Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender CG-4CE eller liknende


PIP

Anbefalte innlegg

Jeg sitter å vurderer å kjøpe meg en litt kjip gitar som jeg kan dra med meg rundt på hytteturer, båtturer osv, uten å være så redd for den. Jeg har heller aldri tidligere eid en nylonstrengsgitar, og tenkte jeg skulle kombinere denne muligheten med det. Jeg kunne også veldig gjerne ønske at den hadde mic og jeg har derfor sett litt på denne : Fender CG-4CE

Er det noen som kjenner til gitaren, er det brukende til "hverdagsbruk" eller er det rett å slett bare crap ? Den skal ikke brukes til noen opptreden, og den kommer stort sett til å bli brukt som reisegitar, men det er litt ok å kunne koble den til akk. forsterkeren hjemme også.

Har heller ikke særlig erfaring med Fender gitarer annet enn ved rykte, da jeg er Gibson mann.

Håper noen har noen tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fender er veldig flinke på billige akustiske gitarer og på elektronikk. Det er absolutt en god gitar. Ibanez-gitaren har jeg ikke noe forhold til, men jeg har aldri opplevd en skikkelig dårlig Fender akustisk. :) Også er de jo skikkelig billige. :D

Men husk at i den prisklassen du snakker nå gjør du et skikkelig kompromiss på den akustiske lyden når du velger en gitar med innebygget preamp. Hvis du veldig skjeldent bruker gitaren med amp kunne du spart de pengene og brukt dem på noe enda morsommere, eller du kunne brukt dem på å kjøpe en gitar som har bedre lyd rent akustisk... :) Du får alltid dytta på en piezo-pickup eller kontaktmikrofon i etterkant hvis du på død og liv vil koble til anlegg, men treverket kan du ikke oppgradere bare litt ved å kjøpe noe småtteri i etterkant (da må du ha helt ny gitar). Du er stuck med det treverket du velger å kjøpe, alt annet kan endres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ettersom dette er en gitar som sikkert får litt hard bruk, så ønsker jeg ikke å bruke noe særlig mer enn 2000-2500... (sparer til Martin HD28).

Men hadde jo håpet å finne noe brukbart (regner ikke med å få "top of the line" for den prisen).

Du virker jo som om du har bra peil på det meste av gitarer, så alle anbefalinger og begrunnelser mottas med takk. Suger til meg så mye info som overhode mulig, alltid gøy å lære :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha en god og allsidig gitar i den prisklassen har du noen å velge mellom:

Cataluña SGN C982 (veil 1995,-) har en veldig allsidig lyd og klingre fint i forhold til hva den koster. Heltre granlokk og veldig solid konstruksjon. Rett og slett en gitar som tåler litt juling, men allikevel låter ok.

Walden N350 (veil 1695,-) er den rimeligste gitaren jeg ville anbefalt. Den gjør en helt ok jobb og er solid bygget. Fin for prisen, men ikke noen helt rå gitar. Fåes også med cutaway og preamp for 1000,- mer, så da ser du ca hva du må "ofre" for å få noe sånt.

Walden N550T (veil 2295,-) er gitaren hvis du passer litt bedre på instrumentet og trenger en god lyd til klassisk musikk. Helt rå til fingerspill, men til vanlig komp-spill låter Cataluña-gitaren bedre. Tåler ikke like mye juling som de andre gitarene, men er blant det som er mest for pengene hvis det er fingerspill du driver med. Hvis ikke kan du bare overse den.

Hohner HC06 (veil 995,-) er hvis du ombestemmer deg og finner ut at du vil under 1000,-. Jeg har aldri spilt på en bedre gitar til 995,- men det sier ikke nødvendivis all verden. Det er billig kvalitet, men allikevel mye i forhold til hva du betaler. Fin pappeske er det også...

Yamaha C40 (veil 1270,-) ville jeg valgt framfor Fender-gitaren (de er tross alt flinkest på stålstrengere) hvis du trenger noe som er bygget som en tanks og der det er viktigere enn lyden (helt ok lyd, men ikke på nivå med Walden og Cataluña som er nevnt over). Mye gøy for pengene og et bra valg for en båt/hytte/strand/bruks-nylonstrenger.

Når det er ramset opp ville jeg falt på en Cataluña SGN C982 til slutt i din situasjon. Akkurat så billig at du slipper å være veldig redd for den, passe allsidig og solid byggekvalitet. Jeg tror den er kompromisset du er ute etter mellom lyd, holdbarhet og pris du er ute etter. Finner du ut at du vil kline til litt på pris og ha en bedre gitar får du kime innom, for jeg har ikke nevnt noen skikkelige røvere mtp kun lyd og spillbarhet. Da må du nok opp en drøy 1000-lapp og da blir man jo plutselig litt mer forsiktig av seg, men det finnes mye spennende der også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.