingertuppene. :blush: Men en 12volts pære vil nok funke bedre enn en 240volts ditto. Prøve en på 20watt i serie med høyttaler.

God Luck.

Ellers er en dobling/halvering av lydstyrke også 3dB, og ikke 6dB som ble nevnt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.