Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Problemer med intonering


steinp

Anbefalte innlegg

A-strengen på min Gibson Flying V lar seg ikke intonere skikkelig, da intoneringsskruen ikke går langt nok! Dvs jeg får ikke strengen kort nok. De andre stengene er (nesten) perfekte. Er rimelig nybegynner og ikke særlig dreven på intonering, og dette virker på meg som et litt uløselig problem ut fra min kunnskap... jeg er klar over at mange ting påvirker intonasjonen, er det andre ting jeg kan gjøre selv eller må jeg ta den til gitardoktoren?

Jeg bruker elektronisk tuner; stengen er i utgangspunktet stemt i åpen tilstand, men ved midterste bånd er den langt fra stemt. Det er standard Gibson fast stol. Strengene er ganske nye.

Takker for tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med en annen a-streng før du gjør noe annet.

Jeg har faktisk fått flere feilvare strenger,

som ikke lar seg hverken intonere eller stemme.

Takk for tipset, byttet strenger og intonasjonen sitter spot on på midterste bånd :-)

Er egentlig klar over at strengeskifte ofte løser intonasjonsproblemer, men tenkte at det ikke var det siden strengene var nesten helt nye...

Men da blir jo spørsmålet om man har mulighet til å klage på feilvarestrenger.... det er jo vanskelig å "bevise" feilvare siden man først må fjerne strengene og verifisere med nye...? Noen som har klaget på strenger på dette grunnlaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått klage på dårlige enkeltstrenger før. Det er jo så enkelt at man bare slenger ut en ny streng hvis noen tar seg bryet å stikke innom og si ifra at den var ødelagt. Enkeltstrenger er såpass billige i innkjøp at det er en ikke-sak å gi ut en ny de 4-5 gangene i året det skjer. :) Jeg tror ingen butikker er pirkete nok til å ikke la det gå på "happy customer"-kvota...

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør følgende:

- Sjekk at halsen ikke er skjev. Juster om nødvendig. Få hjelp til dette hvis du ikke vet hva du gjør.

- Sett på ønsket strengtykkelse

- Juster ønsket høyde på strengene. Det vanligste er å ha dem lavest mulig uten de skurrer på noen bånd.

- Intoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.