Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skifte bånd på set neck gitar...?


Anbefalte innlegg

Hei.

Har endelig kommet i gang med bånskifte på Yamaha Studio lord'en min.

Nå har det seg slik at jeg ikke har skiftet bånd på set neck gitarer før, og for å "toppa driden" har den plastkant på sidene også.

Hadde vært greid med råd og inspill på hvordan dere ville gjort det.

Noen små tips langs veien.

Ville vært greit å slippe å lære av feila sine, men heller fått gjort det riktig med en gang.

525678.jpeg

525679.jpeg

525680.jpeg

Som vanlig dårlige bilder...

525682.jpeg

525702.jpeg

Da var fingerbrettet ferdig pusset.

Det er nok ganske viktig å rense spora bånda skal i før isetting.

525725.jpeg

Potlearbeid... Kun 19 igjen... :rolleyes:

525768.jpeg

Så var det å lime og klemme bånda på plass.

525778.jpeg

Tidligere har jeg slått på plass bånda med plasthammer, prøver denne gangen med tvinge og radiusblokk til å presse de på plass.

Gikk greit med det første båndet.

Si gjerne fra dersom dette virker uklokt.

525785.jpeg

Ser ut til at det går greit.

Det som ser ut som mellomrom mellom bånd og gripebrett er bare litt lim.

525822.jpeg

525823.jpeg

Da var bånda på plass.

Anbefaler andre å finne limtube med veldig tynn spiss, da det ble en del lim som kom ut på sidene av bånda.

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri gjort det selv, bare lest om det. Det man gjør, er at man fjerner skinna under båndet på begge sider, slik at selve båndet stikker ut over plastkanten, mens skinna som skal ned i halsen avsluttes før plasten. Det er en del ekstra jobb, og jeg har sett at Stewmac har en egen tang til å gjøre jobben. Det går sikkert fint med en en avbiter og Dremel med kappeskive, også. Tror jeg ville ha kappet inn til selve båndet i stedet for å klippe, for da unngår du at den siste lille biten av båndet bøyer seg oppover og du får problemer med sprik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er interesse for det kan jeg legge inn bilder av det videre arbeidet med filing og tilpassing av bånda på måten jeg gjør det.

Og så kunne det kanskje være en tråd der vi tipser om våres måte å gjøre disse tingene på .

Mange har jo sin egen måte å gjøre ting på.

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker jeg et skarpt knivblad til¨å skrape bort det meste av limet som kom på utsiden.

Har også superlim fjerner, men har opplevd at den legger igjen merker som er ganske skjemmende.

525926.jpeg

Så har jeg funnet frem dremel'en med kappskive jeg bruker til å fjerne det meste av bånda som stikker utenfor gripebrettet.

525930.jpeg

Da var det gjort. Begynner å likne på noe nå. :)

525931.jpeg

Nå pleier jeg å bruke ei fil til å få noenlunde rette formen på endene. Somregel nå det pleier å komme noen hakk. :(

525973.jpeg

Da jeg ikke gadd å lage den,kjøpte jeg heller en.

Men anbefaler å lage en slik heller og bruke en forholdsvis fin fil.

(det som denne er at man har rette vinkelen og vil få et ganske jevnt og fint resultat)

525978.jpeg

Bruker en brynestein til en litt mere finpuss.

525976.jpeg

Denne filen jeg bruker her tror jeg kalles recrowningsfil eller noe i den dur, den har en u-form.

Denne bruker jeg til å runde av enden på bånda slik at det ikke blir noen skarpe kanter.

Den kan også brukes til a runde av toppen på bånda etter båndsliping.

525992.jpeg

Den metoden jeg brukte til å levelere bånda er nok ikke helt etter oppskriften.

Jeg brukte rettholten (fretguruen) og justerte så trussroden til bånda lå temmelig jevnt inntil overalt, deretter holdt jeg halsen i håndflaten mens jeg pusset forsiktig frem og tilbake helt til jeg hadde pusset over alle bånda.

526048.jpeg

Deretter var det å bruke recrowningsfila og runde av de bånda som jeg synes var litt for flate på toppen.

526050.jpeg

Så var det å bruke dette 'floppetrikset' for å runde av toppen og sidene av bånda.

Etter å ha gjort dette bruker jeg å pusse litt på tvers over bånda for å jevne ut pusseskjører slik at det blir lettere å polere bånda.

526053.jpeg

Så tar jeg kvelden og starter på den kjempemorsomme poleringsjobben i morgen. :lol:

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig. ble noen dårlige bilder og har ikke flere batterier til kamera.

526329.jpeg

Har fått på dekslene til pickupene også. Venter på ei endeblokk før jeg kan få på strenger og teste den.

526330.jpeg

Nå har den fått nye kluson stemmeskruer og Burstbucker's 1 og 2.

530315.jpeg

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bånda så høye ut. Er det jumbo?

Ja, det er jim dunlop 6130, som skal være den samme høyden som originale LP'er (6105).

Men disse er litt breiere. enne gibson's. Det er forøvrig samme bredde som stod på gitaren fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.