Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Garageband vs Band in a box


Helge Ha

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt PC i mange år og har i den senere tid brukt bl. Band in a box som til mitt bruk er et veldig bra program. Jeg har nå vurdert overgang til Mac og har hørt at Garageband er et bra alternativ og at det følger med som gratisprogramvare. Er det noen som har erfaring med dette?

Takknemlig for svar.

mvh

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd band in a box, så jeg kan ikke sammenligne den med Garageband.

Men jeg har prøvd Garageband og jeg syntes det fungerer helt perfekt, men nå har jeg ikke så mye erfaring med slike programmer.Tror uansett det er lurt at du prøver før du evt. kjøper, men jeg har ingenting å sette fingeren på angående Garageband. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg lommekjent i Garage band, men slik jeg opplever disse to programmene, er de to forskjellige ting, og vanskelig å sammenligne.

Garageband er en "opptager" med mange spor, og noen innebyggede instrumenter. Så skal man altså lage sporene selv ved å spille dem inn. Bad in a box er slik jeg kjenner det veldig mye mer "autokomp", og ikke beregnet på vanlig innspilling av mange spor som Garageband er.

Andre programmer som så raskt og relativt bra kan lage et komp som det BIB kan, kjenner jeg rett og slett ikke til. Jeg synes det låter utrolig bra, særlig på litt mer jazzy ting.

Kikk litt på noen demoer på youtube, så finner du raskt ut forskjellen de har i tilnærming til musikk. Her er den første jeg kan, av en veldig kul kar. Bra han er kul. For spille kan han tydeligvis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overrasket over hvor enkelt det er å bruke Garage Band. Jeg har nå eid min første iMac i ca en uke, etter veldig mange år med PC. :wub:

Forsøkte å laste ned en låt jeg lagde i Garage Band, men det gikk ikke. Jeg har derfor lagt låta på min myspace-side. Den heter GBs nubie og ble snekret sammen på noen timer.

Sjekk den her: http://www.myspace.com/highriskphilosophy

EIDT: Jeg har tidligere erfaring fra programmene RiffWorks, Cubase LE og Cubase SX.

Endret av nikotro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg lommekjent i Garage band, men slik jeg opplever disse to programmene, er de to forskjellige ting, og vanskelig å sammenligne.

Garageband er en "opptager" med mange spor, og noen innebyggede instrumenter. Så skal man altså lage sporene selv ved å spille dem inn. Bad in a box er slik jeg kjenner det veldig mye mer "autokomp", og ikke beregnet på vanlig innspilling av mange spor som Garageband er.

Andre programmer som så raskt og relativt bra kan lage et komp som det BIB kan, kjenner jeg rett og slett ikke til. Jeg synes det låter utrolig bra, særlig på litt mer jazzy ting.

Kikk litt på noen demoer på youtube, så finner du raskt ut forskjellen de har i tilnærming til musikk. Her er den første jeg kan, av en veldig kul kar. Bra han er kul. For spille kan han tydeligvis ikke.

Garageband har også en "bandfunksjon" i tillegg til "opptaksprogrammet". Hvor man kan sette sammen instrumenter til et autokomp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overrasket over hvor enkelt det er å bruke Garage Band. Jeg har nå eid min første iMac i ca en uke, etter veldig mange år med PC. :wub:

Forsøkte å laste ned en låt jeg lagde i Garage Band, men det gikk ikke. Jeg har derfor lagt låta på min myspace-side. Den heter GBs nubie og ble snekret sammen på noen timer.

Sjekk den her: http://www.myspace.com/highriskphilosophy

EIDT: Jeg har tidligere erfaring fra programmene RiffWorks, Cubase LE og Cubase SX.

Jeg ser at min opprinnelige myspace har blitt slettet, og kommer derfor med en ny link som inneholder mitt første forsøk på GarageBand (ref en tidliger post):

http://www.myspace.com/highriskphilosophy

:-)

Endret av nikotro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det glemte jeg i forbifarten.

Jeg har brukt RiffWorks (RW) når jeg utarbeiet skissene til Hm, Cowhunter og Chickenhunter. Du kan jo sjekke ut disse også(?) RW koster imidlertid penger, og for å få nok (i allefall etter mitt syn) trommelooper må man også kjøpe dette via deres nettsider. GB følger jo med og har en rekke muligheter.

Riktig adresse for min myspace side er (tror den fortsatt er feil i min signatur):

http://www.myspace.com/highriskphilosophy

Når det gjelder de andre låtene som finnes på siden, er disse spilt inn hos Nesodden lydstudio. Så vidt jeg vet, bruker/brukte de Cubase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.