Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

shredding


Gjest KAARVAAG

Anbefalte innlegg

har nå bestemt meg for at jeg skal lære meg shredding. men er helt blank på det.

noen som har noen gode tips om hvordan man begynner og hvordan man kan forbedre seg i dette?

takker for alle tips og råd som jeg kan få,og er som sagt helt ny i dette.

-KAARVAAG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå bestemt meg for at jeg skal lære meg shredding. men er helt blank på det.

noen som har noen gode tips om hvordan man begynner og hvordan man kan forbedre seg i dette?

takker for alle tips og råd som jeg kan få,og er som sagt helt ny i dette.

-KAARVAAG

Om du forbinder ordet "shredding" med gitarister som Yngwie Malmsteen, Paul Gilbert, John Petrucci, Jeff Loomis etc, består vel shreddingen for det meste av teknikker som alternate picking og sweep-picking, som spilles raskt, men likevel reint, artikulert og presist.

Så det du må gjøre er å velge ut en teknikk som trenger bearbeiding, finn en øvelse som bruker denne teknikken, sett metronomen på et behagelig, sakte tempo og spill dette meget presist og reint. Om det dreier seg om picking, så vær obs på å for det meste bruke bevegelser fra håndleddet, og forsøk å gjøre små bevegelser - d.v.s. at plekteret ikke beveger seg langt vekk fra strengen mellom hver tone.

Du kan selvsagt begynne med dur-skalaens 3-toner-per-streng mønstre, og spille dette opp og ned over alle 6 strengene. Andre ting som kan øves på er picking oppover/nedover en enkelt streng.

Husk å alltid spille reint og tight, og opparbeid kvalitetsfart gradvis uten å miste noe kontroll. Kjutte på forumet vet masse om dette.

Du kan jo selvsagt skaffe noen av Paul Gilberts instruksjons DVD'er, John Petruccis "Rock Discipline" og Troy Stetinas "Speed mechanics for lead guitar". Disse burde sette deg på riktig spor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet lite tips som kan gjøre hurtigplukking lettere er å bruke et tykt plekter, altså 1mm og oppover.

Dette kan kanskje virke uvesentlig, men et tynt plekter kan virkelig sinke deg når du plukker strengen skikkelig raskt, da disse lett bøyes og forsinker "angrepet" på strengen.

Om du vender deg til et tykkere plekter vil du raskt få merket at dette faktisk gjør det lettere!

F.eks. Yngwie Malmsteen bruker Dunlop Delrin 1.5, og John Petrucci bruker Dunlop Jazz III, mens Paul Gilbert bruker et litt mer fleksibelt plekter - Ibanez PG signaturplekter 1mm - men som fortsatt ikke regnes for å være tynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de hvite ibanez-plekterene med sandpapir er kurrant til shred og rytme. De er vel 0.80 eller 0.85.

Klarer du å spille såpass kjapt med de utrolig tynne plekterne? De fleste shreddere jeg kjenner utstyret til bruker jo heavy gauge-picks. En annen ting er at jeg syns tynne plektere har det med å produsere en litt for "klikkete" lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bli bedre på soloer selv. Tenker jeg skal legge opp ett "øvingsprogram" for hver dag. Er det å anbefale og bare kjøre tekniske øvelser? Hva begynte dere med? Lærte dere andres soloer eller kjørte jevnling tekniske øvelser? :)

Endret av turboasmund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte dere andres soloer eller kjørte jevnling tekniske øvelser? :)

Begge deler! Det kan bli litt kjedelig å kun kjøre på med tekniske skalaøvelser, og ikke noe musikalsk ved siden av. Øvelser som er designet for en bestemt teknikk (f.eks. kromatiske øvelser for picking) er vel og bra, men det er viktig å gjøre andre ting ved siden av, som å lære låter, studere litt teori og akkorder, samt være kreativ; forsøke å improvisere litt eller lage egne riff. Om du finner en teknisk intrikat solo og spiller denne presist til en metronom er jo også dette bra for teknikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir det å finne noen bra øvelser da. Har så og si blitt nesten utenlukkende øvelse på rytmespillinga de siste månedene, så må ta igjen mye på soloer.

Tenker jeg skal ta de 6 nederst her hver dag for å trene legato:

http://www.justinguitar.com/en/MA-043-MartinGoulding2.php

Er så mange øvelser, så vet ikke helt hvilke jeg burde velge ut.

Endret av turboasmund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.